Onrust verhelpen tips?

Laatste reactie 04/04/2020 21:20 door George
· Markeren als ongelezen
Freerke Harms 1 jaar geleden geplaatst
Hallo, ik ben een zeer onrustig persoon met ADHD die steeds vaker zichzelf tegenkomt.

Ik zoek tips om mijn onrust minder te maken. Vooral als ik stilzit heb ik er veel last van.

Gegroet Freerke
War Hoofd 1 jaar geleden geplaatst
Ehm...im weet het ook niet echt. Iets re friemelen misschien ? Een spinner of zoiets ? Tijdens het tv kijken de krant ook lezen, een boek.  Puzzelen, kleuren, een legpuzzel.
Eerst alle dingen die moeten doen achter elkaar en daarna zitten met iets te doen tegelijkertijd  ? 
reactie op @warhoofd:
Freerke Harms Bedankt voor de tips, ik heb wat handspeeltjes besteld waaronder een spinner en een knijpkussentje, wie weet gaat dit helpen.

Daarnaast blijf ik ook graag bezig, stil zitten is piekeren bij mij, ook frustrerend.

Gegroet freerke
1 jaar geleden

Beantwoorden

Freerke Harms 1 jaar geleden geplaatst
Ben ook een boek aan het lezen.
Uitdaging om niet afgeleid te worden.
Tot nu toe gaat het redelijk.

Die frutsels, is de lol er snel van af. Gevoel dat het niet echt werkt voor mij.
reactie op @freerkeharms:
Francis Geheim heb veel boeken gekocht maar nooit eentje uitgelezen.
4 maanden geleden

Beantwoorden

Erik Schoneveld 1 jaar geleden geplaatst
Hey Freerke,

"Ik zoek tips om mijn onrust minder te maken. Vooral als ik stilzit heb ik er veel last van."
Dit geef je eerst aan, en dan in een reactie:
"stil zitten is piekeren bij mij, ook frustrerend."

Ik lees het als: Ik wil rustig stil kunnen zitten, maar als ik stilzit voel ik me onrustig want dan pieker ik.

Waarover Pieker je Freerke? Dit hoef je niet hier te plaatsen of iets, maar dat kan nog wel eens de sleutel zijn..!!!

Het is helemaal niet erg om te piekeren, sterker nog! Ik denk dat je het niet eens moet vermijden, ik denk dat je het moet proberen in te kaderen. Oftewel, pak pen en papier. 
Schrijf de onderwerpen op waar je over piekert, zoek antwoorden, schrijf die eronder en sla je kladblok dicht.. Herhaal dit zo vaak totdat je stil kan zitten zonder te piekeren.

Heb je het opgeschreven en begin je nóg een keer te piekeren over datgene wat je al hebt opgeschreven wanneer je op de bank gaat zitten? 

Breng jezelf dan rustig terug naar het hier en nu, waarin je niet meer hoeft te piekeren over de onderwerpen die je al op papier heb gezet. Je kan namelijk met een gerust hart zeggen dat je het nooit zal vergeten, het staat immers op papier.

En sommige onderwerpen? Daar moet je niet eens over willen piekeren!

https://www.bol.com/nl/p/de-edele-kunst-van-not-giving-a-f-ck/9200000076132492/

"De edele kunst van “not giving a f*ck” is een boek die wereldwijd is verkocht. Het boek leert ons omgaan met tekortkomingen en tegenslagen in het leven, zodat we niet meer moeten weglopen van onze angsten, fouten en onzekerheden. Dit is een perfect boek om te lezen om inspiratie te verkrijgen over het leven en hoe we onze leven kunnen verbeteren.
Mark Manson geeft aan dat wij te veel ‘f*ck’ geven om dingen die eigenlijk niet belangrijk zijn. Wij leven in een wereld waarin we te veel ‘f*ck’ geven om werkelijk alles en dit is wat ons ongelukkig maakt. Hij geeft raad en vertelt anekdotes die je leert om dingen die we belangrijk vinden kritischer en bewuster te kiezen." - FemkeDL78 (Review) 
Francis Geheim 1 jaar geleden geplaatst
Veel sporten, gezond eten en goed slapen, deze drie elementen kunnen al enorm goed helpen!

Succes!
reactie op @francisgeheim:
Karim M Goed slapen lukt alleen niet altijd als je kop op hol is.
4 maanden geleden

Beantwoorden

Mr B 4 maanden geleden geplaatst
@freerkeharms

Zoek een hobby of pak een oude weer op. Je een beetje/flink in iets verliezen (hyperfocus 😉) kan in deze tijden helemaal geen kwaad denk ik.. Ik had zelf ook veel last van onrust en die hobby helpt me echt op dit moment, wellicht doet het voor jou hetzelfde.
Suzy Hekster 4 maanden geleden geplaatst
Juist iets simpels doen...puzzelen? 

Ik heb heel veel gehad aan EFT therapie (broertje van EMDR) maar dat is samen met coach en dat kan nu dus niet.
Of zoals eerder genoemd sporten/bewegen.
Ik heb een roeimachine besteld voor thuis nu. Hopelijk komt die voor juni hahah
George Cho 4 maanden geleden geplaatst
Zorg voor overzicht en maak gebruik van planning. Dit heeft mij als iemand met ADHD al zoveel goeds gebracht.

Succes!
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 06 May 2019 om 04:19
Aantal lezers 41
Aantal reacties 11