Ondragelijke rugpijn door dexamfetamine

Laatste reactie 12/03/2019 16:39 door Linda
· Markeren als ongelezen
Kimberley Harenberg 1 week geleden geplaatst
Hi,

Een kleine vier weken geleden heb ik bij ADHDcentraal de diagnose ADHD gekregen, en ben ik direct begonnen aan medicatie.

Ik voelde mij vrijwel direct heel prettig met de medicatie: een hoop rust, ik voelde mij zelfverzekerder en gesprekken kwamen ineens veel beter binnen.
Alleen na 5-6 dagen kreeg ik rugklachten naarmate de dag verstreek.
‘S ochtends geen problemen (wel het gevoel alsof het los zat in mijn rug, kraakte veel met rekken) maar pas echt na de lunch rond 14:00 ging het bergafwaarts.

Ik ging naar Marrakech en we hadden afgesproken dat ik zou stoppen met de medicatie, simpelweg omdat het illegaal is de medicatie mee te nemen zonder de juiste papieren. In deze week wel wat klachten behouden maar in mindere mate.

Vandaag ben ik weer een week gestart met de Dex en gisteren begon de ellende weer, maar dan veel erger. Ik ben de dag bijna niet doorgekomen. Zowel liggen als zitten gaat niet zonder elke minnuut te bewegen. De pijn is zo hevig dat het tranen opwekt.
De laatste paar dagen kwam het wel op, maar niet dat het echt veel pijn deed.

Volgens ADHDcentraal is dit geen symptoom van de medicatie en inderdaad, ik kan niets hierover vinden op het internet. Het advies is om de dosis te verlagen. Ik zit nu op drie keer daags 3 tabletten van 2.5 mg. Dit willen ze verlagen naar 2 tabletten.
Ik weet echter niet of het beter is om er gewoon per direct mee te stoppen, ik ben ook niet meer in staat volledige dagen te werken met deze pijn.

Mijn vraag is: herkend iemand mijn klachten? Of ben ik een uitzonderlijk geval. Zit met een behoorlijk angstig gevoel en weet niet of ik nog even moet doorzetten of per direct moet stoppen met de medicatie.

Hoop op reacties.

Groetjes Kim
🔥 Coen Olde Bijvank 1 week geleden geplaatst
Hey Kimberley, wat vervelend om te lezen.. persoonlijk heb ik nog nooit gehoord dat Dexamfetamine rugpijn kan veroorzaken.. 

in jouw geval zou ik echt gewoon per direct stoppen.. dan maar even GEEN medicatie.. en kijken hoe het dan gaat.. wanneer de rugpijn dan verdwijnt.. zou ik het weer opnieuw proberen.. wanneer je dan weer onzettende rugpijn krijgt.. helemaal stoppen en eventueel andere ADHD medicatie gebruiken?

ben geen specialist.. maar dit slechts advies.

sterkte topper!

🔥 War Hoofd 1 week geleden geplaatst
Hoi
 Kijk als het kan even wat je deed tijdens het ontstaan van de klachten. Deed je behalve de medicatie ook nog iets anders dan anders? Veel of juist weinig bewogen, scheef gezeten of veel gesjouwd  ? 
Kimberley Harenberg 1 week geleden geplaatst
Bedankt voor jullie reactie!

Er is niets in mijn leven verandert, behalve dat ik met Dex ben gestart. Heb voor nu mijn dosis verlaagd en ik wacht af wat de fysio morgen aangeeft.

Ik hoop dat de pijn snel weggaat en ik gewoon de medicatie kan blijven doorslikken :-/
Tijd zal het leren.

Groetjes Kim
Linda Alexandra 1 week geleden geplaatst
Op de Amerikaanse sites ben ik zojuist tegengekomen dat rugpijn wel degelijk een bijwerking van dexamfetamine kan zijn. Ik heb aan het begin ook wat last van spierpijn gehad bij het gebruik van methylfenidaad, maar dit is vanzelf weggetrokken. Je hebt op zich een lage dosering die verder effectief is. Helpt pijnmedicatie eventueel tijdelijk? 
reactie op @lindaalexandra:
Kimberley Harenberg Oh echt? Kan je die link(s) wellicht hier delen? Ik wil er graag over lezen.

Het kan ook haast niet missen dat het een verband heeft met de medicatie, gezien dit voor mijn vakantie ook speelde.

Jij geeft aan spierpijn te hebben? Kan je die pijn uitleggen? Waar had je de pijn en voelde dat alsof je gesport had of? Hoe lang heeft deze pijn aangehouden?

Dit is echt een pijn die einde ochtend / ‘s middag opkomt (door de zithouding die ik aanneem voor het werk) en met het uur heftiger wordt. Heb vandaag thuisgewerkt maar de klachten zijn nog steeds hetzelfde. Heb wel een hitte band gekocht zodat de spieren op mijn bovenrug warm worden. Hopenlijk helpt dit.

Ik hoop dat de pijn voor mij ook tijdelijk is en snel wegtrekt, maar ik kan dit iig geen spierpijn noemen: ik heb nog nooit zo’n pijn in mijn rug ervaren. Als het niet snel wegtrekt moet ik denk ik toch de knoop gaan doorhakken om helemaal te stoppen.

Alvast bedankt voor je reactie en ik blijf voor nu nog even hoop houden...
1 week geleden

Beantwoorden

Linda Alexandra 1 week geleden geplaatst
Even googlen op "dexamphetamine and back pain" en dan komt het bij verschillende sites als bijwerking naar boven.

Ik heb een soort spier- en gewrichtspijn gehad in de handen en armen. Toen heb ik de dosering tijdelijk geminderd en weer langzaam opgebouwd. Nu heb ik er geen last meer van. Soms moet je even aan de stof wennen.

Als het niet wegtrekt, dan kun je misschien andere medicatie overwegen..
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 11 March 2019 om 16:04
Aantal lezers 10
Aantal reacties 7