Vergeetachtigheid en chaos op werk

Laatste reactie 20/05/2020 12:36 door Petra
· Markeren als ongelezen
Jane Van Doorn 3 weken geleden geplaatst
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier! Mijn naam is Jane, 23 jaar en ik zoek mensen die net zoals ik problemen ondervinden met ‘vergeetachtigheid’ op hun werk.

Ik probeer het even kort samen te vatten, in de afgelopen jaren heb ik heel wat bijbaantjes gehad, gelukkig nooit ontslag gekregen maar wel flink wat ‘officiele waarschuwingen’ binnen gehaald. Begrijp mij niet verkeerd, die waarschuwingen waren allemaal niet voor slecht gedrag of niet komen opdagen op mijn werk maar voor het vergeten van dingen. (dossiers die niet volledig ingevoerd waren, of telefoongesprekken die ik alweer was vergeten nadat ik had opgehangen)
Ontslag hiiervoor heb ik nooit gekregen, ik liep altijd net iets harder of ging wat langer door na werktijd ik moest het immers compenseren met mijn ‘vergeetachtigheid’.

In ieder geval, mijn schooljaren zijn helaas afgelopen. Ik moet aan het werk, en daar ligt mijn angst. Door de vergeetachtigheid durf ik op bijna geen banen te solliciteren. Zodra ik het kopje ‘administratieve taken’ lees krijg ik het al warm.

Ik heb trouwens 2 jaar geleden hulp gehad tegen de vergeetachtigheid en chaos. Er is ADD geconstateerd en ik zou hiervoor medicatie kunnen krijgen, ik heb dit tot heden nog niet genomen.

Mijn vraag aan jullie, hoe gaan jullie om met het chaotische en vergeetachtige? En zou het misschien verstandig kunnen zijn voor mij om toch medicatie te proberen?

Aldo di Bono 3 weken geleden geplaatst
Hoi Jane, 
De chaos is voor mij herkenbaar, de vergeetachtigheid minder. Ik ben nog op zoek naar het kunnen orde scheppen in mijn chaos. Het zullen toch lijstjes worden en prioriteiten stellen denk ik. Maar dan het moeilijkste is om daar ook nog naar handelen. 

Wat de medicatie betreft kan ik alleen voor mijzelf spreken dat ik al anderhalf jaar Methylfenidaat (Ritalin is de merknaam) slik. Dit heeft mij erg geholpen. Minder drukte in mijn hoofd en ik weet nu beter te focussen. De laatste tijd ben ik ook veel thuis aan het werk. Ook voor het Corona visus al. En dat is een genot. Geen afleiding en door kunnen werken is voor mij echt goud. Gelukkig dat mijn werkgever dat ook goed vindt. Ook daar zien ze mijn productiviteit met sprongen vooruit gaan. 

Ik kan natuurlijk niet voor je invullen wat goed zou werken. Ik wil je wel aanraden om eens met Ritalin te beginnen. Ik vond het al een openbaring om te ervaren hoe een rustiger hoofd überhaubt aanvoelt. In geen 48 jaar had ik dat ervaren. 
Linda Alexandra 3 weken geleden geplaatst
Voor mij is het ook allemaal herkenbaar, de chaos en vergeetachtigheid. Methylfenidaad helpt bij mij ook goed. Het neemt niet alle klachten weg, maar wel het scherpe randje. Medicatie alleen is meestal niet de oplossing, kijk ook wat je nog meer nodig hebt. Een coach, therapie, structuur, op tijd rust nemen en niet meer in het perfecte  plaatje willen passen..
Gilles V 3 weken geleden geplaatst
Dag Jane,
Ik herken zeker de chaos en vergeetachtigheid. Ikzelf heb een grote 10 jaar methylfenidaat geslikt (toen ik kind was nam ik concerta en naarmate ik ouder werd ben ik overgestapt naar ritalin), hoewel de focus op school goed lukte, slaagde ik er niet echt in om na school mij thuis in te zetten voor schoolwerk. Ook had ik wel enkele bijwerkingen zoals slecht slapen (maar de bijwerkingen hangen af van persoon tot persoon, daarom zijn er meerdere opties)

Sinds een klein jaartje neem ik nu dexamfetamine ipv methylfenidaat(tot nu toe heb ik niets van bijwerkingen met dit middel), en eindelijk kan ik zeggen dat ik mijn studies deftig aanpak. Als het voor mij aankomt op medicatie dan zou ik zeggen: het is een enorme verbetering met de medicatie om structuur en motivatie in werk en schoolwerk te steken, maar het vraagt wel inspanning van jezelf.

Maar zoals hierboven al werd gezegd, medicatie is zeker niet het magische wondermiddeltje. Je moet dan ook voor openstaan om misschien enkele gewoontes aan te passen(de medicatie helpt bij mij wel om die gewoontes beter vast te houden). Voorbeelden van zo'n gewoontes zijn: Dossier per dossier afwerken, notities maken van gesprekken.

En bij het solliciteren zou ik mij niet laten afschrikken door het takenpakket. Een job waar je een soort van planning kan gebruiken is misschien wel beter.(natuurlijk moet je wel iets doen wat je graag doet)
Novan N 2 weken geleden geplaatst
Heel herkenbaar die vergeetachtigheid. Ik heb er ook last van, maar heb (volgens mijn behandelaar) “mijn copingsmechanismen tot een kunst verheven en ben uiteindelijk planner geworden. Niet dat dat nou een hele goede keuze is, maar daar komt wel veel organisatie en planning bij kijken. Met medicatie was ik een stuk scherper, maar daar werd ik geen leuker mens van. Dus daar ben ik weer mee gestopt.

Voor mij is het programma OneNote onmisbaar. Ik gebruik het voor:
- takenlijst per dag of week. Aan het begin van de week kopieer ik die van vorige week en haal ik alles weg wat niet meer relevant is.
- lijstje met alle vragen en aanvragen die ik per mail heb gesteld (dat zijn er nogal wat op een dag). Als er dan een antwoord komt vink ik hem af. Zo heb ik altijd overzicht over alle vragen die ik nog uit heb staan.
- per onderwerp/medewerker die ik plan maak ik een aparte tab aan. Van elk gesprek (al dan niet telefonisch) maak ik aantekeningen op een aparte bladzijde.
- ik schrijf sowieso veel op; tijdens vergaderingen, (telefoon)gesprekken zit ik veel te typen, zodat ik terug kan lezen wat er ook alweer gezegd is. Ook dat gaat in OneNote.

Het is dus wat meer werk, maar uiteindelijk levert het mij wel wat op.
Wat was ik ook al weer aan het doen 2 weken geleden geplaatst
Wauw planner....!


Ook ik moet alles opschrijven en realiseer me nog niet heel lang hoeveel last ik eigenlijk ervaar van ADD, geheugen en slechte prioriteiten stellen, zowel werk als privé. Waarschijnlijk is het heftiger geworden door eisen die gezin aan me stellen icm hormonen. Voor mij is nu de kunst om hierin geen overdreven eisen aan mezelf te stellen en meer bewust te worden van kwaliteiten. Ik twijfel namelijk vaak of ik "het" allemaal wel kan.
Ik ben twee jaar geleden begonnen met dexamfetamine, maar geheugen etc zijn er niet plots aanzienlijk verbeterd, ik denk wel dat ik iets meer focus heb. Vaak wil ik weer van de medicatie en rebounds af, door merk wisseling heb ik ook niet het effect dat ik eerder wel had. Momenteel bezig met betere planning en hulpmiddelen, ook hulp van een coach en dat geeft veel meer ruimte in mijn hoofd en gevoel van controle. Zal eens naar one note kijken.
reactie op @lda:
Novan N Ook heel herkenbaar dat de eisen die een gezin aan je stelt heel anders zijn dan voordat er kinderen waren. Pas sinds mijn oudste dochter geboren is begon ik vast te lopen. Daarvoor had ik vaak al het gevoel harder te moeten werken dan een ander, bijvoorbeeld met mijn studies. Maar daarmee heb ik wel 2x HBO afgerond!

Inmiddels is het besluit gevallen te stoppen als planner en opzoek te gaan naar iets wat echt bij me past. Want ik mag dan wel kúnnen plannen, het vreet wel energie. En juist die energie heb ik hard nodig voor mijn gezin.
1 week geleden

Beantwoorden

Wat was ik ook al weer aan het doen Oh ja, ik ben ondertussen ook nog mijn tweede HBO studie aan het volgen..
Wat goed dat je voor wat anders en meer gemak durft te kiezen, succes met je zoektocht.
1 week geleden

Beantwoorden

Novan N Succes met je studie!
1 week geleden

Beantwoorden


toon 2 overige reactie(s)
Madame Zet 2 weken geleden geplaatst
Heel herkenbaar. De vergeetachtigheid en daardoor ook de chaos. Ik weet niet beter dan dat ik zo ben. En sommige taken vermijd ik daardoor ook. (want dat zal wel meer misgaan)

Wat ik wel doe is alles opschrijven. Ik neem overal een opschrijfschrift mee naar toe. En ik schrijf mee met het gesprek, als het belangrijk is om nadien te weten waar het over ging.
Afspraken? Ik beëindig het gesprek pas op het moment dat de afspraak in mijn agenda staat.

En methylfenidaat. Daar wordt niet alles anders van, maar het helpt me. Ik kan wel gefocust blijven op een taak, of ik realiseer me in ieder geval dat ik afgeleid raak voordat het me in de problemen brengt.

Maar uiteindelijk, ben ik nog steeds vergeetachtig en snel afgeleid. Ik kan er alleen iets beter mee dealen met ritalin en een opschrijfboekje.
Rob S 2 weken geleden geplaatst
Wat @madamezet​ zegt, ik heb precies hetzelfde. Ik ben allang geen 23 meer, maar heb natuurlijk wel heel mijn leven ADHD gehad, al kwam ik daar pas vorig jaar achter. 

Je zal voor jezelf routines moeten ontwikkelen, die goed voelen en waarbij je jezelf eigenlijk dwingt om structuur aan te brengen. Alles opschrijven kan helpen, hoewel dit voor mij weer een tweede probleem introduceert, namelijk dat ik tijdens het opschrijven niet kan luisteren wat er gezegd wordt. Maar als ik tijdens een meeting de belangrijke punten snel noteer en deze na de meeting uit werk, kan ik het werkbaar maken voor mezelf. 

Methylfenidaat helpt wel degelijk, voor focus en concentratie, maar het is geen wondermiddel en je zal nog steeds structuur moeten aanbrengen in je werkzaamheden. Je zou voor jezelf kunnen overwegen om een individuele coach in de arm te nemen, die bekend is met ADHD. Zorg van te voren dat je heel duidelijk op papier (of in je hoofd) hebt zitten wat je graag zou willen aanpakken. En zorg ervoor dat je met iemand spreekt waar je je op je gemak voelt, een kennismakingsgesprek kan hierbij helpen. 

Het zou kunnen zijn dat je werk doet wat je eigenlijk niet ligt, of wat niet handig is in combinatie met ADHD. Dat kan namelijk een grote spelbreker zijn. Ik heb in het verleden ook banen gehad waar ik heel solistisch aan de slag moest gaan. Soms werkte dat goed, maar vaak ook niet. Ik ben er bijvoorbeeld voor mezelf achter gekomen dat ik prima als engineer aan de slag kan (wat ik ook al jaren doe) maar dan wel in een team. 

Succes ermee!
Petra K. 1 week geleden geplaatst
Zo herkenbaar. Ik vergeet de duvel en zn ouwe moer. Verjaardagen was ik steenvast te laat. Nu leef ik bij mn foon agenda waar ze in staan met melding week ervoor. Haal kadootjes in voorraad. Tijdens school of werk is het altijd drama geweest. Alles wat (voor mij) saai is, niet prikkelt, etc vergeet ik.
Inmiddels 41 en heb hiervoor 4 oplossingen gevonden om het te managen. 
1. Zorg voor iemand in je omgeving die juist sterk is in planning, detail gedoe en goed is in zaken afmaken. Vroeger was het mijn moeder en nu heb ik een directe collega waarmee ik mijn uitdaging heb besproken. Haar om hulp gevraagd. Zij bleek wat ik saai vond juist leuk te vinden en op mijn eigen verzoek geeft zij mij op tijd een duidelijke en directe schop onder mn kont om dingen af te maken of niet te vergeten.
2. Digitale agenda, waar ik zelfs zaken noteer die sociaal wenselijk zijn (bijv. navragen na aantal dagen hoe het met iemand is als je hoort dat ie ziek is). 
3. Werk zoeken vanuit wat past bij jou. Ok, hier ben ik niet helemaal in gelukt, is nog werk in uitvoering. Maar nu bijv. door COVID is er enorm veel werk bij mij en soort van chaos. Kijk dan ben ik helder, schakel en onthoud ik alles. Kortom voor mij is prikkel+nut+noodzaak=permanent verblijf in hersenpan.
4. Medicatie. Ik heb jarenlang langwerkende methylfenidaat (medikinet CR) gebruikt en na een dwaling van amfexa enzo gebruik ik nu Evanse. Dit gaat heel fijn. Kan hiermee spelen afhankelijk van de dag die ik verwacht. Door de rust die het met zich meebrengt helpt het mij dus agenda te gebruiken, te luisteren naar anderen zonder dat mijn hoofd in permanente mindmap sessie zit, waardoor ik iets meer zaken uit een gesprek opsla dan enkel flarden.

Oja, haha, ik blijf adhd er ;-) er is nog een vijfde punt: 
5. Voedsel en beweging: een gezond lijf heeft echt een positief effect op je koppie. Sporten om mijn hoofd rust te geven en emoties/prikkels kwijt te kunnen. En zo gezond mogelijk eten om (vette vis, water, groente, fruit etc) om mijn hersenen optimale brandstof te geven. Drink ik bijv. drank met teveel cafeïne en/of suiker of veel bewerkt voedsel vol suiker enzo dan gaat mn energielevel als concentratie alle kanten op. 

Succes!
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 05 May 2020 om 01:34
Aantal lezers 63
Aantal reacties 12