Tips voor volwassenen met ADHD

Laatste reactie 17/02/2019 01:14 door Kitty
· Markeren als ongelezen
Coen Olde Bijvank 3 maanden geleden geplaatst
Tips voor volwassenen met AD(H)D. Plaats hier jouw eigen tips voor een volwassene met ADHD die hij of zij weer kan toepassen in de praktijk. 

Dus heb jij een tip voor een lotgenoot / volwassenen met ADHD? 
Laat dan een waardevolle reactie achter, samen staan we sterker!
Coen Olde Bijvank 2 maanden geleden geplaatst
Tip 1: Omega 3 uit algen! Word je echt rustiger van in je hoofd.




Tip 2: Ik schrijf echt alles op in de agenda & notities op mijn telefoon. Bij instellingen alles zo ingesteld dat het een aantal keer als reminder op startscherm te zien is. Werkt voor mij erg goed! Ik vergat altijd dat ik een papieren agenda had...... Doe regelmatig even oordoppen in met mijn eigen muziek om tot mezelf te komen. Ook probeer ik zoveel mogelijk medicatie trouw te zijn. Maar vergeet ook vooral niet dat je echt kwaliteiten hebt en wees daar trots op!




Tip 3: Af en toe een dagje niks moeten inplannen en lekker rustig muziekje opzetten, na een drukke periode.




Tip 4: Lekker bezig zijn op tig verschillende vlakken. En dat proberen in evenwicht te houden!




Tip 5: Vaste plek voor je spullen. Dichte boxen labelen zodat je weet wat erin zit.




Tip 6: Koptelefoon op of oordopjes in tijdens het koken en je vrouw zorgt dan even voor de kids.. zo voorkom je vaak overprikkeling en doe je toch mee.




Tip 7: Laat je niet gek maken! Zorg dat je ruimte houd in je agenda... als die van mij volloopt, loopt mijn huis ook vol... logisch?


 

Tip 8: Blijf impulsieve dingen doen! Zo word je leven nooit saai! Als je weer is wakker bent met je hoofd vol met dingen die je nog met doen stel jezelf de vraag kan ik dit binnen nu en 10min doen? Doe het! anders doe het de volgende dag en laat het rusten


de bovenstaande tips voor volwassenen met ADHD, heb ik verkregen via mijn eigen ADHD-netwerk.


Top 12 Tips voor Volwassenen met ADHD


https://adhdblog.nl/tips-volwassenen-adhd/
Soesje W. 2 maanden geleden geplaatst
Leuke tips!! Ik denk dat er hele goede dingen bij staan. 

Ik heb er ook nog een paar: 

1. Probeer een vast ritme te hebben elke ochtend, bijvoorbeeld dat je elke ochtend na het aankleden de keuken even opruimt en de afwas doet. Tien minuten in de huiskamer etc. - en je dag begint een stuk opgeruimder. 

2. Plan bepaalde afspraken die elke keer terugkomen op dezelfde dag en tijd. Zo vergeet je ze niet! Ik heb heel vaak gehad dat ik een afspraak die ineens op een andere dag was, dan vergat... (vergat dan ook in mijn agenda te kijken :(... )

3. Schrijf je leuke impulsieve ideeën op en laat ze niet gaan! Want voor je het weet ben je hele waardevolle ideeën weer kwijt. In gedachten ben ik soms echt een genie. Maar na 10 minuten ben ik mijn geniale idee vergeten en is het vervangen door standaard dingen die moeten. 
Jammer toch??!!

4. Blijf creatief bezig ook al is je hoofd vol. Ruim er tijd en ruimte voor in in je agenda / hoofd / huis. Anders wordt je leven leeg en somber. Laat jezelf af en toe verrassen. 

5. Omring je met mensen die energie geven en niet zuigen. Dus... heb je een vriendschap die jou alleen maar energie kost? Probeer afstand te nemen of leg zelfs uit waarom je liever een poosje (of helemaal niet meer) geen contact meer zult opnemen. Probeer dit natuurlijk wel zoveel mogelijk op jezelf gericht te zeggen, om je gesprekspartner / kennis / oude vriend niet een rotgevoel te bezorgen. 
Ruil deze kennis in voor een leuk contact waar je wel energie van krijgt. 

Als het een oude vriend/vriendin is waar je niet vanaf wilt, kun je het beste gewoon zeggen dat je het druk hebt denk ik :P 
Kitty De Kit 2 maanden geleden geplaatst
Magnesium helpt mij om te relaxen. (En voorkomt bij mij irritatie) ik slik het voor ik naar bed ga, omdat ik het gevoel heb dat mijn ritalin niet goed werkt als ik het overdag inneem.

Water helpt me om te ontprikkelen. Bijvoorbeeld een extra Glas water drinken na innemen van je medicatie. Maar ook Douchen/in bad/zwemmen (tijdens de daluren) heeft bij mij meteen effect.

Bewegen en het liefst buiten om uit mijn hoofd te komen. En laat je telefoon dan thuis of zet op stil. Anders zit je voordat je het weet weer dingen te regelen...

Bij intense emoties keihard meezingen in de auto lekker alles eruit gooien. (Kijk wel uit bij een stoplicht, want dan word je raar aangekeken:-D)

Ik en mijn lief hebben samen een aantal whatsappgroepen. Zoals bijvoorbeeld voor de boodschappen of een inpaklijst voor de vakantie. Superhandig.

En tenslotte heel veel knuffelen wij adhd ers leven voor de liefde toch?
reactie op @kittydekit:
Coen Olde Bijvank ik wil magnesium weleens proberen.. haal jij dit op doktersrecept of gewoon in de winkel en zo ja.. welke vorm? Tablet, sachet.. capsule.. en welk merk? 

Graag hoor ik van jou
2 maanden geleden

Beantwoorden

Kitty De Kit Magnesium die bij mij makkelijk opneemt: 510 Magnesium Glycinaat van AOV het kost iets meer dan die van de plaatselijke drogisterij. (Het is een supplement) maar het is echt waard. Als je een tekort hebt merk je dat volgens mijn orthomoleculair arts aan een trillend ooglid. Je kunt altijd 2 innemen (voordat je gaat slapen) en als je extra stress/kort lontje hebt gehad die dag.(je verbruikt schijnbaar magnesium bij stress) mag ik die avond er zelfs 4 innemen.
2 maanden geleden

Beantwoorden


toon 1 overige reactie(s)
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 24 January 2019 om 07:09
Aantal lezers 27
Aantal reacties 6