Verkrijgbaarheid Dexamfetamine en vergoeding door verzekeraar (uitspraak rechtbank 5-2021)

Laatste reactie 19/08/2021 16:47 door Niels
· Markeren als ongelezen
Alias Henk 1 maand geleden geplaatst
Na diverse meldingen dat Dexamfetamine 2,5mg niet meer verkrijgbaar is heb ik gezocht of ik het toch nog ergens kon verkrijgen.

Dit blijkt geen probleem te zijn via de Regenboog Apotheek, deze levert per post de medicatie thuis af.

Ook is er qua vergoedingen door verzekeraars het een en ander gewijzigd:

Op 18-5-2021 heeft het Gerechtshof ’s-Hertogenbosch gesteld (ECLI:NL:GHSHE:2021:1448) dat DEXmethylfenidaat een ander geneesmiddel is dan methylfenidaat en dat het middel vergoed moet worden als methylfenidaat niet voldoende effectief is of teveel bijwerkingen geeft. Het vonnis kunt u teruglezen via deze link: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHSHE:2021:1448.

Dit betekent dat DEXmethylfenidaat (wat tot op heden alleen door DSW werd vergoed) nu door alle zorgverzekeraars vergoed moet worden als:

1. U bent een patiënt met ADHD

2. U krijgt DEXmethylfenidaat voorgeschreven omdat andere middelen -waaronder methylfenidaat- niet voldoende effectief waren of teveel bijwerkingen gaven.

In praktijk betekent het dus dat een patiënt die eerst methylfenidaat heeft gebruikt, maar voor wie het niet voldoende werkzaam was of teveel bijwerkingen gaf, dus recht heeft op vergoeding van de DEXmethylfenidaat.

In mijn geval is de medicatie (Dexamfetamine 2,5mg) gewoon geleverd en de nota voor 80% vergoed door VGZ (juli 2021)

https://www.regenboogapotheek.nl/adhd/

Ik heb hierover per email meer informatie gekregen, deze deel ik graag. Als je een pb stuurt met je e-mailadres mail ik het door.

Succes en groet,

Henk.

Patricia van Nimwegen 1 maand geleden geplaatst
Bedankt voor deze info! Ik ga er morgen vroeg meteen achteraan!. Wat een ellende sinds Tentin... Kan wel janken soms
reactie op @pentafox:
Alias Henk Succes! Voor mij is er nu weer een nieuw recept onderweg, zonder problemen. Wil je laten weten of het bij jou ook goed gaat?
1 maand geleden

Beantwoorden

Chris N 1 maand geleden geplaatst
Oh dat is goed nieuws! Heb nu elvanse lisdexamfetamine maar dat werkt echt niet bij mij.
Niels ADD 1 maand geleden geplaatst
Ik moet je linkjes nog lezen, maar wat ik verwarrend vind is dat de uitspraak over: Dexmethylfenidaat gaat, dus niet over Dexamphetamine. Gezien je toch de Dexamphetamine vergoed hebt gekregen zal het wel voor beide categorieën gelden? 
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 30 July 2021 om 11:49
Aantal lezers 28
Aantal reacties 5