RED dieet voor volwassenen met ADHD?

Laatste reactie 11/10/2020 15:56 door Nina
· Markeren als ongelezen
Nina Rieder 1 maand geleden geplaatst
Ik ga als volwassene het RED dieet voor ADHD doen. Ik zal hier verslag uitbrengen van mijn avonturen. Misschien dat het anderen helpt. Al is het alleen maar om de wetenschappers te laten zien hoe het zou kunnen gaan met een volwassene. Ik schrijf onder een pseudonym, dan kan ik makkelijker over symptomen en zo schrijven, zonder te denken dat vrienden, buren en collega's het misschien lezen ☺ Dus nee, je zult me niet vinden op FB of LinkedIn.


Het onderzoek naar het RED dieet voor ADHD is alleen nog gedaan bij jongens van 10-12 jaar. Het Pelsser RED Centrum https://www.adhdenvoeding.nl/ neemt geen volwassenen aan. Zij denken dat je het niet op eigen houtje kunt, zonder observaties van familieleden en interpretatie van een dietist/ onderzoeksleider. Nou, dat moest ik natuurlijk zelf gaan onderzoeken. 

ADHDers houden van experimenteren, toch? Alles wat niet gevaarlijk is en misschien helpt, mag geprobeerd worden.

Hier de achtergrond, over waarom ik het RED dieet wil doen.

Ik ben een volwassene van 50+ met ADHD. Vorig jaar werd bij mij de diagnose bevestigd. Ik was een keer op m’n werk, toen ik iemand een beschrijving hoorde geven van een vrouw die op volwassen leeftijd een diagnose ADHD had gekregen: moeilijk iemand, chaotisch en altijd te laat. Ik dacht onmiddellijk: je hebt het over mij! En dan proberen een pokerface te houden en het gesprek normaal te vervolgen, terwijl mijn brein aan het racen was.


Vroeger werd vaak aangenomen dat ADHD bij volwassenen wel over zou zijn. Steeds meer is bekend dat het merendeel van de mensen last blijft houden van ADHD, ook op volwassen leeftijd. En ja, ook mensen die een goede opleiding hebben afgerond kunnen er toch nog steeds last van hebben.


Ik ben toen op zoek gegaan op internet naar symptomen van ADHD - dat leek te kloppen. Een aantal tests gedaan online – daar kwam telkens uit een hoge kans op ADHD, niet op autisme [dat zit in mijn familie, dus wilde ik uitsluiten]. Toen heb ik de stap genomen om een psychiater te bezoeken. En inderdaad: de diagnose is ADHD. Ik heb enorm geluk gehad dat er geen andere diagnoses zijn: geen depressie, angst-stoornis, verslaving aan verdovende middelen of gokken, enz. De psychiater legde uit dat zij vaak bij mensen met depressie of angststoornissen bv. vindt dat daaronder een ADHD schuilgaat. Ik heb enorme mazzel gehad dat ik dat daaraan ontsnapt ben.


De diagnose helpt me om te begrijpen waarom ik vaak stukloop op dingen, de boot (letterlijk en figuurlijk) vaak mis, op een dag zo weinig (lees: vrijwel niets) gedaan krijg. Soms kan ik ook om dingen lachen. Pennen koop je niet met 1 tegelijk, maar een doos van 20. Dan heb je in elke kamer en elke hoek wel een paar in de pennenpot (een mok of jampot) staan, klaar voor gebruik ☺. 


De psychiater vroeg of ik medicatie wilde proberen. Dat helpt bij 80% van de mensen. Ik heb besloten dat niet te doen. Ten eerste moet je tòch strategieën leren om met de ADHD om te gaan. Ten tweede lees ik dat medicatie vaak niet de hele dag werkt, en na een aantal jaar niet meer zoveel doet. Ten derde maakte ik me toch zorgen om de bijwerkingen van medicatie. 


In een onderzoek in Utah, Verenigde Staten, vonden ze dat mensen met ADHD 2,4 maal zoveel kans hadden op de ziekte van Parkinson en dergelijke. Degenen die psychostimulantia gebruikten voor de ADHD (bv. amphetamine, methylfenidaat) hadden een 8.6 keer grotere kans. Dit was een onderzoek bij mensen van 20 jaar en ouder, geboren na 1950 met diagnose ADHD, vergeleken met mensen zonder ADHD. Dat zijn dus mensen tussen de 20 en 65. Je kunt uit zo’n onderzoek niet concluderen dat de medicatie de oorzaak is van de verhoogde kans op Parkinson. Ten eerste moet eenzelfde effect bevestigd worden in verdere studies. Ten tweede kun je uit een ‘momentopname’ van zo’n studie geen conclusies trekken over oorzaak en gevolg. Er kunnen allerlei andere factoren meespelen. Bv. dat mensen die op volwassen leeftijd een diagnose ADHD hebben, een ernstiger vorm van ADHD hebben. Een aanzienlijk deel van deze mensen zal de diagnose op volwassen leeftijd hebben gekregen, aangezien er in de jaren ’50 tot ’70 van de vorige eeuw nog veel minder aandacht was voor ADHD. Dat zijn dus mensen bij wie de ADHD op volwassen leeftijd nog aanwezig is, en die er genoeg last van hebben om verwezen te worden voor een diagnose.


Parkinson komt in Nederland bij ongeveer 13-14 mensen per 1000 voor, dus 1.3-1.4% (2). Voor mensen met ADHD zou dat dan 3-3.4% worden zonder medicatie (x2.4), en 11-12% met medicatie (x 8.6). Tenminste, als de resultaten van dat ene onderzoek ook voor de Nederlandse bevolking zouden gelden. Dat weten we dus nog niet. Voor mij is dat een veel te groot risico. 


Een ander onderzoek keek naar psychose bij jonge mensen van 13-25 jaar die amphetamine of methylfenidaat (Ritalin) gebruikten voor ADHD. Bij degenen die amphetamine gebruikten, kwam psychose 2 maal vaker voor dan bij degenen die methylfenidaat gebruikten. (3) Bij gebruik van methylfenidaat was er géén verhoogd risico op psychose te zien (4,5). 


De keuze voor wel of niet medicatie is natuurlijk voor iedereen een zeer persoonlijke beslissing. Voor mij was het risico van medicatie te groot om eraan te beginnen. Ik dacht: ik heb het al m’n hele leven. En hoewel ik op allerlei gebieden best veel last van de ADHD heb, kan ik me toch best redden. 


En toen hoorde ik over het RED dieet bij kinderen. Bij 64% van de kinderen was na het volgen van het RED dieet geen sprake meer van ADHD. Daarna moesten ze een lang (1,5 jaar) traject volgen om uit te zoeken welke voedingsmiddelen bij hen de ADHD symptomen weer naar boven brachten. Dat is bij iedereen weer anders. Dus onvoorspelbaar. I

Ik was onmiddellijk geinteresseerd. Als je door een aantal voedingsmiddelen uit je dieet te laten, een stuk productiever zou kunnen worden, dat lijkt me wel wat. 


Dus, hoe moet ik dat doen? Professionele begeleiding is er niet. Dietisten die zich hierin specialiseren kon ik ook niet vinden. Dokter Google heeft heel veel informatie voor me gevonden. En ik ging aan de gang. Daarover in een latere aflevering meer. 



Voetnoten: 
(1) Curtin, K., Fleckenstein, A.E., Keeshin, B.R. et al. Increased risk of diseases of the basal ganglia and cerebellum in patients with a history of attention-deficit/hyperactivity disorder. Neuropsychopharmacol 43, 2548–2555 (2018). https://doi.org/10.1038/s41386-018-0207-5.
https://www.nature.com/articles/s41386-018-0207-5
(2) Von Campenhausen, S., Bornshein, B., Wick, R. et al. Prevalence and incidence of Parkinson’s disease in Europe. European Neuropsychopharmacology, 15, 473-490 (2005).
(3) Moran, L., Ongur, D., Hsu, J., et al. (2019) Psychosis with Methylphenidate or Amphetamine in Patients with ADHD. The New England Journal of Medicine, 380(12), 1128-1138.
(4) Man, K.K.C., Coghill, D., Chan, E.W. et al. (2016) Methylphenidate and the risk of psychotic disorders in children and adolescents in a large health system. Translational Psychiatry 6, e956, doi: 10.1038/tp.2016.216. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5314128/
(5) Hollis, C., Chen, Q., Chang, Z., Quinn, P., Viktorin, A., Lichtenstein, P., . . . Larsson, H. (2019). Methylphenidate and the risk of psychosis in adolescents and young adults: A population-based cohort study. The Lancet. Psychiatry, 6(8), 651-658.
paula van der Fluit 1 maand geleden geplaatst
hi hoi,

boeiend om te lezen maar ook spannend !
Ik zelf heb al moeite om voor mezelf te koken dus zo een dieet gaat mij niet lukken vrees ik.

Maar wel benieuwd hoe jij het aan pakt en wat je wel of niet mag eten.

Ik zelf ben op 54 jarige leeftijd gediagnostiseerd. 
Medicijnen slikken tegen adhd doe ik niet omdat ik dan hartkloppingen krijg!

Succes met het dieet.. ben benieuwd



reactie op @paulavanderfluit:
Nina Rieder Bedankt voor de reactie :) Ja, het zal niet iedereen lukken misschien. Voor mij is het bijzonder de moeite waard, omdat ik al na een paar weken merk dat ik veel meer gedaan krijg op een dag. Ik wil niet de rest van m'n leven net zoveel rondhangen/ tijd verdoen als ik de afgelopen jaren gedaan heb. Ik ben dat zo beu, daar heb ik dieet houden voor over.

Ik kook heel weinig hoor. Het is meer dat je ertegen moet kunnen dat je maar weinig verschillende voedingsmiddelen mag eten. Dus het is wat saai. Ik maak smoothies van rijstmelk [onbeperkt] en het fruit van de dag [appel, peer, banaan of mango] dat is best te doen. Een smoothie van rijstmelk met ijsbergsla is geen culinair hoogstandje, maar ik krijg het wel binnen. Ik ben niet zo kieskeurig, gelukkig. Verder heb ik sodabrood leren bakken. Heel makkelijk. Recept hieronder. Ook dat hoeft niet, maar het maakt het leven wat makkelijker.

RECEPT VOOR SODABROOD
Aangepast van: https://www.theconsciousplantkitchen.com/vegan-irish-soda-bread/#wprm-recipe-container-2972

3 3/4 cup [940 ml] tarwemeel - je kunt mengsel van volkoren en bloem gebruiken, 
             bv. half om half, of volledig volkoren. 
1 1/2 theelepel baking soda [natrium bicarbonaat, koop ik bij Jumbo]
1/2 theelepel zout
2 eetlepels appel cider azijn 
             [het zuur is nodig voor het rijzen, het reageert met het sodium bicarbonaat]
1 3/4 cup [340 ml] rijstmelk
Evt. 50 g koude boter [hoeft niet]

en wat extra bloem voor het kneden - 6-8 eetlepels
Evt. een beetje olijfolie om over de bovenkant te smeren voor 't korstje

Haal de bakplaat uit de oven, doe er een stuk bakpapier op [hoeft niet ingevet te worden]
Zet de oven op 220 graden C. 

Doe alle ingredienten bij elkaar in een grote kom. Als je er koude boter door doet, deze even met een vork in wat kleinere stukjes prakken. Roer met één of twee lepels totdat het goed gemengd is - 1-2 minuten schat ik.

Jamie Oliver zegt dat je dan nog met de hand verder moet kneden (iets bloem toevoegen hiervoor) maar dat vind ik teveel werk en m'n handen zitten onder het deeg na afloop. Ik zie geen verschil in het eindresultaat met of zonder kneden.

Het deeg moet wat 'plakkerig' zijn. Als het deeg nog te nat is, kun je er max. 3/4 cup [190 ml] meel bij mengen. Maar is het deeg te droog, dan rijst het niet goed. 

Leg de deegbal op de ovenplaat-met-bakpapier. Plet het deeg tot het een schijf van max. 3 cm. dik is [Als de bol te dik is, komt de warmte van de oven niet goed bij het midden]. Maak met een mes twee 1 cm diepe sneeen in de vorm van een kruis op de bovenkant - dit helpt de warmte beter door te dringen]. 

Evt. de bovenkant van het brood met olijfolie insmeren voor de korst.

Dan de oven in. Zet een timer op 20 minuten, dan kan het eruit. Je hebt dan een vrij vast brood. Laat het minstens een half uur afkoelen. Heerlijk warm gegeten met een dot boter erop :))
1 maand geleden

Beantwoorden

Nina Rieder 2 weken geleden geplaatst
ALLES OPTIMALISEREN. 

Ik wil niet al m'n geld op één paard wedden. Naast het RED dieet (mijn versie daarvan) probeer ik alles te optimaliseren waarvan ik weet dat het helpt bij ADHD. ADHD is kennelijk een brein dat veel meer eisen stelt aan de ‘omgeving’ om goed te kunnen functioneren dan het gemiddelde brein.

Hier is mijn lijst van dingen waar ik mee bezig ben of ga:

[1] Beweging, sport is bijzonder goed voor ADHD (1). Ik heb veel teveel een zittend leven, dus moet ik aan de slag. Vanwege corona heb ik minder mogelijkheden. Op YouTube zijn de videos van MadFit mijn favoriet op het ogenblik – goede oefeningen die je allemaal thuis kunt doen. Verder doe ik wat cardio op de crosstrainer (wel heel saai), halters, en een gymbal. Zo komen alle spiergroepen plus cardio aan de beurt.

[2] Buitenlucht is goed voor ADHD (2-5). Wandelen, fietsen, sporten in de buitenlucht is goed. Bacteriën in aarde maken een stofje dat lijkt op Prozac [fluoxetine] dat gebruikt wordt als medicijn voor depressie (6). Tuinieren, of wandelen in het bos na regen, als het zo lekker ruikt, helpen met onze gemoedstoestand. Watersport – kanoen, zeilen, SUPpen, openluchtzwemmen zijn daar ook goed voor.

[3] Mindfulness/ meditatie helpt (7, 8) door de prefrontale cortex te trainen, die juist bij ADHD zwak is. Vergelijk het met krachttraining voor een spiergroep die extra hulp nodig heeft. En zoals altijd, hoe meer je iets traint, hoe vaker je iets doet, hoe beter je erin wordt. Mediteren is voor mij nog geen dagelijkse praktijk, maar ik wil het wel leren. Mindfulness helpt ook om regelmatig even te checken hoe je je nou eigenlijk voelt. Iets waar het ADHD brein vaak in de gauwigheid aan voorbij raast.
.
[4] Voldoende slaap is erg belangrijk. Om goed te concentreren moet je uitgeslapen zijn. Het slaaphormoon melatonine wordt aangemaakt als het donker is. Beeldschermen houden de productie ervan tegen met hun felle blauwachtige licht. Een uur voor slapengaan alle beeldschermen uit is daarom een goede gewoonte. In die tijd kun je dingen doen waar je niet zo aan toe komt zolang de computer aanstaat. Bv. wat opruimen, (af)was doen, lezen, een spelletje spelen, mediteren.

[5] Muziek is ook belangrijk. Vooral zelf leren spelen (of zingen) helpt de ontwikkeling van allerlei nieuwe verbindingen in de hersenen (9). Ook dat is iets om verder te ontwikkelen.

[6] Externe structuur. Het ADHD brein kan niet alles op eigen houtje. Welk brein eigenlijk wel? Daarom is het goed om bepaalde dingen ‘uit te besteden’ in de vorm van externe structuur. Dat kan de structuur van gezin, opleiding of werk zijn, van dingen die moeten gebeuren. Voor thuiswerkers zoals ik is dat lastiger. Ik gebruik Focusmate.com om 50 minuten te werken met iemand anders (ergens op de wereld), allebei aan ons eigen doel. De sociale controle helpt me (1) om te beginnen, (2) om 50 minuten lang te blijven werken. Met Cold Turkey kan ik websites blokkeren die me afleiden of waar ik teveel tijd aan besteed. Games en spelletjes gaan op ‘altijd uit’. Online kranten hou ik ‘s avonds 2 uur lang open. Je kunt volledig je eigen schema samenstellen voor welke websites, apps en Google zoektermen je maar wilt.

Andere vormen van structuur kunnen zijn een klus samen met vrienden te doen, sporten met een club of met vrienden, dingen die je moet op je werk of opleiding. Deadlines werken vaak goed – maar voor mij alleen als het keiharde deadlines zijn.

Om verde te lezen als je wilt:

(1) How Exercise Works Like A Drug for ADHD https://www.everydayhealth.com/add-adhd/can-you-exercise-away-adhd-symptoms.aspx#:~:

(2) Kuo, F. (2004). A Potential Natural Treatment for Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: Evidence From a National Study. American Journal of Public Health, 94(9), 1580-6.

(3) Faber Taylor, A., & Kuo, F. (2011). Could Exposure to Everyday Green Spaces Help Treat ADHD? Evidence from Children's Play Settings. Applied Psychology: Health and Well‐Being, 3(3), 281-303.

(4) Donovan, G., Michael, Y., Gatziolis, D., Mannetje, A., & Douwes, J. (2019). Association between exposure to the natural environment, rurality, and attention-deficit hyperactivity disorder in children in New Zealand: A linkage study. The Lancet. Planetary Health, 3(5), E226-E234.

(5) Bélanger, M., Gallant, F., Doré, I., O'Loughlin, J., Sylvestre, M., Abi Nader, P., . . . Sabiston, C. (2019). Physical activity mediates the relationship between outdoor time and mental health. Preventive Medicine Reports, 16, 101006.

(6) https://www.gardeningknowhow.com/garden-how-to/soil-fertilizers/antidepressant-microbes-soil.htm#:

(7) https://www.additudemag.com/mindfulness-meditation-for-adhd/

(8) https://www.ajmc.com/view/study-shows-efficacy-of-mindfulness-meditation-in-treating-adults-with-adhd-

(9) Professor Scherder over wat muziek met je brein doet:
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 22 September 2020 om 15:13
Aantal lezers 18
Aantal reacties 4