Passend onderwijs/ extra ondersteuning op school

Laatste reactie 23/08/2020 02:34 door Lotte
· Markeren als ongelezen
Merida Merida 3 jaar geleden geplaatst
Op de basisschool heb ik de vraag neergelegd wat zij eventueel nog meer kunnen bieden om dochter te helpen. Zij zit in groep 4. Zij gaan het overleggen maar vinden dat er al veel gedaan wordt. Ik had eigenlijk meer verwacht en ben een beetje teleurgesteld. Dochter gaat in apart groepje oefenen met rekenen. Ook wordt er meer rekening gehouden met instructie, even gecheckt of ze weet wat ze moet doen. (Ik merk dat dit deels wel en deels niet gebeurt)
Hoe hebben jullie dat geregeld op school en welke afspraken zijn er gemaakt? Bijvoorbeeld over koptelefoongebruik of in een andere ruimte werken, extra begeleiding of instructie etc. Of andere hulpmiddelen of aangepast lesmateriaal. Of is dit wat een school kan doen en daar blijft het bij? Wij willen zeker weten dat we dingen geprobeerd hebben voordat we informeren naar speciaal basisonderwijs. Dit is namelijk als eens ter sprake gekomen en ik was verbaasd want ik dacht dat kinderen daar niet zo snel terecht kwamen. In ons geval lijkt dit niet zo moeilijk te zijn om te regelen liet de orthopedagoog doorschemeren.
Zo ver is het nog niet, maar we hebben wel veel vragen. Zijn er ouders die hier ervaring in hebben?
Juud G. 3 jaar geleden geplaatst
Beste Merida,

Ik ben ook een tijdje aan het zoeken geweest van wat er nog meer op de gewone basisschool gedaan kan worden. Zoals ik het nu op mijn netvlies heb is dat oa. het volgende (zie onder). 

Graag hoor ik ook van andere ouders en experts, met tips laat het ons weten! 

PSYCHO EDUCATIE: dwz behandel de mensen om het kind met heen. Dus de ouders en de school. Zorg dat de ouders en de juffrouw meer weten over adhd, zodat ze beter met het kind om kunnen gaan. Dus voor in de klas betekent dat bijvoorbeeld dat er een observatie gedaan kan worden (door een expert) van hoe het kind is in de klas. En dat de juf daarna feedback krijgt van een expert over wat er nog beter zou kunnen in de klas. Zodat het kind beter in staat is om te leren (leervoorwaarden). Als jij ziet dat er dingen niet gebeuren, dan is zo'n observatie een hele positieve manier om de de juf weer scherp te krijgen en beter getraind in de aanpak die goed werkt bij jullie dochter.

HULPMIDDELEN
Bij zo'n feedback gesprek voor de juf en ouders, n.a.v, observatie lijkt mij kan hulpmiddelen ook aan de orde komen (wiebel kussen, tangel, koptelefoon, bushokje, staand leren etc..)

PROGRAMMA - BETER BIJ DE LES TRAINING: dat is een evidence based (dus wetenschappelijk onderzocht en effectief bewezen programma) voor het kind, tijdens schooltijd, met een externe trainer. Die het kind train in de ontwikkeling van de zogenaamde executive vaardigheden (gerichte aandacht, volhouden wanneer het saai is, starten met een taak en time managent). Dit is voor kinderen vanaf 8 jaar. Let op! Op onze basisschool heb je hier wel het officiele label: "ernstige adhd" voor nodig. 

Speciaal onderwijs. Ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar er zijn vast andere ouders die hier iets over kunnen zeggen.

DYSLEXIE - Mocht het zo zijn dat je dochter toevallig ook dyslexie heeft. Dit is een combinatie die redelijk vaak voorkomt in de praktijk. Dan kan je beter eerst voor dyslexie gaan testen en accomodaties en compensaties te krijgen, dan andersom. 

KADEREN - als je dochter getest is, bijv. dmv van een intelligentie test. Dan komt daar wellicht ook uit dat haar 'verwerkingssnelheid' laag is (dat is nl in vaak zo bij adhd). In dat geval kan de juf, de hoeveelheid werk die ze moet doen ' omkaderen' dwz. Dat ze niet de hele weektaak af moet krijgen bijvoorbeeld. Dat geeft haar dan een beetje rust en minder stress.

Ben benieuwd...of anderen nog andere maatregelen van school weten om het kind te helpen....

succes!



reactie op @judithgeelen:
Merida Merida Dank je wel Judith voor je uitgebreide antwoord. Wij krijgen binnenkort psycho educatie en ik ga informeren of de praktijk ook op school wat kan betekenen. 
3 jaar geleden

Beantwoorden

Coen Olde Bijvank Wat is psycho educatie @merida ? In ieder geval heel veel succes.
3 jaar geleden

Beantwoorden


toon 1 overige reactie(s)
Tamara Tygo 3 jaar geleden geplaatst
@merida

Het verschilt per school wat hun ondersteuningsprofiel is, elke school bied in elk geval de basis aan maar als een leerling meer nodig heeft wordt het lastiger.

Ik weet niet waar de knelpunten bij jouw dochter liggen, dit is belangrijk om te weten, want dat is nodig om tot mogelijkheden te komen.

Het is heel dubbel hoor, want je zou idd niet zo makkelijk op speciaal onderwijs moeten komen. Maar een verwijzing is nog geen toelating, de commissie moet de leerling nog accepteren en die kan nog altijd weigeren als die van mening is dat de school onvoldoende geprobeerd heeft en/of de leerling onvoldoende problematiek ervaart.

Elke school is onderdeel van een samenwerkingsverband, en ik weet dat er soms wel mogelijk is om ondersteuning op school te krijgen vanuit dat verband, ik zou dat eens navragen. In theorie is begeleiding op school voor je dochter mogelijk. Maar tegenwoordig is het sowieso lastiger om hulp te krijgen door bezuinigingen en sommige basisscholen willen het "gedoe" ook gewoon niet...

Qua hulpmiddelen zou je met school kunnen overleggen wat beschikbaar is en wat handig zou zijn voor haar en op welke momenten. Een koptelefoon is soms ideaal en een stille ruimte (al is het maar de gang) kan zo nu en dan even voldoende zijn om tot rust te komen.

De realiteit is dat een reguliere basisschool niet altijd zo ver wilt gaan om een leerling tegemoet te komen, omdat al die kleine dingetjes soms al te veel tijd/moeite gaan kosten en ze vaak ook vergeten worden doordat ze nog 30+ kinderen hebben om op te letten...

Soms zijn kinderen dan ook beter af op het SBO waar dit soort dingen een soort van standaard zijn ?
Melanie de Wit 3 jaar geleden geplaatst
Mijn zoon is dit jaar naar  speciaal basis onderwijs gegaan,hij liep compleet vast in reguleer onderwijs er was geen extra begeleiding voor hem er zijn opservaties gedaan door mensen die er bij waren gehaald hij heeft een tijd wekker gehad,hij zat opgeven moment bij groep 3 met bepaalde lessen dus passend onderwijs,hij zat in een klas met 30 en er werden met de juf afspraken gemaakt over extra langs lopen bij hem en een vaste tafel.maar als een juf 30 kinderen heeft en geen extra begeleiding dan houdt dat ook snel op.ook geeft hij naast ADHD dyslexie en hij is hoog gevoelig.je krijgt idd bv als je kind ADHD heeft en Dyslexie niet niet vergoedingen voor allebei eerst wordt de ADHD aangepakt 
Mijn kind voelde zich mentaal goed tot vlede jaar hij gaf aan het niet aan te kunnen en dood wilde.dat was een schok en gaf ons als ouders het besef dit is klaar hij heeft meer nodig de druk is te hoog voor hem.
Hij zit nu op special basis onderwijs en dit is prima voor hem hij vind het leren en vooral de concentratie nog moeilijk maar een klas met 14 kinderen en ateliers voor kunst computer Engels ect daagt hem erg uit.
Voor zijn eigenwaarde was dit een goede stap.
Passend onderwijs is een wassen neus dit werkt niet,op reguliere scholen hebben ze vaak de middelen niet.
reactie op @melaniedewit:
Nancy vd berg Dat klinkt herkenbaar, ook mijn zoon is begin vorig schooljaar vastgelopen op school. Het probleem is echter dat hun niks extra’s voor hem gedaan hebben. Bij het bureau waar ze hem onderzocht hebben, hebben ze verschillende keren aangegeven dat ze wilde helpen. De school wuifde echter alles weg en bleven zeggen dat ze al veel deden.
Uiteindeljk is hij in maart helemaal thuis gekomen. Na 3 maanden werd eindelijk de hoge man van de schoolorganistatie erbij betrokken. Ook hij was van mening dat school te weinig gedaan had. Maar inmiddels was mijn zoon al zijn vertrouwen kwijt in de school en in mensen. Hij is toen een aantal weken terug gegaan maar een week voor de vakantie kregen we te horen dat het toch niet ging werken.
Nu na de vakantie kan hij starten op een speciale school.
Ik hoop dat dit hem de rust brengt die hij nodig heeft. Maar het is maar net wat een school wil doen. Als ze het niet van plan zijn zal het nooit niks worden.
2 jaar geleden

Beantwoorden

Maxie van max 3 jaar geleden geplaatst
Heel lastig, er kan voor een kind een arrangement aangevraagd worden . Deze zijn er in klein middel en groot begreep ik. Een commissie beslist daarover en of dat kan en wenselijk is en/ of speciaal onderwijs niet passender is.
Het is ook belangrijk wat school vind zijn wij nu helaas achter gekomen.

Op de school van mijn zoontje willen ze duidelijk van hem af, ze zeggen met gesprekken alles te willen doen maar verzinnen ondertussen van alles zodat hij snel een cluster 4 kan krijgen.

Ik hoop dat de school mee wil werken met jullie, ik volg je even om te kijken hoe het bij jullie verloopt, succes
reactie op @maxievanmax:
Lyse Donk Mijn zoontje heeft in groep 3 echt een HEL jaar gehad. Met een juf die hem meerdere malen per week te kakken zette in de klas en maar niet wilde inzien dat het gedrag van mijn zoontje geen onwil was, maar gewoon normaal adhd gedrag. Waardoor klasgenootjes en ook ouders een heel verkeerd beeld van hem kregen. Mijn zoontje huilde 's avonds in bed alleen nog maar. Gaf aan " de juf vind mij niet lief"  en ik ben altijd stout. Echt super zielig. Na veel gesprekken met de juf en directeur heb ik ze de film " BRAMMETJE BAAS" onder de neus gegooid en min of meer geëist dat ze hem zouden kijken  en ook nog een keer klassikaal. (En dat ze in hun achterhoofd moesten houden dat mijn zoontje een kopie was van Brammetje!!! Dit hebben ze uiteindelijk gedaan en heeft ze voor mijn gevoel de ogen geopend. Aangezien mijn zoontje thuis kwam met de mededeling dat de juf hem nu wel lief vond. Echt dat breekt je hart als ouder. Speciaal onderwijs zou in ons geval het negatieve zelfbeeld van mijn zoontje alleen nog maar meer hebben versterkt. Nu zit hij in groep 4 met 2 hele begripvolle juffen en ben ik blij dat we vorig jaar toch niet hebben gekozen voor so.
3 jaar geleden

Beantwoorden

Maxie van max Hoi de juf van mijn zoontje ( ook Gr 3) heeft helaas ook een hekel aan hem. Kinderen uit hun klas en de ouders van vriendjes en vriendinnetjes vinden hem allemaal lief en hij heeft veel vrienden .
Hij is niet goed met emoties maar ook onrecht word hij heel boos of verdrietig van dus dat gaat wel eens mis.
Ze willen daar duidelijk van hem af terwijl in de eigenlijke groep veel andere kindjes zitten die dagelijks vechten en andere opzettelijk pijn doen, vaak zonder gestraft te worden. Doet mijn zoontje iets word dat erg breed uitgemeten helaas. En ook als hij iets terug doet nadat ze hem pijn hebben gedaan krijgt hij de schuld. We vragen ons af waar hij beter af is. Niet bij die juf dat is zeker. Ze hebben nu speciaal onderwijs aangevraagd met verslagen vol leugens en achter onze rug weg gedaan.
3 jaar geleden

Beantwoorden

ArnolD HarstiliDus En dit is precies wat ik bedoel. Dit is precies hoe mijn moeder mij uit alle goeds heeft willen beschermen. Leer hem dat "te kakken gezet worden" iets is om van te genieten. En dat klinkt raar, maar als je er van gaat genieten gebeurt er iets heel bijzonders, je hebt schijt aan wat een ander van je vind. Leer hem dit zo snel mogelijk. In de harde wereld zal hij uiteindelijk ook te kakken worden gezet. Dit is hoe de wereld werkt helaas. Maar als hij op het punt komt dat hij schijt heeft aan wat andere van hem vinden, dan wordt hij de fucking matrix. Zelfbewustwording leidt tot geluk.
3 jaar geleden

Beantwoorden


toon 2 overige reactie(s)
Vivian Platenkamp 3 jaar geleden geplaatst
Ik ben zelf leerkracht groep 8 in het speciaal basisonderwijs en heb zelf ook ADHD.
Mijn ervaring is dat kinderen bij ons weer opbloeien, regulier onderwijs vraagt veel van hen. Speciaal basisonderwijs is beter in staat om aan te sluiten bij hun behoeften.
Kleine groepen, meer instructie en aandacht, meer hulpmiddelen die ingezet worden doordat de kennis op het gebied van ADHD breder is.
Als ik de kinderen bij ons op school vraag hoe ze het bij ons op school vinden, geven ze allen terug nu begrepen en beter geholpen te worden.
Ze voelen zich niet meer het buitenbeentje.
Iets waar daar tegenover staat, is het niveau...bij ons is vmbo kader het hoogste wat nu behaald wordt. Als een kind op hoger niveau werkt, zou het op het gebied van leerstof wel eens te kort kunnen komen bij ons. We werken al zeer gedifferentieerd, en zo'n hoog niveau is bij ons dan een uitzondering.
reactie op @vivianplatenkamp2:
Maxie van max Maar hoe dan als een kind begaafd richting hoog begaafd is?
3 jaar geleden

Beantwoorden

ArnolD HarstiliDus 3 jaar geleden geplaatst
Maxie max, dan kom je in mijn straatje terecht. Van speciaal onderwijs naar lwoo basis naar HBO bachelor. Ben al 15 jaar bezig. Ik snap er nog steeds geen klote van. Diploma's halen was niet mijn doel, altijd ADHD gehad, en nu opeens HB. Als je kind creatief is, forceer hem niet deel te nemen aan het onderwijs, een HB heeft andere krachten. Groepjeswerk op HBO maken mij alleen maar ongelukkig.
reactie op @ah:
Maxie van max Hoi bedankt voor je reactie.
Het maakt ook niet uit hoe iemand komt waar die komen wil. Als het lukt wat je wil bereiken is het prima toch.
Mijn zoontje zit pas in Gr 3 en hij wil graag leren maar ook graag alles perfect en meteen goed kunnen.
Maar het zou zonde zijn als hij ergens komt waar ze niet in kunnen spelen op zijn behoefte. Dat willen we graag voorkomen omdat hij zoveel schade in deze Gr 3 opgelopen heeft door die juffrouw en hij weer vertrouwen moet krijgen.
3 jaar geleden

Beantwoorden

ArnolD HarstiliDus 3 jaar geleden geplaatst
Het harde aan het verhaal is dat niemand er iets om gaat geven. Hij zal zelf moeten uitvogelen hoe er mee om te gaan. Mijn moeder bedoelde het altijd zo goed, maar haar grootste fout is geweest dat ze al-tijd de hand boven mijn kop heeft gehouden, terwijl ik mij al heeeel snel bewust was dat ik het probleem was. En dan niet het probleem voor mijzelf, maar het probleem van de docent. Ruzie gaat er komen, hoe dan ook en met wie dan ook. Adhd/hb maakt je "anders" dan een ander. Leer uw kind van heel vroeg, dat krachten ook zwaktes hebben. Leer uw kind zelfbuwustzijn en snap dat hij of zij spullen gaat kwijt raken, snel praat, aandacht vraagt en "irritant" zal zijn zo nu en dan. Geef medicatie als dit helpt. Laat je niet afschrikken door "drugs" want dat is een hypokriete trend. Als het helpt, helpt het. Respecteer wat uw kind wil, maar stel duidelijke grenzen. Ga met het kind knutsellen, hij is sws creatief. Geef hem verantwoordelijkheid, laat hem bewust de fout in gaan zodat hij leert van zijn fouten. Als een docent zegt dat het kind irritant is, wordt dan niet boos, en leg het kind uit dat het gedrag anders moet. Ik spreek uit ervaring. Nu is het kind nog klein, nu moet de basis kloppen. Doe vooronderzoek zodat het kind precies krijgt eat hij nodig heeft om zijn gift te kunnen gebruiken.
reactie op @ah:
Maxie van max Hoi ik heb zelf ook adhd en weet dat er valkuilen zijn. Mijn kind mag fouten maken en is daar zelf verantwoordelijk voor. Thuis hebben wij niet echt problemen met hem, hij heeft veel vriendjes en vriendinnetjes en hun ouders zien hem ook graag komen. Hij weet hoe het hoort ook al lukt dat misschien niet altijd.
Op de voor en naschool is er ook geen enkel probleem enkel pas echt hij deze juf in Gr 3.
Als een juf een hekel aan je heeft dan heb je pech.
Ik vind speciaal onderwijs geen probleem als hij dat echt nodig heeft niet omdat ze hem niet moet snap je.
Ik vecht wel voor mijn kind maar hij moet wel zijn verantwoording nemen
2 jaar geleden

Beantwoorden

Merida Merida 2 jaar geleden geplaatst
Ik zal even een update geven hoe het ons is vergaan. Dochter is gestart met methylfenidaat. En we hebben gesprekken gehad met een psychiater en orthopedagoog. Ook zijn er gezamenlijke gesprekken geweest met leerkracht en ib-er. Prettig was dat de orthopedagoog de rol op zich nam richting school om concreet te maken wat zij kunnen bieden. 
Ineens is speciaal onderwijs niet meer aan de orde, dochter gaat gewoon over en volgens leerkravht is het een wonder want er is niets meer aan de hand. De medicatie heeft een positief effect. Maar ik heb wel duidelijk gemaakt dat er dan nog steeds wel wat aan de hand is natuurlijk. Volgend jaar haat school gerichter werken met een methodiek,inderdaad gericht op de executieve functies. En krijgt dochter een andere leerkracht, Dat lijkt me ook prettig. 
reactie op @merida:
Maxie van max Wat fijn dat het goed opgepakt is. Zo zie je dat school ook moet willen.
Bij ons was dat niet het geval en hebben ze geen gebruik gemaakt van de expertise van therapeut of kinderarts terwijl daar toestemming voor gegeven is. Ook zij hebben meerdere malen contact gezocht maar werd niet op in gegaan.
Uiteindelijk hebben we er een onderwijsconsulent bij betrokken en hadden we best een goede kans op goede afloop om hem op regulier te houden omdat sinds hij medicatie heeft op school alles goed ging.

Maar de Ib-er en school bleven tegen werken en mijn zoontje werd daar heel onzeker van en onrustig .
Dat was niet het doel en wilde niet hem nog meer spanning geven.
In overleg met zijn therapeut bleek dat we hem nu vooral rust moesten bieden zodat hij eindelijk weer wat positiefs zou krijgen op school.
Hij gaat nu voor proef een aantal maanden naar speciaal cluster 4 maar zonder tlv.
Daarna als blijkt dat het goed gaat gaat hij terug naar regulier maar dan een andere school.
2 jaar geleden

Beantwoorden

Coen Olde Bijvank 2 jaar geleden geplaatst
1) Mijn ervaringen met scholen zijn,....als de school niet uit zichzelf passend wil zijn of "gretigheid"mist om het bijzondere kind serieus te nemen (door geen OPP, geeb observatie, analyse, plan van aanpak, niet in wil zetten op ouderbetrokkenheid en/of educatief partnerschap) dan kan je beter voor een andere school kiezen. Het is anders een lange weg, vol obstakels, frustraties, verdriet en misluk-ervaringen. Kennis, ervaring, expertise en betrokkenheid is nodig om het speciale kind te laten groeien...

2) Wij gaan na de zomer thuis aan de slag met het werkboek ik leer anders. Daarin word het lesmateriaal anders aangeboden als op school. Vooral voor beelddenkers.

3) Mijn zoon heeft drie jaar rondgedobberd op regulier onderwijs met zijn adhd/ass diagnose. Constante gesprekken over begeleiding, extra ondersteuning met het zorgteam en leraren leverden helaas ontzettend weinig op. In groep 5 kwam hij van de vijf dagen school er drie thuis te zitten. School wist niet meer wat ze moesten doen. Gepraat als brugman met ondersteuning van psycholoog...heeft hij na drie jaar de overstap mogen maken naar speciaal onderwijs. Hij mag na de zomervakantie beginnen. Lees mogen maken...want vanaf groep drie heb ik enorm mijn best moeten soen om aandacht te krijgen voor zijn problematiek. Want speciaal onderwijs was niet nodig. Vanuit onderwijscommissie kwam er zelfs een berisping voor het te weinig inzetten en geen onderbouwing...ten koste van mijn zoon die totaal gedemotiveerd en overprikkeld in de klas zat. Mijn ervaring is dat regulier onderwijs nauwelijks de ondersteuning kan bieden voor kinderen die meer zorg nodig hebben. En als ouder moet je behoorlijk stevig in je schoenen staan.

4) Heb het ook meegemaakt zoontje inmiddels 12 en gaat naar groep 8
Telkens loop je tegen dingen op. Onbegrip/ te weinig tijd en het wordt al snel gezien als “ vervelend” Mijn advies zou zijn doorgaan met dingen aangeven, want het is een feit dat men op de scholen hier duidelijk niet voldoende op ingespeeld zijn helaas🙁 Een kind met ADHD behoeft nu eenmaal andere aandacht/ benadering. En dat werkt niet alleen voldoende als je een kind “ achterin” de klas zet wat vaak de oplossing is volgens de leraren pff
Succes ermee hoor.

5) Alles valt en staat met de houding van school maar ook hoe staat de leerkracht er tegen over. Na 1.5 strubbelen op school waarnaast ik zelf naar een kindercoach ben gestapt en een kinderarts.
Wilde / kon de leerkracht niet echt optimaal meewerken. Wat als gevolg had dat ik iedere dag gebeld werd dat het niet ging op school of dat mijn zoon zich ziek meldde waardoor ik hem kon komen halen. Mijn zoon is niet gediagnosticeerd maar gebruikt in overleg met de kinderarts wel een proef medicatie tegen/Voor ADHD. Maar mijn zoon is ook hoog gevoelig en hoog stimulatie en daarnaast spiritueel aangelegd , tevens is hij behoorlijk intelligent.  
Enorm moeilijk voor mijn zoon maar ook frustrerend voor de leerkracht omdat ze niet de tijd/ gelegenheid hebben of willen nemen om even iets extra of juist nog een keer te willen uitleggen.
Ik wilde niet dat mijn zoon naar het sbo ging maar het is de beste stap ooit geweest! 
De leerkrachten begrijpen de diversiteit van de kinderen beter en de klassen zijn niet zo groot. Waardoor er dus beter/ meer aandacht is voor de kinderen.

6) Ik sluit mij bij de anderen aan. De overstap voor onze zoon naar speciaal onderwijs was een openbaring hoe anders het allemaal kan en hoe ontzettend fijn.
Achteraf hebben wij deze stap jaren eerder moeten maken. Hulpmiddelen op de basisschool hebben wij allemaal zelf aan “moeten” schaffen. Zelfs een keer zelf de extra begeleiding ingevlogen en betaald. Tegen muren oplopen, en de ene leraar houdt zich wel aan de afspraken, de andere niet en weer eentje dan weer wel en dan weer niet. Voor mijn gevoel is passend onderwijs op een reguliere basisschool niet mogelijk. Misschien niet altijd door onwil, maar ook door onwetendheid.

7) Onze ervaring is dat het passend onderwijs in de praktijk niet werkt, ze hebben de middelen noch de juiste kennis om de kinderen aan te bieden wat ze daadwerkelijk nodig hebben. Wij hebben de overtap gemaakt naar het SBO (speciaal basisonderwijs) beste keuze! Hij is intelligent en krijgt daar ook de lesstof van het regulier onderwijs, maar met de juiste begeleiding, structuur en rust welke hij nodig heeft.

8) Onze zoon, nu groep 8, is halverwege groep 6 overgegaan naar speciaal basisonderwijs. Dit omdat het op regulier onderwijs niet goed ging. We moesten er zelf achteraan en voor commissies moeten praten, maar absoluut geen spijt van gehad. Hij maakte zo'n grote verbetering en voelde zich ook beter begrepen.

9) Ik zat in mijn tijd op een speciale school, toen waren er kleinere klassen. Ik vind dat er nu ook meer aandacht gegeven.mag worden voor deze kids.
Coen Olde Bijvank 2 jaar geleden geplaatst
10) Verheug je er nu al vast maar op, in het vervolgonderwijs wordt helemaal niets meer geregeld voor adhd en as kinderen. Dit kost geld ze moeten zich maar aanpassen. Heb helaas deze ervaring met mijn dochter. Het mag school niets gaan kosten omdat onze (R) overheid. De subsidiekraan dichtdraait.

11) Wij hadden op de reguliere basisschool meer hulp dan op het SBO waar ze nu op zit....
Het is met het SBO zelfs zo erg dat ze zeggen dat alle "auties" zoals zij ze noemen, allemaal hetzelfde zijn en ze ze ook allemaal hetzelfde behandelen.
Gevolg: we moesten een psycholoog inschakelen om de scherven te lijmen. We hebben nu zwart op wit dat deze school niet goed is. Inmiddels geef ik thuisonderwijs en zijn zoekende.  Spijt als haar op mijn hoofd dat we haar van het regulier afgehaald hebben. Want ze mag nu ook niet meer terug!

P.S. de bovenstaande reacties heb verkregen via onze FB pagina. Ik hoop @merida​ dat je er wat aan hebt. Succes in ieder geval.
Lotte van der Werf 8 maanden geleden geplaatst
Dag merida,


Ik ben juf binnen het speciaal basis onderwijs.  Al 15 jaar lang en met veel liefde en passie. Ik begrijp goed dat het een drastische stap lijkt voor uw dochter of jullie.  
Ik als juf kan alleen maar zeggen dat ik zie dat de meeste kinderen zo goed op hun plek zijn bij ons.  Ik kan niet oordelen over uw dochter.  Vaak is het zo dat kinderen die bij ons komen op een reguliere school niet begrepen worden.  Kan ik de leerkrachten ook niet verwijten want het is een heel andere manier van lesgeven.  Heeft uw dochter last van de grootte van de klas? Geeft ze zelf aan dat school stom is? Hebben de juffen en meesters wel genoeg vertrouwen in haar? 
Ik hen zo vaak meegemaakt dat kinderen die niet begrepen werden op het regulier bij ons tot rust komen.  En ook een aantal van onze kinderen stromen na groep 8 door naar het regulier voortgezet onderwijs.  
Ik snap dat de stap groot is. Maar wij hebben een aanpak en passie voor leerlingen die gevoelig zijn voor prikkels.  Kijk goed naar uw dochter en of zij last  heeft van de visie van school huidige school.  
Ik wens ieder kind die het moeilijk heeft binnen het regulier onderwijs, onze school.  De meeste kinderen bij ons hebben een gemiddeld of zelf hoog iq. En ja ze zin bewerkelijk maar onze leerkrachten en begeleiders hebben echt kennis en vooral liefde.  

Groetjes

Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 12 April 2018 om 15:53
Aantal lezers 72
Aantal reacties 22