Stemmingswisselingen en anders voelen zonder gebruik te maken van Ritalin

Laatste reactie 14/04/2019 17:15 door Coen
· Markeren als ongelezen
Abraham Simon 7 maanden geleden geplaatst
Ik ben een ADHDer van 39 en heb twee zoons een van 7 en een van net 4. De oudste is volgens zijn docent ook belast met mijn genen. Dit is voor mij geen verrassing omdat ik veel herken. Ik ging er vanuit dat het vroeg of laat wel zou worden besproken,maar ik dacht en vond dat wanneer hij er geen last van zou hebben en hij goed in zijn vel zou zitten ik daar op zou kunnen wachten.

Dat moment bleek dus aan het einde van groep 3. Na de laatste rapport bespreking opperde zijn docente toch de mogelijkheid ADHD. Totaal geen verrassing natuurlijk,toch een shock.(Ik begrijp dat hij officieel door een prof moet worden gediagnosticeerd)Zijn docente wist ook te vertellen dat hij er altijd tegen vocht en er ook veel last van had. Hij merkte zelf dat hij veel afdwaalde en/of met andere zaken bezig was en zich moeilijk kon concentreren en altijd beweeglijk is. Hij kon dit ook goed benoemen. Ik zelf zag ook wel geregeld een soort van stemmingswisselingen waarbij hij toch ook best down leek te zijn en ook begin ik langzamerhand te zien dat hij merkt dat hij zich anders voelt en ziet dan zijn vriendjes / klasgenootjes. Dit is eigenlijk mijn grootste angst en ik wil er alles aan doen om hem voor dit gevoel te behoeden zodat hij bijvoorbeeld niet onzeker of faalangstig wordt. Ik zou dan ook graag van andere ouders willen weten hoe zij hier mee om zijn gegaan zonder gebruik te maken van ritalin.
Beste antwoord — gekozen door Abraham Simon
Rafael Schelhaas 7 maanden geleden geplaatst
Abraham, 

Hier hetzelfde alleen is mijn zoon 13 en begint zo meteen op de middelbare. Ik heb ADHD, mijn dochter autisme/add en mijn zoon ook trekjes van adhd.

Dat anders voelen, is gewoon zo omdat voor mijn gevoel en herken je misschien zelf ook wel mensen met adhd gewoon op een andere golf lengte zitten. En dat helemaal met 'normale' mensen om het zo te zeggen. Mensen/ kinderen met adhd zijn erg gevoelig dus dat hij zich niet altijd zo lekker voelt in de klas zal dat ook te maken hebben met een juf die hem niet begrijpt, kinderen die niet altijd aardig zijn... en het feit school. ( volgens mij heeft elke adhd-er er wel een hekel aan) zal gewoon zelf ook positief blijven, als jij je druk maakt dan voelt hij het ook aan en dan houd je weer een cirkel gaande waar dingen uiteindelijk gaan lopen zoals je het zelf ziet. Mocht het toch minder gaan of je merkt dat hij zich echt slechter voelt kun je altijd nog hulp inschakelen, of zelf of via school. Hij is nog jong... en adhd-ers doen en zien dingen graag op hun manier en dat zal altijd anders zijn dat wat er van ze verwacht wordt. Mocht je kind echt ongelukkig zijn op school dan zou ik zeker verder kijken, na bijvoorbeeld een kleinere school, meer hulp voor hem in de klas... want mijn mening is toch echt dat geen enkel kind ongelukkig op school moet zitten.

Mijn zoon is erg onzeker, komt niet voor zichzelf op en is gewoon erg lief en meelevend. Hij werd in groep 5 erg gepest en ik heb hem toen ook van school gehaald aangezien school totaal niet meewerkte om het op te lossen. Hij is toen na een school wat verder van huis gegaan maar kleiner maar daar werd goed gekeken na hoe het kind is en niet hoe hoog zijn cijfers zijn. Maar het trauma van het pesten is hem altijd blijven achtervolgen, als hij zich niet goed voelt of veel stress had in de klas, krijg hij darm problemen en wordt gewoon letterlijk ziek. Rustig aan gedaan op school, mocht is wat later na school komen, gewoon kleine dingen die hem hielpen. Maar toen kwam de stress van na de middelbare school gaan, en 6 maand daarvoor heb ik extra hulp ingeschakeld. Omdat het bij mijn dochter ook compleet mis ging die overstap wilde ik dat voor zijn nu. Dus veel hulp gehad, en het heeft hem goed geholpen en als hij op deze school niet op zijn plek is dan kijk ik ook net zo hard weer verder ook al is het het speciaal onderwijs waar mijn dochter op zit. Kijk vooral na wat je kind nodig heeft en niet wat anderen vinden, jij kent hem het beste en sommige kinderen zijn gewoon te lief eigenlijk voor deze snelle soms harde wereld. Volg je hart dan komt het vast goed!

Sven Koopmans 7 maanden geleden geplaatst
Leidend voor ons is dat het in de begeleiding van opgroeien gaat om leren leven met de persoonskenmerken die het kind heeft. Medicatie is daarbij voor ons (in onze situatie) een laatste strohalm en hulpmiddel en geen structurele oplossing. 

Het gaat om leren leven (met AD(H)D) en niet om overleven.

In gesprek met school hebben wij gezocht naar de begeleiding die wij denken dat het kind nodig heeft. De ene leerkracht kan dat wel, de ander niet. En binnen het ene schoolsysteem is meer mogelijk dan in het andere. Omdat onze oude school niet kon inspelen op de persoonlijke behoefte van ons kind, hebben wij uiteindelijk gekozen voor een andere school.

Ga dus in gesprek. Kijk naar de behoefte van het kind en maakt bespreekbaar hoe hierop kan worden ingespeeld op zo'n manier waarvan je zelf denkt dat dit de juiste manier is.

succes!
reactie op @svenkoopmans:
Coen Olde Bijvank Altijd inderdaad in gesprek gaan, communiceren is echt een toverwoord en vooral voor mensen met ADHD en eigenlijk wel voor iedereen. Computer, televisie, telefoon, radio etc.. uit. Bak koffie of een glas water erbij en gaan!! #PRATEN
7 maanden geleden

Beantwoorden

Wendy De Bonte 7 maanden geleden geplaatst
Mijn zoon gebruikt LTO3.
Dit is een homeopathisch middel en werkt bij hem goed.
Veranderingen in familie sfeer en school was positief merkbaar!
Coen Olde Bijvank 7 maanden geleden geplaatst
Reactie 1) leraren zien kinderen met adhd vaak graag aan de medicatie. Geen gewiebel en geklets, niet 100x naar de wc, geconcentreerd doorwerken, enz. Ze hebben er geen tijd en geen geduld voor in een klas met 20+ leerlingen. En dat is dan passend onderwijs. Het kind wordt aangepast aan het onderwijs. Leraren en scholen (van mijn kids iig) doen op hun manier echt wel hun best, maar het blijft jammer dat er geen aangepast schoolsysteem is voor kinderen die 'anders leren'. Ik ben het in mijn omgeving iig nog niet tegengekomen.

Reactie 2) bij mij is de diagnose na mijn schooltijd vast gesteld. Maar ik weet dat er een hulpwaaier voor leraren bestaat mischien dat de leraren daar wat aan hebben voor de kinderen op school. Hulpwaaier ADHD in de klas.

Reactie 3) zelf was ik rond de 50 toen ik een diagnose kreeg. Ik gebruik niets. Heb wel een holistisch arts geraadpleegd in de USA. Lichaam totaal vertroetelen met rustmomenten, buiten zijn, bewegen, voeding en suppletie. Ik had ook een onderwijsbureau voor hoogbegaafden. Ook daar vaak (mis) diagnoses. Veel goed kunnen helpen. Ik ben anti- medicijn en pro aanpassingen van eigen leven. Soms help ik een adhd naar een passender baan. Of uit een uitkeri gssituatie. Naar een coach om bv financien onder contrôle te krijgen. Een leerkracht heeft GEEN verstand van adhd. Ziet alleen druk gedrag. Kortom: mijn tip zou zijn, onderzoek adhd holistisch, informeer je over de voeding (grote rol), suppleer altijd (ook niet adhd) en kijk hoe je het leven van je kind zo min mogelijk beperkt. Hoe woon je? Hoe vaak zit hij op apparaten? Ontspant hij? Een belangrijk signaal is faalangst, boosheid en verdriet. Dat hoeft er niet te zijn. Ook niet op school.

Reactie 4) ligt eraan hoe erg het is... bij mijn oudste zei zelfs een onafhankelijke natuurarts dat hij waarschijnlijk de hulp van medicatie nodig zou hebben. En hij is gezonder dan menig kind zonder medicatie 😂. Zoals je zelf weet werken adhd hersens letterlijk anders en helpt het soms echt wel ook al moet je wel flink zoeken wat precies past. Om te starten kan je beginnen met visolie en sommige zweren bij cbd druppels beide hielpen mijn kleine niet veel 😂. Ik leer mijn monster vooral dat anders zijn dus ook uniek zijn is en elk kind krijgt zn eigen uitdagingen op welke leeftijd dan ook.

@abrahamsimon​ de reacties op 'Stemmingwisselingen, anders voelen, zonder ADHD medicatie Ritalin' heb ik verkregen via mijn ADHD-netwerk. Hoop dat je er wat aan hebt.
Ron J 7 maanden geleden geplaatst
Lagere school is het nog niet zo een probleem, daar is genoeg begeleiding. Vanaf het voortgezet onderwijs gaat het meestal een probleem worden, je mist dan zelfdicipline en sturing.
Coen Olde Bijvank 7 maanden geleden geplaatst
Helemaal mee eens Ron, je krijgt dan vrijheid en de leraren zijn niet meer zo alert.. je komt dan in de overgang van de grote mensenmaatschappij. Bij mij ging het toen inderdaad alle kanten op.. 

ik miste vooral de sturing :)
Ron J 7 maanden geleden geplaatst
Dat bedoel ik.. Cito toets 89 en 91 en toen ging het zoals het met de meeste adhd-ers gaat, al wil ik niemand bang maken.. Advies Atheneum/gymnasium.. Op het gymnasium was ik denk ik alleen maar goed in het eerste deel van het woord geweest, gym! Bedenk me net in een soort flashback dat als er een bepaalde bladzijde geopend moest worden, iedereen dat deed en ik zat steevast bij de verkeerde bladzijde te kijken, 100 keer in een jaar moest ik mn buurman aanstoten met de vraag: Welke bladzijde zitten we? Ook zoiets 🤣🤣🤣
Quin nie 7 maanden geleden geplaatst
Misschien kan een aanpassing in het voedingspatroon de stemmingswisselingen van jouw zoon positief beïnvloeden?
reactie op @quinnie:
Coen Olde Bijvank voeding speelt een enorm belangrijke rol bij mensen met ADHD, vaak wordt erg onderschat.
1 week geleden

Beantwoorden

Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 25 August 2018 om 07:41
Aantal lezers 41
Aantal reacties 11