Whatsapp en Mail in 2019

Laatste reactie 10/04/2019 00:37 door War
· Markeren als ongelezen
Erik Schoneveld 2 weken geleden geplaatst
Als ADHD-er voor ADHD-er: deze post duurt ongeveer 5 minuten om te lezen.

Helaas is het voor ons ADHD-ers lastig om orde te scheppen in de mega chaos zoals je telefoon.
Tussen alle facebook, whatsapp en mailtjes door kan onze mobiel mega veel hulp bieden voor het managen van ons leven.

Zo kunnen we gebruik maken van een KALENDER!

Maar ik wil het niet hebben over een kalender in deze post. Ik wil het hebben over Whatsapp en E-mail en hoe het ons leven beïnvloed en wat we eraan kunnen doen om voor ons ADHD-ers het een klein stukje verdraagzamer te kunnen maken.
Ervaar jij helemaal geen problemen met je mobiel of de orde hiervan? Hier een kattenfilmpje:

===========
WHATSAPP:

Whatsapp! Ahh, de vervanger van MSN zoals ik dat wel eens benoem. Het probleem? - We zijn altijd "ONLINE".
Daar waar we voorheen tegen onze gesprekspartners konden zeggen: Ik ben even boodschappen halen, ik spreek je een andere keer!
Word er nu van ons verwacht dat we snel, direct en altijd optijd reageren. (en dat optijd reageren? dat is precies waar wij ADHD-ers nog weleens tegen aan kunnen lopen.) Of dat goed en slecht is? Dat is voor een andere keer.

Whatsapp en zijn features:
Whatsapp heeft een feature om een groepsgesprek te "muten". De meeste zullen dit wel weten maar in het kort: je krijgt geen notificaties van verzonden berichten uit deze groepsapp.
Whatsapp heeft ook een feature om gesprekken te "archiveren". Hey! Dat is iets wat we nog niet eerder gehoord hebben! Jij wel? Moest jij niet een kattenfilmpje kijken?

Wat is archiveren (bij whatsapp en mail) en waarom zouden wij ADHD-ers dat eigenlijk moeten gebruiken?
Archiveren is het wegzetten van mailtjes of whatsapp gesprekken op een plek waar we niet afgeleid kunnen worden!
Een leeg overzicht zorgt namelijk voor een leeg hoofd voor ons ADHD-ers.

Het archiveren van gesprekken kan leiden tot een schoon en opgeruimd Whatsapp menu:
Zie foto: https://i.imgur.com/CEADpfp.png

Hoe archiveer je een gesprek voor android?
- Selecteer je gesprek (of meerdere gesprekken) en druk op de archiefbox met een pijltje naar beneden erin. (zie foto: https://i.imgur.com/i4oX6Fa.png)

Hoe archiveer je een gesprek voor iphone?
- Swipe een gesprek wat je wilt archiveren van rechts naar links en druk op archive. (klopt dit? google heeft me geholpen met het beantwoorden van deze vraag)

PROTIP: Persoonlijk gebruik ik deze functie voor ALLE gesprekken, behalve de gesprekken waar ik nog op moet reageren. Zo houd ik altijd nog een overzicht voor de gesprekken waarop ik moet reageren. Dus op een willekeurig moment open ik whatsapp, reageer ik op de openstaande berichten (of niet) en archiveer dan alles en vergeet ik niemand! YAy!

===========
GMAIL:

Deze zelfde functie kun je ook gebruiken voor G-mail, waar je voorheen een aparte app genaamd INBOX moest downloaden om mailtjes gemakkelijk te kunnen verwerken heeft G-mail dit nu verwerkt in de hoofdapp.
Zie foto: https://i.imgur.com/MLeunWe.png

Hoe verwerk je mailtjes voor android?
- Swipe je mailtje in de gmail inbox van rechts naar links om in het menu te komen voor het "snoozen" van je mail! (zie foto: https://imgur.com/uRk4oix.png)
Snoozen zeg je? Wat is dat? Het snoozen van je mail is eigenlijk een functie om het lezen van een mail vooruit te schuiven. Je krijgt zes opties te zien:
) Later vandaag
) Morgen
) Later deze week
) Dit weekend
) Volgende week
) Selecteer datum en tijd
(zie foto: https://imgur.com/u8ybKoO.png)
- Swipe je mailtje van links naar rechts om hem te "archiveren"

Hoe verwerk je mailtjes voor GMAIL iphone?

-Swipe naar links of naar rechts om de mailtjes te archiveren

LET OP! Ik weet niet of het standaard ingesteld staat, maar het swipen van je mailtjes op de IPHONE kan je berichten verwijderen inplaats van archiveren.
Deze functie kan je inzien en aanpassen:
+ Druk op het menu icoon links bovenin.
+ Vanaf hier scroll je naar beneden tot je Settings of Instellingen vind, druk hierop
+ Druk dan op Account bovenaan
+ Druk dan op "When removing messages, I prefer to..." of in het Nederlands
+ Kies dan Archiveren, of wat jij wilt!

===========
END NOTE:

Het archiveren van je mailtjes en gesprekken kan ervoor zorgen dat je niet meer weet waar je een gesprek kan vinden of mail.
Gelukkig hebben we daar de zoekfunctie voor. Met steekwoorden of namen kan je precies datgene opzoeken wat jij wilt zien, en word je dus niet afgeleid door een mailtje van Cheaptickets voor een goedkope vakantie!

Meerdere apps beschikken over de functie om te archiveren, zoals de standaard mail apps of alternatieve.
Als ADHD-ers hebben we moeite om orde te zien in CHAOS, creëer orde dus voor jezelf.

Persoonlijk heb ik alle notificaties uitstaan van berichten of mailtjes.
(Ik kijk toch meerdere malen per dag op mijn mobiel en ga dan standaard langs whatsapp of mail, maar waarneer het MIJ uitkomt. :D )

Hopelijk heb je wat aan deze informatie gehad!
En mogelijk is deze informatie niet geheel correct! Met name over de Iphone, zou je me kunnen helpen?

En heb je vragen stel ze dan gerust! Dan kunnen we gezamenlijk naar antwoorden zoeken!
Coen Olde Bijvank 2 weken geleden geplaatst
Handig! Waar zou je bij jouw iPhone hulp bij willen krijgen?
reactie op @coenoldebijvank:
Erik Schoneveld Coen, ik heb zelf geen Iphone, dus geen hulp op dat gebied nodig. Dat gaat over de informatie of de uitleg over de Iphone die ik geschreven had. 
1 week geleden

Beantwoorden

War Hoofd 1 week geleden geplaatst
Ik archiveer mooi niks. Dan hangt het daar en vergeet ik het. Ik check gewoon af en toe mijn mail. Soms 1 x per dag en soms een x per 2 a 3 dagen. Als het dringend is dan bellen ze echt wel.
Meldingen voor appjes, berichtjes of mails heb ik altijd uit. Dat schept anders maar onrust. Wie meteen een antwoord wil heeft dan pech, dat is niet mijn probleem.  
Voor mijn werk heb ik een werktelefoon en check ik mijn mail netjes. Maar ook niet a la minute. In een gesprek neem ik de telefoon ook niet op. Echte spoed is 112 en dat ben ik niet.  
De hele dag continu bereikbaar moeten zijn voor alles en iedereen is niet gezond. Als ik werk dan doet privé niet mee en andersom. 
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 08 April 2019 om 10:59
Aantal lezers 15
Aantal reacties 4