Maaltijd bij inname dex

Laatste reactie 06/09/2021 12:56 door Michael
· Markeren als ongelezen
Michael Ergdruk 2 maanden geleden geplaatst
Goedeavond allemaal, 

Ik heb een vraag: Maakt het uit wat je eet voor inname van je dosering dex?
Zijn er voedingstoffen die tegenwerken voor opname van dex en visa versa die juist de werking positief bevorderen?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden. Alvast bedankt.

Mvg Mike
Vincent den Boer 2 maanden geleden geplaatst
Hallo Michael, 

Voedingsstoffen die de gastro-intestinale tractus aanzuren, zoals ascorbinezuur (vitamine C) en citroenzuur bijvoorbeeld, verlagen de absorptie van amfetaminen. Het wordt daarom aangeraden om vlak voor of tijdens het innemen van dexamfetamine, voedingsmiddelen- en dranken te vermijden die rijk zijn aan vitamine C. Je kunt hierbij denken aan vruchtensappen, sinaasappels, paprika's, guaves en overige citrusvruchten.
Omdat vitamine C betrokken is bij tal van belangrijke lichaamsprocessen die verantwoordelijk zijn voor het behoud van een goede gezondheid, is het natuurlijk wel belangrijk dat je voldoende vitamine C blijft binnenkrijgen. Probeer daarom maaltijden met hoge concentraties vitamine C op een eerder of later moment van de dag in te plannen, ten minste één uur voor of na het innemen van je medicijnen. Zo kun je voorkomen dat de dexamfetamine interfereert met de aanwezige vitamine C in je voeding. 

Voor het bevorderen van de absorptie van dexamfetamine worden doorgaans antacida (maagzuurremmers) gebruikt, zoals natriumwaterstofcarbonaat en calciumcarbonaat. Dit zijn geneesmiddelen die het maagzuur neutraliseren. Hierdoor stijgt de pH-waarde van het maagzuur naar een tijdelijk alkalisch milieu, waardoor de absorptie van dexamfetamine wordt bevordert. Dit versterkt het therapeutische effect van dexamfetamine, maar het vergroot tegelijkertijd de kans op het krijgen van ongewenste bijwerkingen zoals rusteloosheid, tremor, snelle ademhaling, verwarring, paniek, agressiviteit, misselijkheid en een onregelmatige hartslag. Daarnaast kan een verhoging van de pH in de maag leiden tot een verminderde bescherming tegen pathogene micro-organismen. Om deze redenen wordt het gebruik van maagzuurremmers in combinatie met dexamfetamine ontraden.

Tenslotte moet je jezelf dan ook afvragen of het willen bevorderen van de absorptie van dexamfetamine niet in verband staat met een te lage werkzaamheid van jouw huidige voorgeschreven dosering. Als je merkt dat deze dosering onvoldoende werkzaam is en de symptomen van ADHD niet of nauwelijks verminderd, dan zou ik je willen adviseren om dit met jouw psychiater of behandelend arts te bespreken, in plaats van op zoek te gaan naar middelen die de werking van dexamfetamine potentiëren.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik dat graag.
reactie op @vincent:
Michael Ergdruk Goedemorgen Vincent, 

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Hier kan ik wat mee dankjewel. Mijn vraag was niet zozeer bedoeld om er achter  te komen hoe ik dex kan versterken omdat het bij mij niet goed werkt. Het is meer interesse en willen leren hoe een bepaald voedingspatroon of bepaalde voeding  invloed kan hebben op de werking van dex, om zo het slechte te voorkomen en het beste eruit te halen. 
Heb je verder nog tips met betrekking tot voeding? 

Mvg 

Mike
2 maanden geleden

Beantwoorden

Vincent den Boer 2 maanden geleden geplaatst
@mike81

Goedenavond Mike,

Bedankt voor het nader toelichten van je vraag. Wat leuk om te lezen dat je interesse hebt in de uitwerking van verschillende soorten voeding op het therapeutische effect van dexamfetamine. Omdat ik de gezondheidseffecten van de aanwezige bioactieve- en nutritieve stoffen in voeding erg leuk vind om te onderzoeken, heb ik best wel wat kennis vergaard over de potentiële inzetbaarheid van bepaalde voedingsstoffen bij het gebruik van ADHD-medicatie. Deze voedingsstoffen kun je verkrijgen uit voeding, maar ook via een voedingssupplement. Omdat jij specifiek vraagt naar welke soorten voeding het beste samengaan met het gebruik van dexamfetamine, zal ik de informatie over het toepassen van voedingssupplementen bij de (niet)-medicamenteuze behandeling van ADHD, voor nu even achterwege laten.

Om te beginnen zijn ADHD-diëten eigenlijk heel weinig onderzocht. Hierdoor is de wetenschappelijke data zeer beperkt, en lopen de resultaten zeer uiteen wat betreft de effectiviteit van deze diëten. Desondanks zijn er toch veel gezondheidsdeskundigen die het erover eens zijn dat een gespecialiseerd dieet voor ADHD kan helpen bij het verlichten van de symptomen. Zij zeggen dat voedselstoffen die goed zijn voor de gezondheid van de hersenen, hoogstwaarschijnlijk ook goed zullen zijn voor de symptomatische behandeling van ADHD. Wat je kunt proberen te eten is:

🥜 Proteïnerijke voeding. Hierbij kun je denken aan bonen, kaas, eieren en vlees, maar ook aan snacks die bedoeld zijn als tussendoortje, zoals noten bijvoorbeeld. Dit soort voeding  kun je het beste ’s ochtends eten, of tijdens de lunch. Proteïnen kunnen het concentratievermogen bevorderen en de werkzaamheid van ADHD-medicatie verlengen.

🍊 Koolhydraatrijke voeding, zoals sinaasappels, mandarijnen, peren, grapefruit, appels en kiwi's. Ook groenten zijn een rijke bron van koolhydraten. Deze voedingsmiddelen vullen de glucosehuishouding weer aan, en bereiden je lichaam voor op de volgende dag. Daarnaast verhogen koolhydraten de aanmaak van serotonine en verlagen zij de excretie van het ’stress-hormoon’ cortisol, waardoor je je relaxed en slaperig gaat voelen. Omdat dexamfetamine nog weleens tot insomnia (slapeloosheid) kan leiden, is het aan te raden dit soort voedsel ’s avonds te eten. Wil je toch liever ’s middags tijdens de lunch een mandarijntje of sinaasappel eten, dan is het belangrijk om niet te vergeten dat zure fruitsoorten niet samengaan met de absorptie van dexamfetamine. Eet fruit daarom tenminste één uur voor of na het innemen van je medicijnen om interferentie te voorkomen.

🐟 Voeding met omega-3-vetzuren. Je kunt deze vooral vinden in tonijn, zalm en witte koudwatervissen. Er zijn ook vegetarische voedselalternatieven die deze vetzuren bevatten, waaronder walnoten, Braziliaanse noten, en olijf- en koolzaadoliën. Omega-3-vetzuren verbeteren de communicatie tussen neuronen in de hersenen, waardoor er een toename in concentratie, motivatie en werkgeheugen ontstaat. Hoewel er meer onderzoek nodig is naar de relatie tussen omega-3-vetzuren en de invloed op neuropsychiatrische aandoeningen, lijkt het vooralsnog een potentiële voedingsstof die kan bijdragen aan het verminderen van ADHD-klachten.

Ik hoop met deze informatie je vraag te hebben beantwoordt. Mocht je nog meer willen weten, dan hoor ik het graag.
Michael Ergdruk 2 maanden geleden geplaatst
Goedemorgen Vincent, 

Wederom bedankt, je heb inderdaad aardig wat kennis vergaard zie ik, helemaal top man. 

Je noemt in je verhaal een niet medicamenteuze behandeling en supplementen. Nu is het zo dat ik sinds afgelopen donderdag gestopt ben met de dex. 
Ik vind het geen fijn medicijn, het voelt voor niet goed om ze te nemen, al merk ik zeker de voordelen ervaar maar meer nadelen en de vervelendste is neerslachtigheid/depressie. 

Ben nu 3 dagen gestopt en voel me 10x beter ...ben alleen een beetje druk hahaha. 
Ik ben ook niet van plan om  andere medicijnen te gaan proberen.Mijn eigen verleden is nogal chemisch gevuld, ik heb daar heel hard voor geknokt om er vanaf te komen, het voelt dan ook niet goed om mezelf met een soortgelijk middel rustiger te houden.

Je noemt in je verhaal een niet medicamenteuze behandeling en supplementen.. daar ben ik mezelf al een beetje in aan het verdiepen. Als je mij daar meer over kan vertellen zou ik dat enorm fijn vinden.
Met sporten, gezond eten en bepaalde goede supplementen zou je al een heel end kunnen komen, daar heb ik wel oor na.. sport graag kook graag, nou dat is al 2/3  van het verhaal en ligt deze aanpak meer in lijn met mijn leven.

Vincent alvast bedankt en een fijne zondag

Met vriendelijke groet,

MIke
Vincent den Boer 1 maand geleden geplaatst
@mike81

Hallo Mike,

Excuses voor het uitblijven van een reactie, maar om antwoord te kunnen geven op je vraag heb ik iets meer tijd nodig dan normaliter het geval is. Ik kom hier spoedig op terug.
Michael Ergdruk 1 maand geleden geplaatst
Hai Vincent,

Geen probleem joh, ik heb geen haast..alvast bedankt voor de moeite toppert!

Mvg 

Mike
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 13 August 2021 om 19:12
Aantal lezers 16
Aantal reacties 7