Leerling met ADHD in de klas

Laatste reactie 12/04/2019 04:55 door Annette
· Markeren als ongelezen
Coen Olde Bijvank 3 jaar geleden geplaatst
Hoe ga jij als leraar of lerares hier mee om?
Boeleke Illie 3 jaar geleden geplaatst
Mooie vraag ben benieuwd
Rachel Racewagen 2 maanden geleden geplaatst
tegenwoordig gaan leraren wel beter om met kinderen die de diagnose ADHD hebben.. vroeger (ja zo oud ben ik wel) was er geen sprake van ADHD laat staan dat er rekening mee werd gehouden.
Naomi - 1 maand geleden geplaatst
Leuke vraag, ik heb ADHD en ben leerkracht en heb een leerling met ADHD in de klas...

praten, praten, praten..

Mijn leerling.. ik noem hem Piet..

Het gaat in groep 6 heel goed met Piet, Piet weet precies tot hoe ver hij kan gaan. Maar als er een vervangster komt, gaat hij deze eerst uitproberen om te kijken tot hoe ver hij kan gaan. Dus ik zeg tegen alle vervangsters, meteen als hij dit doet met hem praten. Hij wil namelijk dat je hem leuk vindt, maar hij heeft geen besef van wie je bent/tot waar hij kan gaan. Jij moet hem die kaders geven. Zodra hij deze heeft dan zal hij zich daar aan proberen te houden.
Hij wil dat je hem leuk vindt, dus als je met hem praat maak dan afspraken met hem, niet boos worden. Als je boos bent dan zal hij zich gaan afzetten. Als je hem met respect behandeld dan respecteert hij jou ook en gaat hij zijn best voor je doen.
Dit lukt niet altijd, onthoudt dan, dat hij dit niet expres doet, hij heeft dit niet door. Je moet hem dit uitleggen.  Helpen herinneren aan afspraken.. soms wel 10x in een uur. Maar hij mag niet over de grens gaan. Dat mag je best laten merken. 

Dingen die anders gaan dan normaal zijn lastig voor Piet, zoals bijvoorbeeld maandag 1 april...
Duidelijke afspraken, ik kan best tegen een grapje.. maar het mag niet beledigend zijn en je mag niets kapot maken. De ochtend mochten ze grappen uithalen, daarna niet meer.
Dus de hele ochtend heb ik vliegtuigjes in mijn haar gehad, tape op mijn muis en nepspinnen in mijn koffie. En zoals afgesproken 's middags was het klaar.. voor iedereen... behalve Piet. 
Ik heb hem aangesproken op de afspraak, dat als hij wil dat ik me aan afspraken houd (hele ochtend grappen) dat hij dat ook moest ('smiddags niet meer).. Dat is lastig voor Piet...
Uiteindelijk ging hij over mijn grens en heb ik hem apart genomen en gevraagd waarom dat hij me boos probeerde te krijgen... hij schrok... maak ik je boos?.. ja Piet, ik heb duidelijk gezegd dat ik het nu niet meer leuk vind, en dat ik merk dat ik geïrriteerd aan het worden ben.. en dat ik dan het gevoel heb dat hij ruzie met me aan het zoeken is. Juf? Hebben we ruzie?... Nee Piet, nog niet, maar als je zo blijft doorgaan, dan wel.. dat wil ik niet Juf... Dat weet ik Piet...  Daarna was het ook klaar... maar je moet veel geduld hebben, praten en blijven onthouden dat hij dat niet doet om ongehoorzaam te zijn, of om je boos te maken.. Hij kan simpelweg zijn impulsen niet controleren. En ja dat is soms heel lastig, want het stoort enorm, en hij moet het wel leren.. maar zo iets leer je niet 1..2..3.... en dat leert hij alleen als hij vertrouwen en veiligheid krijgt.. en niet als een juf alleen op hem aan mopperen is.
reactie op @n:
Annette Bevelander Wat heb je dit ontzettend mooi geschreven. Ik herken mijn zoon in Piet.
Ik zou willen dat er meer leerkrachten waren zoals hou. Zou de wereld een stuk makkelijker maken voor kinderen met AdHD
1 maand geleden

Beantwoorden

Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 29 March 2016 om 12:20
Aantal lezers 42
Aantal reacties 5