Kind adhd komt niet tot uitvoering opdrachten..wat te doen?

Laatste reactie 22/02/2019 06:42 door Yvonne van Dijk
· Markeren als ongelezen
Yvonne van Dijk 2 maanden geleden geplaatst
Mijn dochter van bijna 7 jaar heeft sinds haar 4de al de diagnose adhd en met 6 jaar geherdiagnostiseerd met zelfde uitkomt.
Haar inteligentie is bovengemiddeld.

Nu het probleem zowel thuis als op school.. ze kan zichzelf niet toe zetten aan  een opdracht. Ze is door alles afgeleid of zit te dromen of doet druk. 

Simpele opdrachten: schoenen aan, jas aan.  Of omkleden, of eten. In alles heeft ze aansporing nodig. Checkpad werkt tijdelijk hierbij. 
Resultaat is altijd dat je haar wel 5x hetzelfde moet zeggen.. en dan nog gebeurd er geen actie. Pas bij boos worden 'lees schreeuwen' valt het kwartje en gaat ze wat doen. Ik vind dit echt niet prettig voor beide.. 
Als je haar de tijd zou geven zelf tot de conclusie te komen dat iets lang duurd.. kan ze letterlijk een uur lang in haar blootje lopen voordat ze zich gaat aankleden bijvoorbeeld. Alles gaat in haast of het gebeurd niet.

Op school zelfde probleem met wisselen van opdrachten.. tussen de vakken door duurt het zo lang tot ze met iets start dat de andere kinderen de opdracht al bijna klaar hebben.  Juf zit er al bovenop.. en in een groep van 16 kinderen zou dit echt genoeg moeten zijn. 

Ik zit te twijfelen of we toch niet medicatie moeten proberen.. 
Ze is nog wel vrolijk.. dat is enige wat me nog weerhoud. Volgend jaar wordt de klas groter 22-25 kinderen.. weet niet of ze dat gaat trekken..

Iemand tips? Beertjes methode las ik wat over? 
Maar we worden als ouders ' gek' van het continu herhalen van opdrachten.. dat het soms net lijkt alsof we een baby hebben welke we aan de hand moeten meenemen met alles en alles samen moeten doen.

Is dit dan wat het is? 
Of kunnen we nog wat doen?
Linda Alexandra 2 maanden geleden geplaatst
Hoi Yvonne, het klinkt allemaal zo bekend. Ik herken het bij mezelf en bij mijn 11 jarige dochter. Wij zijn beiden met een lage dosis medicatie begonnen en hier erg van opgeknapt. We kunnen ons veel beter concentreren, meer energie, meer vooruit kijken en rustiger in het hoofd. 

Mijn dochter worstelt hier al een hele tijd mee en heeft op school een forse achterstand opgelopen. Wij hadden nooit verwacht dat medicatie zoveel verschil zou maken, maar zien dat ze nu ineens wel taken kan afmaken en rustig kan nadenken bij vragen zonder impulsief te gokken. De dyslexie en achterstand is hiermee niet weg maar het is wel een goede ondersteuning. Daarnaast ook kijken wat ze nodig heeft, zoals rust en structuur, duidelijke afspraken, gewenst gedrag belonen etc. 

Een valkuil om steeds meer van jezelf te willen. Wij hebben dan ook besloten dat ze gewoon naar een praktijkschool gaat waar ze extra begeleiding krijgt in kleine klassen. Vandaar uit zou ze na een jaar al kunnen doorstromen naar VMBO-basis of later naar een MBO.

Concreet advies; een proefmedicatie om te kijken of je verschil ziet. Daarnaast ook kijken wat ze nog meer nodig heeft. Als ik de tijd kon terugdraaien dan zou ik achterstand proberen te voorkomen. Wie weet kan je dochter het wel maar heeft ze een steuntje in de rug nodig. Verwacht geen wonderen want iedereen reageert anders op medicatie en het instellen heeft ook tijd nodig...
Johanna Thaat 2 maanden geleden geplaatst
Ik herken het ook. Onze zoon kwam op die leeftijd ook nergens toe. 
Wij zijn toen wel met medicatie begonnen.  
Onze zoon deed ook steeds onbedoeld anderen pijn.
Het was een wereld van verschil, al heeft medicatie helaas ook nadelen. 
Daarnaast werd het met de tijd ook beter.
6/7 is sowieso een lastige leeftijd, waarop ze oud genoeg zijn om alles zelf te doen, maar nog erg speels en afgeleid zijn. Als je dan ook nog adhd hebt ....
Onze zoon is nu 10 en routines zijn zo ingesleten dat hij precies die dingen waar hij 'vroeger' niet toe kwam , in recordtempo doet. 
Zelfs zonder pilletje. 
Hij is smorgens als eerste de deur uit naar school, komt als eerst aan tafel en heeft in 2 minuten zijn bord leeg....
Stug blijven herhalen is dus mijn advies!
Op school lukt het helaas niet, daarom gaat hij (hopelijk zsm) naar sbo met kleine klassen en veel ondersteuning.
Yvonne van Dijk 2 maanden geleden geplaatst
Dank voor de moeite welke jullie genomen hebben jullie verhaal te delen. 

Ik moet het wellicht nog 1 jaartje aankijken gezien ze inderdaad zelf ook nog kan groeien in haar ontwikkeling. Maar zal er bovenop zitten om geen achterstand te krijgen. Ik zal dat op school ook even op t hard drukken mij zo snel mogelijk te informeren. 
Nu in groep 3, en ze zit met lezen op niveau, alleen rekenen niet.. dus ik help haar nu daarbij om te automatiseren. 

De beertjes methode haar te bevragen naar of ze weet wat ze moet doen en hoe? Daar liep ze al op vast.. ze kon het me niet uitleggen.. dus snap dan ook ineens dat ze vastloopt om haar taken te DOEN op school. Ze benoemde 3 borden op waar info staat wat ze moet doen, en het bord waarvan ik weet dat ze moet volgen had ze niet eens een naam voor.. 
Ze gaf ook nog aan dat ze zelf de volgorde mocht bepalen van de taakjes.. 
Nou daar ga je al had ik het idee.. deze basis moet wel goed zijn, en zou ze niet meer over na moeten denken..
Dus ik ga na de vakantie even weer een gesprek aan met de juf om dit op te helderen.

Tevens ben ik zelf ontzettend van de structuur, rust, regelmaat,.. dus daar heeft mijn dochter een goeide aan :). Ze is ook echt een lief kind welke sociaal is en lief. 
Alleen wat impulsief :) 

Mochten er nog meer praktische tips zijn.. ? Heel graag!
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 21 February 2019 om 10:05
Aantal lezers 10
Aantal reacties 4