Wat kun je zelf doen tegen ADHD?

Laatste reactie 06/04/2018 09:22 door Coen
· Markeren als ongelezen
Leslie F 6 maanden geleden geplaatst

Wat kan ik als volwassene met ADHD zelf doen om er beter mee om te kunnen gaan?

reactie op @leslief:
Britt Starre

Help....


6 maanden geleden

Beantwoorden

Ray Nagtegaal Ik denk en uit ervaring, zelfkennis is het juiste begin
Hoe zit het denken in elkaar?
Het in kaart brengen van jou denk wereld ,als of je plattegrond voor je heb en kunt zeggen daar sta ik .oh op dat andere punt van de kaart reageerde ik wat te vel en waarom .Kan ook anders nu ik het zo ziet. 
Meer inzicht krijgen  over de subjectieve ervaringen die in het dagelijkse leven ervaart 
Denk dat het de eerste stap is voor verandering 
Hoe ga je dit voor elkaar krijgen?
Koop het boek "je ongekende vermogens" van Antony Robbins NLP
Neuro Linguistisch Programmeren
Dit boek heeft voor mij zo grote verandering gemaakt dat het ik het graag wil delen 
Dat wil niet zeggen dat je van morgen van je ADHD af bent ,maar je zult zeker meer inzicht krijgen en meer macht krijgen over je eigen gedrag zodat jij de dingen kunt veranderen zonder ritalin 
Ik ben Ray en vandaag nieuw op deze topic
Het leek me leuk om lid te worden waar mensen met ADHD ervaringen delen met elkaar ,voor de ene een vraag voor de ander een oplossing 
Hallo allemaal!



3 maanden geleden

Beantwoorden

Raïcha Hyndycz Wellicht goed om ADHD te accepteren als onderdeel van jezelf. Zowel de goede en minder goede kanten ervan, zodat je vervolgens kunt kijken naar hoe je jou leven passend kan maken naar jou als persoon. Ik heb afgelopen maandag de diagnose mogen ontvangen en bovengenoemde is wat ik ga pogen te doen.😊
1 maand geleden

Beantwoorden


toon 2 overige reactie(s)
Coen Olde Bijvank 6 maanden geleden geplaatst

Goede vraag, er zijn een tal van mogelijkheden. Zo kun je gebruik maken van medicatie bij een officiële diagnose. Het is wel vaak even zoeken naar de medicatiesoort (lang- kortwerkend) en hoeveelheid (dosis). Je kunt intensief gaan sporten, bijvoorbeeld 3x in de week hardlopen. Of als je het leuker vind een teamsport of fietsen, wandelen etc. Opletten wat je eet. Niet teveel suikers, daar hebben we al genoeg van zeg maar, haha ;) Mediteren, zen worden met jezelf. Plannen en ook uitvoeren, wat ga ik morgen doen? Wanneer moet dat af. Hoelaat spreken we af? En zo kun je legio gedachtes tekkelen door het op te schrijven en uit te voeren.

Hopelijk heeft het je wat inspiratie bij gebracht.

Succes, Coen.

Stephanie van der Heijden-Bovens 3 maanden geleden geplaatst
hoi Leslie,

Om te beginnen wordt het accepteren dat je nou eenmaal ADHD hebt en daardoor in hectische periodes warriger bent, gevoeliger reageert op sommige dingen (bijv. prikkels laat op de avond waardoor je hoofd nog op volle toeren draait terwijl je eigenlijk wil slapen) en niet onder het dertien in een dozijn valt maar juist je eigen unieke kijk op zaken hebt.
Daarnaast is het proberen te achterhalen wat voor jou werkt om alles zo geordend mogelijk te krijgen zodat je functioneert zoals je ook wil functioneren. Met dat stukje zelfkennis kom je een heel eind. En denk maar zo, ADHD is slechts een diagnose, het geeft inzicht waarom sommige dingen zijn zoals ze zijn, maar het geeft ook handvatten zodat je weet waarom voor jou dingen anders werken dan bij een gemiddeld persoon.
Zie het niet als iets heftigs, zie het als iets dat bij je hoort en vind je weg erin om iets moois van alles te maken! Succes, geloof in jezelf, denk niet aan wat standaard is maar zoek wat bij jou past, accepteer, laat los en geniet!

groetjes, 
Stephanie
Manouk Locher 3 maanden geleden geplaatst
Hoi Leslie,

Ik ben er net achter dat ik ADD heb en ik ben 22. Niemand had het eerder echt vermoed en dat komt doordat ik een moeder heb die heel erg netjes en geordend is. Van haar heb ik heel veel geleerd. Dit werkt voor mij:

- Lijstjes maken per dag wat je moet doen. Ik maak het de avond van tevoren of in de ochtend op de dag zelf. Elke keer als me wat te binnen schiet schrijf ik het op, ook de kleinste taken zoals het afval verzamelen en wegbrengen. Als ik iets heb gedaan dan streep ik het weg. Ik schrijf de lijstjes op losse blaadjes. Eigenlijk is een opschrijfboekje handiger, die raak je minder snel kwijt.
- Een vast dagritme. Ik sta bijna elke dag van de week op dezelfde tijd op en ga ook op een standaard tijd naar bed. Mijn ritueel in de ochtend en voor het naar bed gaan doe ik allemaal in een vaste volgorde. Ik eet ook op standaard tijden. Vroeger was ik zo erg aan mijn dagritme gehecht dat ik de kluts kwijt raakte als ik een keer later opbleef voor bijvoorbeeld een feestje. Daar heb ik nu geen last meer van.
- Een kladblaadje en pen bij de hand houden tijdens het werken. Vaak kom ik op ideeën en wil ik ze meteen uitvoeren, en laat dan zo mijn werk liggen. Door het op te schrijven hoef ik de ideeën niet te onthouden en kan ik ze later uitvoeren. Maar het werkt niet altijd hoor, soms kan ik de behoefte om iets anders te doen niet onderdrukken. Soms heb ik het niet eens door dat ik afgeleid ben en ben ik totaal vergeten dat ik aan het werk was. Maar het scheelt wel voor een deel.
- Zeg niet overal meteen 'ja' op. Als je iets aangeboden krijgt (een taak of een leuke afspraak) en je wil het heel graag doen maar voelt ergens dat het misschien niet zo handig is, zeg dan 'misschien'. Overweeg het en kom er later op terug.
- Plan voor alle taken idioot veel tijd in. Als ik bijvoorbeeld op tijd op een training wil komen, reken ik een half uur tot drie kwartier om om te kleden, een kwartier om aanstalten te maken om weg te gaan en een half uur om te fietsen. Ik doe over alles wat langer omdat ik weg droom, of ik er schiet me een taak/idee te binnen en wil het meteen doen. Soms ben ik dan te vroeg, soms ben ik alsnog 5 minuten te laat. Maar meestal ben ik wel op tijd.
- Gun jezelf elke dag wat tijd om wat te lanterfanteren. Gestructureerd de dag door gaan kan helpen voor je productiviteit, maar soms kan ik daar echt gek van worden. Het is alsof ik een korset om hebt die ik van mijn lijf wil scheuren. Dan is het heerlijk om bijvoorbeeld een uurtje impulsief te doen.
- Hou een dagboek bij. Ik vind het heel fijn om alles wat er in me om gaat van me af te kunnen schrijven. Bovendien krijg ik meer structuur in mijn gedachtes en kan ik beter mijn emoties objectiveren. Ik zie mijn problemen beter in en kan ervoor oplossingen bedenken. Ik schrijf wanneer ik er behoefte aan heb, niet elke dag.
- Ga sporten! Ik vind korfbal en fietsen geweldig en ik word er rustiger van. Maar iedereen heeft weer een andere voorkeur voor sport, dus ga op ontdekkingstocht uit.
- Ruim regelmatig op. Het is niet altijd even leuk, maar een (enigszins) opgeruimd huis scheelt wel qua innerlijke onrust. Zodra ik merk dat het net iets te rommelig is ga ik meteen opruimen. Dingen zoals afwassen en de vaatwasser uitruimen doe ik altijd meteen.
- Zorg voor vaste plekken voor je spullen. Al mijn gebruiksvoorwerpen kunnen ergens in opgeborgen worden. Ik heb maar een paar zwerfspullen, maar die hebben ook een aantal vaste plekken. Vroeger had ik een enorme zooi aan papieren, die overal rondzwierven en die ik ook makkelijk kwijt raakte. Dat heb ik nu opgelost met een doos voor de papieren. Als ik geen zin heb om ze meteen te sorteren of er überhaupt iets mee te doen, dan gooi ik ze gewoon in de papierdoos. Ze liggen dan niet in het zicht en ik kan ze ook moeilijk kwijtraken. Eens in de zoveel tijd sorteer ik de papieren en stop ze in ordners. Voor veel andere spullen heb ik ook bakken. Het ruimt heel makkelijk op, want je gooit je spullen er zo in, het is snel uit het zicht en redelijk makkelijk terug te vinden.
- Als het kan: zorg dat je huis niet zo groot is. Klein en gelijkvloers wonen is heel overzichtelijk. De afstand tussen de ruimtes is klein, waardoor je niet steeds vergeet wat je wilde gaan doen als je in een ruimte bent aangekomen. Je hoeft ook minder heen en weer te hollen als je iets bent vergeten te pakken of te doen. Bovendien word je gedwongen om minder spullen te hebben. Hoe minder spullen, hoe minder zooi en onrust.

Nou, dat was het wel zo'n beetje. Het helpt natuurlijk niet alles, maar het scheelt een deel. Veel succes!

Groetjes Manouk
reactie op @manouklocher:
Manouk Locher Ohja en wat Stephanie zegt over acceptatie. Natuurlijk zorgt ADHD voor moeilijkheden, maar bekijk de positieve kant. Ik vind het zelf ook leuk dat ik zo spontaan, energiek en creatief ben.
3 maanden geleden

Beantwoorden

Coen Olde Bijvank goede tips @manouklocher
1 week geleden

Beantwoorden


toon 1 overige reactie(s)
Angela Noll-Post 1 maand geleden geplaatst
Cognitieve gedragstherapie gericht op ADHD vond ik een fijne.
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 24 September 2017 om 04:46
Aantal lezers 64
Aantal reacties 10