Moeilijk ontspannen, spanning lichamelijk vasthouden

Laatste reactie 31/01/2019 22:42 door Andries
· Markeren als ongelezen
Joselyne J 2 maanden geleden geplaatst
Ik ben benieuwd wie van jullie dit herkent, en tips heeft.
Korte situatie schets: Diagnose ADD sinds 5 jaar. Na afronden van mijn studie op kantoor gaan werken, fulltime. Doe verder weinig aan sport.

Mijn lijf voelt continue gespannen. Tijdens mijn werk heb ik last van mijn rechterschouder (ik ben rechtshandig dus doe alles met rechts). Vanochtend bij de fysio geweest en die geeft aan dat de pijn vanuit mijn nek en bovenrug komt. Alles daar zit vast, alles daar staat onder spanning. Hier ga ik met de fysio aan werken. Ik merk sowieso dat mijn houding verkeerd is, dus ook daar wordt aan gewerkt.
En nu het stuk waarvan ik hoop op herkenning en tips. Ontspannen is echt een vaardigheid, die ik nog niet heb geleerd. Zelfs als ik denk dat ik ontspannen ben, voel ik nog spanning in mijn lijf. Ik weet niet zo goed hoe ik moet ontspannen, omdat mijn hoofd altijd bezig is. En daardoor mijn lijf ook heb ik het idee...
reactie op @joselyne:
Coen Olde Bijvank ik lees mee... heb hier zelf ook regelmatig last van en daar bedoel ik spanningen in het lichaam mee..

heb niks met de Fysio, nek o.i.d. :)
2 maanden geleden

Beantwoorden

Mark Lemmers Herkenbaar is het zeker.

Heb je al eens iets geprobeert als mindfullnes? Het klinkt zweverig, maar afhankelijk waar je de cursus volgt kan het ook heel praktisch zijn.

Het ook dagelijks toepassen blijft alleen de uitdaging...
2 maanden geleden

Beantwoorden


toon 1 overige reactie(s)
Andries McQueen 2 maanden geleden geplaatst
Al mijn leven lang pijn in het hoofd, schouders, nek, rug, spieren. Manuele therapie, fysio, pillen, niets helpt. Het enige wat echt helpt is een gebelanceerder en rústiger leven. En dan nog heb ik er last van. 
reactie op @andriesb:
Joselyne J Oei, dat is voor mij dan geen fijn vooruitzicht... Ik vind het zo lastig om meer rust voor mezelf in te bouwen, want ik wil zo veel en alles is leuk. En qua werk kan ik het nu gewoon niet betalen om minder te gaan werken dan ik nu al doe... Hopelijk maakt de fysio voor mij nog wel wat verschil, ik ga het meemaken de komende tijd
2 maanden geleden

Beantwoorden

Yvette L 2 maanden geleden geplaatst
Hier ook altijd last van spanning in mijn nek en schouders. Af en toe doe ik weer eens een poging om naar de fysio te gaan en begin ik heel enthousiast aan de oefeningen die ik mee krijg, maar uiteindelijk hou ik het niet vol om de oefeningen thuis te doen omdat ik er altijd op een verkeerd moment aan denk (als ik al in bed lig of onderweg ben ergens naartoe)
Ik heb het al zeker 15 jaar dus ik denk niet dat het nog echt zal veranderen
reactie op @yvette:
Andries McQueen ADHD en fysio-oefeningen, hahah! 
Laatst deed ik het voor het eerst in 19 jaar wél. 
En verrek, het hielp joh!!!
2 maanden geleden

Beantwoorden

Mark Lemmers 2 maanden geleden geplaatst
Verder zou ik niet direct bij de pakken neer gaan zitten, niet alles is ADHD/ADD.

Ik merk bijvoorbeeld heel goed verschil als ik uren achter een laptop werk, of even 5 minuten de tijd neem om op mijn houding te letten, met een extern scherm, muis en toetsenbord te werken en even een loopje te maken na 40 minuten werken.

Ook is sporten belangrijk. Natuurlijk, wij AD(H)D ers zijn sneller gespannen, vinden het moeilijk om ergens mee te starten of piekeren veel, maar dat is geen excuus om niet te sporten, slecht te zitten en geen rust te nemen.

Ook ik vind het enorm lastig om de fysio oefeningen te blijven doen, maar volgens mij heeft iedereen dat! Jezelf herinneren door bijvoorbeeld een tekening te maken of een tekst "10 minuten oefenen = geen pijn" en die op een plek op te hangen waar je hem elke dag ziet. 

Het wordt pas een gewoonte als je het keer op keer doet, niet andersom. Start niet te groot, je hele leven hoeft niet opeens anders, maar doe het stapje voor stapje.
Andries McQueen 2 maanden geleden geplaatst
Sowieso helpt met mij om dingen in het zichtbaar te maken. 

Als ik iets niet mag vergeten, leg iets wat me eraan herinnert op een plek neer waar ik het sowieso tegenkom. (Overigens vindt mijn vrouw dat niet altijd fijn, haha!) maar het helpt enorm. 

Sinds ik werk volgens de Pomodoro techniek (https://timemanagement.nl/pomodoro-techniek/) krijg ik echt ontzettend veel voor elkaar. 
Het is heel simpel. Ik zet m'n telefoon en andere afleidingen uit. Ik zet zachtjes muziek op, ik kan nou eenmaal niet goed focussen zonder. 
Dan werk ik 25 minuten aan één (!!!) taak. 
Dan neem ik 5 minuten pauze. Die gebruik ik om mijn lichaam (daar ging dit draadje over) even te bewegen. (Ik ren dan bijvoorbeeld naar de keuken waar ik standaard de laatste paar meter glijd ipv loop) Vaak loop ik even naar buiten voor een frisse lucht, strekken van rug en spieren, focus ik op een boom, plant, dier of vogelgeluiden. 

Dit doe ik 3 keer en dan neem ik een kwartier pauze voor koffie en wat eten. 

Heeft mij enorm geholpen om ook die spierspanning in rug nek en hoofd tegen te gaan. 

Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 24 January 2019 om 17:21
Aantal lezers 25
Aantal reacties 9