Omgaan met adhd in de klas

Laatste reactie 22/04/2017 10:20 door Lotte
· Markeren als ongelezen
Wendy Power 2 jaar geleden geplaatst
Ik ben lerares en heb verschillende klassen met één of meerdere kinderen die ADHD hebben. Laat ik voorop stellen dat hij of zij een hart van goud heeft.

Maar soms wordt ik er radeloos door, omdat ik gewoon niet meer weet wat ik moet doen. Het lijkt wel of niks meer helpt.. en vaak loopt het allemaal zo hoog op dat ik hem of haar de deur wijs.
Als dat gebeurd is het daarna vaak weer rustig in de klas. Hebben ouders, misschien volwassenen ADHD'ers of andere leraren tips voor mij hoe ik hier het beste mee kan omgaan?
reactie op @wendypower:
Stephanie van der Heijden-Bovens Ik weet natuurlijk niet waardoor het steeds zo hoog oploopt, maar ik vermoed dat het een combinatie is van teveel prikkels bij je leerling waardoor zijn/haar hoofd zo vol loopt dat de frustratie groot is doordat hij/zij het niet meer overziet. Kinderen uiten onbegrip soms door woede/felheid of door per se het laatste woord erin te willen hebben, door het overtuigd zijn van het gelijk door de foutieve interpretatie.

Aangezien je geen leeftijden vermeldt weet ik niet of ik het juiste opper, maar misschien kun je in een gesprekje aangeven dat je het zo jammer vindt dat je hem/haar steeds weg moet sturen en je van hem/haar wil weten wat je kan doen om te zorgen dat jullie dit punt niet bereiken.
Hierbij is een positieve benadering heel belangrijk, want het wegsturen is al een negatief gegeven (al is het noodzakelijk), en waarschijnlijk is de leerling al zo met zichzelf in conflict dat hij/zij sneller iets als 'op zijn kop krijgen' ervaart in plaats van oprechte interesse en een mogelijkheid de situatie te verbeteren.
Misschien is het mogelijk een code af te spreken waarmee je lucht kan creëren voor jullie beiden, zodat de sfeer in de klas er niet onder lijdt, en het kind weer bij zinnen kan komen?
Of als het om een echt jonge leerling gaat zou ik voorzichtig aan de ouders melden waar je tegenaan loopt met de vraag wat er thuis werkt, omdat je graag de juiste aanpak wil hanteren.
Ik weet niet of er een bepaald patroon te ontdekken is waarbinnen het steeds richting escalatie gaat, of het vaak in combinatie is met anderen, en of verandering van plaats al kan schelen?
ADHD'ers hebben veel baat bij duidelijkheid, bij ritme, bij consequentheid en begrip/geduld...
Bij ADHD werkt de persoonlijke rem niet goed, dus waarschijnlijk zit het gebeuren bij je leerling zo hoog dat hij/zij dwarser reageert dan eigenlijk zijn/haar bedoeling is doordat het hoofd te 'vol' zit en daardoor is de interpretatie vermoedelijk negatiever waardoor de reactie die erop volgt dat ook is.
Zo werkt het naar mijn idee.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Succes!
2 jaar geleden

Beantwoorden

Nicole Hoogenboom 2 jaar geleden geplaatst
@stephanie

Wat een mooie en duidelijke uitleg Stephanie, ik denk dat niet alleen leerkrachten maar ook ouders /partners en andere familie hier heel veel aan hebben. Heel erg bedankt dus voor jouw moeite.

Wil en kan je deze uitleg iets algemener beschrijven zodat hij ook op andere boards geplaats kan worden.
Ik denk dan anders veel mensen dit verhaal missen omdat niet iedereen alle boards leest.

Met warme groet,
Nicole Hoogenboom
www.nhbc.nl
reactie op @nicolehoogenboom:
Stephanie van der Heijden-Bovens hoi Nicole,

Bedankt voor het compliment.
Ik zal een dezer dagen mijn uitleg wat algemener opschrijven zodat deze ook op andere boards geplaatst kan worden.
Vast een fijn Paasweekend!

groetjes,
Stephanie
2 jaar geleden

Beantwoorden

isabelle dossche-titulaer 2 jaar geleden geplaatst
Onze zoon mocht tijdens proefwerken/toetsen een koptelefoon op.

Zit al 5 jaar vooraan in de klas en de hele klas gaat een paar keer per dag een rondje rennen op het schoolplein.
reactie op @isabelledossche-titulaer:
Coen Olde Bijvank Kijk @isabelledossche-titulaer super om te lezen.. het zijn misschien simpele oplossingen maar hebben zoveel waarde voor iemand met ADHD.

Leuk om te lezen!
2 jaar geleden

Beantwoorden

Lotte Hijmensen 2 jaar geleden geplaatst
@wendypower

Als eerste wil ik je even prijzen om het feit dat je om tips vraagt op dit forum vol met ervaringsdeskundigen. Super!

Als ik je omschrijving lees dan gok ik dat het gaat om middelbare scholieren (vanwege de meerdere klassen). Wat ik zelf bemerk is dat er voor middelbare scholieren vaak niet duidelijk is wat ze welke les gaan doen, en bij kinderen met adhd begint hier eigenlijk de ellende. Waar er op de basisschool vaak in ieder geval nog wat pictogrammen hangen is er op middelbare scholen weinig om zich aan vast te houden. Ik zou daar in ieder geval mee beginnen. Ik weet dat het je veel tijd kost om dit op te zetten, maar uiteindelijk ga je er ook heel veel tijd mee winnen. Maak bijvoorbeeld een spoorboekje per periode, met er in wat je in deze les op deze dag gaat bespreken. Of je kan wanneer je de les voorbereid kijken wat hoeveel tijd beslaat en dit dan zichtbaar maken door bijvoorbeeld een tijdsduur en een pictogram. Ook helpt het om aan het begin van de les nog eens te benoemen wat jullie precies gaan doen (dat wordt gelukkig sowieso vaak gedaan)

Hiernaast is prikkelgevoeligheid vaak een lastig iets. In een grote volle klas waar veel geroezemoes is of bijvoorbeeld veel afleiding aan de muur hangt is het heel erg lastig om te focussen. Laat ze bij zelfstandig werken bijv. een koptelefoon opzetten en geef ze ergens in de les de mogelijkheid even te bewegen. Ook helpt het als ze ergens aan mogen friemelen (fidgets).

Ik wil je nog een tip meenemen, en dat is dat straffen bij kinderen met ADHD vaak averechts werkt. Kinderen met adhd hebben op hele jonge leeftijd al meer afwijzingen gehad dan dat een volwassen mens zonder adhd in zijn hele leven zal krijgen. Het zelfvertrouwen krijgt hier een enorme knauw van en zoals je waarschijnlijk wel weet uit zich dit op meerdere manieren. Grote kans dat de extraverte puber adhd-er dit uit in bravoure en een grote mond of misschien wel clounesk gedrag. En uiteraard kan je ze aanspreken op hun gedrag. Bedenk er alleen bij dat je dit ook bij het goede gedrag doet dat je ziet. Een high five, een glimlach, een opmerking, en zo zijn er een heleboel kleine manieren waarop je dat kan laten blijken. Kinderen met adhd hebben hier nog meer behoefte aan dan een kind zonder ADHD.

Sorry een heel epistel, maar dit is precies waar mijn hart en expertise ligt. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Heel veel succes en plezier met lesgeven gewenst. En mocht je nog vragen hebben blijf ze vooral stellen. Ik word heel gelukkig van leerkrachten die opzoek gaan naar oplossingen en handvatten om hun leerlingen zo goed mogelijk te kunnen helpen.

groetjes Lotte
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 13 April 2017 om 11:04
Aantal lezers 13
Aantal reacties 7