MAG EEN ADHD'ER WEL NAAR SCHOOL??

Laatste reactie 23/03/2021 14:11 door Dilek
· Markeren als ongelezen
Dilek Bilbal 1 maand geleden geplaatst
Onze zoon, 7 jaar oud, heeft onlangs een diagnose ADHD gecombineerde type gekregen. Na veel gedoe met school, die gewoon niet wil heb ik onder protest Speciaal Onderwijs, cluster 4 gebeld. Gewoon om eens te horen wat daar dan allemaal zo speciaal aan is. Wij zijn gereserveerd maar misschien ook bevooroordeeld. De IB'er gaf aan dat het een school is voor ofwel zeer introverte kinderen die door trauma e.d. niet of nauwelijks praten of voor kinderen die juist heel extrovert zijn. Dus denk aan schelden en agressief gedrag. Gooien met stoelen in de klas en dat soort dingen zeker geen uitzondering. En meer smaken zijn er niet, dus mevrouw uw kind met ADHD hoort hier niet thuis tenzij hij ernstige gedragsproblemen heeft. 
Hmmm, misschien bedoelde ze dan het SBO (de IB'er van de eigen school) dacht ik zo en stelde gelijk de vraag of we dan daar naar toe moesten bellen. Nee, niet als zijn IQ boven de tachtig is. Dat zijn kinderen die moeilijk tot zeer moeilijk leren. Nee hij is pienter ventje. Ok, dus hij kan niet op regulier onderwijs blijven want de school zegt: we zijn handelingsverlegen hij moet naar speciaal onderwijs. Daar zeggen ze ook dat hij er niet thuis hoort en ook niet op het speciaal basis onderwijs want daar is hij weer te intelligent voor. Dus dan terug naar het regulier? Ze zien mij al aankomen met het dikke dossier van de huidige school, die in mijn optiek is aangedikt om maar aan te kunnen tonen dat hij echt niet op het regulier onderwijs thuis hoor. Ik hoop dat er iemand hier is die mij kan helpen: WAAR MOET IK MET MIJN KIND NAAR TOE? 
jane bambi 1 maand geleden geplaatst
Mijn tip is om u goed in te lezen in de wet "passend onderwijs". Scholen krijgen extra geld om kinderen met bijvoorbeeld ADHD ondersteuning te bieden, maar u moet als ouder proactief zijn want anders wordt het geld helaas niet op de juiste manier gebruikt (voor uw kind). Er zijn op regulier onderwijs veel leraren die niet met "moeilijke" kinderen willen werken en daar ook niet voor opgeleid zijn. Op speciaal onderwijs hebben ze meer kennis van ADHD. 

Kan de school ook aantonen dat ze hun best hebben gedaan of staat in dat dossier alleen dat het kind alles fout doet? Ik hoop dat u ergens woont waar meerdere scholen zijn en een school kan vinden waar ze beter hun best doen om alle kinderen onderwijs te bieden.
Hatun . 1 maand geleden geplaatst
Wij hebben een soortgelijke situatie meegemaakt. Je moet er echt voor gaan vechten, anders wordt je overgelaten aan je lot althans je zoontje. Zo hebben wij het ervaren.
Ons werd verteld dat onze zoon ook niet past binnen regulier onderwijs. Een intelligentie test/intelligentie onderzoek is meestal een uitkomst, tevens kan je de samenwerkingsverband inschakelen. De samenwerkingsverband is een onafhankelijke partij die beide kanten komt observeren leerkracht/kind.
Bovendien kan school een zorgarrangement aanvragen voor extra begeleiding en/of ondersteuning, zoek op internet naar zorg arrangement school kom je ook veel tegen.

Voor ons was de intelligentieonderzoek echt een uitkomst, die was boven het gemiddelde dus hij past prima in het regulier onderwijs. Wel werd er diagnose Adhd vastgesteld en beginnen wij (morgen) met de eerste medicatie, zodat hij rust krijgt en zich hopelijk goed kan concentreren, omdat hij het stof prima aan kan met de scores die hij heeft behaald.

De SO en de SBO moet je niet aan beginnen als je kind het stof aan kan, een kind met Adhd kan prima met begeleiding op regulier onderwijs zijn basis school afmaken. Het is dat de meeste leerkrachten er geen moeite voor willen doen. Vorig jaar heeft de juf het zuur gemaakt voor ons en dit jaar gaat het veel beter (nog zonder medicatie).

Tevens moet er een OPP gemaakt zijn door school voor jou kind, ze kunnen niet van de ene dag naar het andere zeggen dat je kind niet past op school. OPP laat zien wat zijn de doelen, wat doet school, wat gaat kind doen, wanneer de doelen behalen etc.

Succes!
Dilek Bilbal 1 maand geleden geplaatst
Bedankt voor jullie reacties dames. Het samenwerkingsverband is allang aan tafel en ook zij ziet een kind die het goed bij speciaal onderwijs zou doen. En daar ben ik het niet mee eens. Want waar het om gaat is het bieden van een prikkelarme leeromgeving. De adviezen van de orthopedagoog liggen binnen de grenzen van de basisondersteuning of hooguit lichte ondersteuning. Dat een school voor speciaal onderwijs een prikkelarme omgeving kan bieden is een feit, maar dat betekent niet per definitie dat hij dan daar op school moet. Dat is net zo logisch als ik m naar het bejaardenhuis zou brengen, omdat het een prikkelarme omgeving is. 

Wat scheef is, is het feit dat ze opstellen van een plan van 6 weken. Dus de adviezen van de orthopedagoog worden nu 6 weken gehanteerd en laat hij leerbaarheid zien, dan gaan ze een arrangement aanvragen en anders een toelaatbaarheidsverklaring. 

Even heel bot misschien, maar daar waar er een plek is voor kinderen met downsyndroom, zal er ook een plekje voor kinderen met adhd moeten zijn. 

De regels zijn zo scheef. Je kunt 100% gelijk hebben, maar als een school niet wil,  zeggen ze gewoon: we zijn handelingsverlegen. Met een arrangement red ik het niet. Nou wat je dan als ouder kunt doen is aanmelden bij een andere school, waar je aan komt met je 'zorgkind' die mag je volgens de wet nog eens precies om die reden weigeren of bedenken binnen 6-10 weken. Wat blijft er dan over? Thuisonderwijs? 

Dus ik zeg: waarom kunnen we als ouder daar niks tegen doen? En dan zegt iedereen, je hoeft het er niet mee eens te zijn. Wat veranderd dat aan de situatie? Helemaal niks. Oh well, na het uitpluizen van het systeem van omwegen en andere wegen ben ik tot de conclusie gekomen dat je als ouder het beste bij de eerste signalen van wil niet / kan niet van een school direct een andere school moet zoeken. Wanneer het dossier misschien nog een aanvaardbare dikte heeft. 



Hatun . 1 maand geleden geplaatst
Zeker een lastige situatie, vooral als school niet mee wil werken. Je gaf aan dat er adhd is vastgesteld, gebruiken jullie medicatie?

Overigens vind ik een plan van 6 weken wel erg kort, wat moet een kind van 7 jaar binnen 6 weken behalen en/of laten zien.

School heeft een zorgplicht dus dan moeten ze extra ondersteuning bieden. Als ik het me goed herinner mogen ze niet zeggen dat ze handelingsverlegen zijn.
Wat voor hulpmiddelen zijn er ingezet door/op school? Krijgt hij genoeg pauzes tussen de lessen door? Krijgt hij 1 op 1 extra uitleg na een klassikale uitleg? Etc. Onderwijsasissten kunnen ook extra ondersteuning bieden.

Mijn zoon is nu bijna 11 jaar oud en wij gaan nu wel starten met medicatie, dit heb ik 4 jaar uitgesteld, maar zie niet echt een uitweg en hopen wij dat het met medicatie wel gaat lukken.
Hatun . 1 maand geleden geplaatst
Hier nog 2 websites met informatie.

Ik hoop echt dat je er verder mee kan en ik wens het beste voor jullie.

https://balansdigitaal.nl/wat-als-u-er-met-school-niet-uit-komt/

https://lansbrekers.nu/welkom

Heel veel succes!
Dilek Bilbal 1 maand geleden geplaatst
Bedankt voor je tips Hatun. Balan digitaal ken ik, maar ga zeker deze link goed doornemen en ook lansbrekers komt mij bekend voor. Dat is een team die het aantal thuiszitters wil reduceren als ik mij niet vergis. 

Er wordt het eea gedaan aan lichte ondersteuning. En het feit dat ze na 6 weken resultaten willen zien of anders... zegt al genoeg denk ik zo maar. Wij gaan op zoek naar een andere school, misschien montessori? Ik weet het ook niet meer en moet alles weer op een rijtje zetten en vooruit kijken. 

Net als iedere ouder sta ik niet te springen om medicatie. Op dit moment wordt het ook niet geadviseerd. Dus starten met psycho educatie en dat soort dingen. Je hebt ook zo veel soorten medicatie. Ik lees vaak mee op fb sites en daar hoor ik zoveel verschillende dingen. Vaak trial en error. 

Ik las hier iets over de 7 subtypes van adhd en heb een link gevolgd naar de theorie van dr. Amen. En dat klonk allemaal best logisch, dus mijn eerste prio is zoeken naar een goede school voor de kids waar de juf niet meteen met een dwangjasje komt aanzetten als mijn kind een rondje om de school wil rennen. 

En daarna ga ik daar eens naar kijken. Wat die meneer dus zegt is, pas wanneer je weet hoe de hersenen er voor staan kun je een betere conclusie trekken over de subtype. En als je weet wat voor soort het is, kun je praten over al dan niet medicatie en of er een dieet aan te pas komt en welke dan etc. En dat klinkt redelijk logisch. 

Nu moeten we het hebben van invullijstjes. Eerst gaan we werken aan gedrag en daar zijn dan technieken voor die je het kind kunt leren en als dat niet helpt hebben we tig merken medicijnen. Er zit er vast wel een tussen die jou goed zal doen. En dat klinkt eigenlijk veel minder logisch. 

Maar goed, first things first. 
reactie op @dilekbilbal:
Hatun . Hi Dilek,

Ik snap je helemaal, mijn voorkeur was zeker ook geen medicatie, maar afleiding voor mijn zoon is zo groot en het niet kunnen concentreren, alles om zich heen zien gebeuren, horen, niet stil zitten noem maar op. Dit allemaal zorgde ook voor irritaties met klasgenootjes, maar een goede leerkracht kan je kind goed begeleiden.

Ik heb heel veel voorlichtingen gehad omtrent medicatie, alhoewel ik er niet op sta te springen gaan we het na 4 jaar toch maar eens proberen. Na alle info en voorlichtingen denk ik er nu anders over althans ik heb het geaccepteerd.

Je hebt ook alternatieve natuurlijke producten voorbeelden: bach bloesem, LTO3, Sleepz.

Pyscho educatie kan zeker helpen, ze leren omgaan met adhd mijn zoon vind het nu niet meer erg dat hij adhd heeft.

Je kan ook de volgende trainingen/sporten gaan proberen, wij hebben er veel baat bij gehad.
Semi training: is een training om zijn impulsen te beheersen, eerst denken dan doen etc.
Plannen, organiseren en concentreren.
Veel sporten (geen agressieve sport denk bijvoorbeeld aan athletiek), kravmaga: voor zijn zelfbeeld en vertrouwen, muziek: instrument spelen (wij doen klarinet, kost hem veel energie, maar leert zich te concentreren)

Ik heb hierboven alles een beetje opgenoemd wat eventueel kan helpen, ieder kind is natuurlijk anders en reageert er anders op.

Montessori-onderwijs heb ik ook veel over nagedacht en veel info verzameld, mijn kind kan niet plannen en organiseren en heeft structuur nodig, doet het niet van uit zichzelf dus montessori was geen optie voor ons. Jij kent je kind als geen ander, als je denkt dat hij het allemaal zelf kan plannen en doen zou ik het zeker doen. Je hebt ook vrije scholen kijk daar ook even naar.

Maak duidelijke afspraken met de juf en de ib’er bij voorkeur alles op de mail.
Hieronder een paar voorbeelden:
Rondje rennen na een half uurtje, 25x of 50x springtouwen in een leeg lokaal na een half uurtje.
Vooraan in de klas zitten, lukt het niet achteraan in de klas proberen, zodat hij alle zicht heeft.
Wiebel kussen, koptelefoon, stresballetjes, friemeltje voor in zijn hand. Als hij veel met voeten beweegt een lege fietsband om zijn stoel, schoenen uit en trapellen tijdens lessen. De juf moet hem uitdagen, opdrachtjes geven, hem het gevoel geven dat ze zonder hem niet veel kan. Daar groeit een kind van.

Een schriftje meegeven, soort dagboek (heen en weer schriftje) hierin bij laten houden door de juf wat er vandaag is gedaan en welke hulpmiddelen er vandaag zijn ingezet.
Beloningssysteem, bij het behalen van een aantal stickers per week hem belonen (wij hadden een grabbelton en kon hij grabbelen, en dan leuke prijsjes erin)

Wanneer juf en/of de ib’er de afspraken niet na komen op de mail aangeven, zo bouw jij ook je eigen dossier op.

Mocht ik dingen tegen komen, zal ik het altijd plaatsen.

1 maand geleden

Beantwoorden

Grietha Buitenweg 1 maand geleden geplaatst
Hoi,
Ik herken dit helemaal. Mijn zoon (7) heeft sinds 2 week de diagnose adhd/ass.  OP school weten ze het niet meer, roepen ook al speciaal onderwijs. Ik ben zelf ook leerkracht en weet dat dit niet zomaar kan. Medicatie vind ik nog te vroeg, laten ze eerst maar meer hulpmiddelen uitproberen. Maar dat er zoveel verschil zit in aanpak leerkrachten, verbaast me. Ik weet ook wel dat het een uitdaging is om zo`n wiebelend kind tot leren te krijgen, zijn hoofd zit vol vragen waar hij een antwoord op wil, voordat hij verder kan. Ik weet wel dat jij als ouder echt op je strepen moet staan bij school, wil je wat bereiken. Het kost veel energie, maar het is tenslotte wel je kind waar je voor vecht. Ik wacht nog even af hoe het verder gaat bij ons, maar ik snap helemaal je gevoel. 
Dilek Bilbal 1 maand geleden geplaatst
Hallo Grietha,

"Fijn" om te horen dat ik niet de enige ben. Maar ik heb er wel steeds meer moeite mee dat er voor de vorm is gekozen dat kinderen met ADHD in eerste instantie op regulier onderwijs onderwezen moeten worden. Maar als ik zie dat juist deze kinderen via allerlei mazen in deze regelgeving zo snel mogelijk naar het SBO of SO worden gestuurd, wat zijn we dan met z'n allen opgeschoten? 

Ik heb onlangs nog letterlijk de volgende tekst geschreven naar de onderwijsconsulent die ons ondersteund in het proces: Mijn kind gaat niet naar het SO, want daar hoort hij niet. Mijn kind gaat ook niet naar het SBO, want daar hoort hij niet. Hij hoort op het regulier onderwijs en zijn school gaat daar voor zorgen. Het enige waar wij om vragen is een eerlijke kans maar wat nu gebeurt is niet fair en dus zal ik er alles aan doen om iedereen aan de gemaakte afspraken te houden. 
Ik klop op elke deur en vul een klachtenformulier in bij iedere commissie voor onderwijs die ik maar kan bedenken van mij part tot aan de commissie mensenrechten, om mensen er aan te herinneren dat kinderen met ADHD ook mensen zijn en rechten hebben. 

Wij gaan uiteraard naar de rechter. 

En al moet ik een persoonlijke brief aan minister Slob en van mij part hare majesteit de Koningin schrijven dan zal ik dat ook zeker gaan doen. Want ja ik ben inderdaad moeder en tuurlijk vecht je voor je kind tot aan je laatste adem. Maar buiten dat gegeven is dit principieel gezien: not done, not fair en gewoon ronduit onfatsoenlijk. 

😐



Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 08 March 2021 om 14:43
Aantal lezers 21
Aantal reacties 10