Kind adhd komt niet tot uitvoering opdrachten..wat te doen?

Laatste reactie 30/04/2019 21:02 door Coen
· Markeren als ongelezen
Yvonne van Dijk 4 maanden geleden geplaatst
Mijn dochter van bijna 7 jaar heeft sinds haar 4de al de diagnose adhd en met 6 jaar geherdiagnostiseerd met zelfde uitkomt.
Haar inteligentie is bovengemiddeld.

Nu het probleem zowel thuis als op school.. ze kan zichzelf niet toe zetten aan  een opdracht. Ze is door alles afgeleid of zit te dromen of doet druk. 

Simpele opdrachten: schoenen aan, jas aan.  Of omkleden, of eten. In alles heeft ze aansporing nodig. Checkpad werkt tijdelijk hierbij. 
Resultaat is altijd dat je haar wel 5x hetzelfde moet zeggen.. en dan nog gebeurd er geen actie. Pas bij boos worden 'lees schreeuwen' valt het kwartje en gaat ze wat doen. Ik vind dit echt niet prettig voor beide.. 
Als je haar de tijd zou geven zelf tot de conclusie te komen dat iets lang duurd.. kan ze letterlijk een uur lang in haar blootje lopen voordat ze zich gaat aankleden bijvoorbeeld. Alles gaat in haast of het gebeurd niet.

Op school zelfde probleem met wisselen van opdrachten.. tussen de vakken door duurt het zo lang tot ze met iets start dat de andere kinderen de opdracht al bijna klaar hebben.  Juf zit er al bovenop.. en in een groep van 16 kinderen zou dit echt genoeg moeten zijn. 

Ik zit te twijfelen of we toch niet medicatie moeten proberen.. 
Ze is nog wel vrolijk.. dat is enige wat me nog weerhoud. Volgend jaar wordt de klas groter 22-25 kinderen.. weet niet of ze dat gaat trekken..

Iemand tips? Beertjes methode las ik wat over? 
Maar we worden als ouders ' gek' van het continu herhalen van opdrachten.. dat het soms net lijkt alsof we een baby hebben welke we aan de hand moeten meenemen met alles en alles samen moeten doen.

Is dit dan wat het is? 
Of kunnen we nog wat doen?
Linda Alexandra 4 maanden geleden geplaatst
Hoi Yvonne, het klinkt allemaal zo bekend. Ik herken het bij mezelf en bij mijn 11 jarige dochter. Wij zijn beiden met een lage dosis medicatie begonnen en hier erg van opgeknapt. We kunnen ons veel beter concentreren, meer energie, meer vooruit kijken en rustiger in het hoofd. 

Mijn dochter worstelt hier al een hele tijd mee en heeft op school een forse achterstand opgelopen. Wij hadden nooit verwacht dat medicatie zoveel verschil zou maken, maar zien dat ze nu ineens wel taken kan afmaken en rustig kan nadenken bij vragen zonder impulsief te gokken. De dyslexie en achterstand is hiermee niet weg maar het is wel een goede ondersteuning. Daarnaast ook kijken wat ze nodig heeft, zoals rust en structuur, duidelijke afspraken, gewenst gedrag belonen etc. 

Een valkuil om steeds meer van jezelf te willen. Wij hebben dan ook besloten dat ze gewoon naar een praktijkschool gaat waar ze extra begeleiding krijgt in kleine klassen. Vandaar uit zou ze na een jaar al kunnen doorstromen naar VMBO-basis of later naar een MBO.

Concreet advies; een proefmedicatie om te kijken of je verschil ziet. Daarnaast ook kijken wat ze nog meer nodig heeft. Als ik de tijd kon terugdraaien dan zou ik achterstand proberen te voorkomen. Wie weet kan je dochter het wel maar heeft ze een steuntje in de rug nodig. Verwacht geen wonderen want iedereen reageert anders op medicatie en het instellen heeft ook tijd nodig...
Johanna Thaat 4 maanden geleden geplaatst
Ik herken het ook. Onze zoon kwam op die leeftijd ook nergens toe. 
Wij zijn toen wel met medicatie begonnen.  
Onze zoon deed ook steeds onbedoeld anderen pijn.
Het was een wereld van verschil, al heeft medicatie helaas ook nadelen. 
Daarnaast werd het met de tijd ook beter.
6/7 is sowieso een lastige leeftijd, waarop ze oud genoeg zijn om alles zelf te doen, maar nog erg speels en afgeleid zijn. Als je dan ook nog adhd hebt ....
Onze zoon is nu 10 en routines zijn zo ingesleten dat hij precies die dingen waar hij 'vroeger' niet toe kwam , in recordtempo doet. 
Zelfs zonder pilletje. 
Hij is smorgens als eerste de deur uit naar school, komt als eerst aan tafel en heeft in 2 minuten zijn bord leeg....
Stug blijven herhalen is dus mijn advies!
Op school lukt het helaas niet, daarom gaat hij (hopelijk zsm) naar sbo met kleine klassen en veel ondersteuning.
Yvonne van Dijk 4 maanden geleden geplaatst
Dank voor de moeite welke jullie genomen hebben jullie verhaal te delen. 

Ik moet het wellicht nog 1 jaartje aankijken gezien ze inderdaad zelf ook nog kan groeien in haar ontwikkeling. Maar zal er bovenop zitten om geen achterstand te krijgen. Ik zal dat op school ook even op t hard drukken mij zo snel mogelijk te informeren. 
Nu in groep 3, en ze zit met lezen op niveau, alleen rekenen niet.. dus ik help haar nu daarbij om te automatiseren. 

De beertjes methode haar te bevragen naar of ze weet wat ze moet doen en hoe? Daar liep ze al op vast.. ze kon het me niet uitleggen.. dus snap dan ook ineens dat ze vastloopt om haar taken te DOEN op school. Ze benoemde 3 borden op waar info staat wat ze moet doen, en het bord waarvan ik weet dat ze moet volgen had ze niet eens een naam voor.. 
Ze gaf ook nog aan dat ze zelf de volgorde mocht bepalen van de taakjes.. 
Nou daar ga je al had ik het idee.. deze basis moet wel goed zijn, en zou ze niet meer over na moeten denken..
Dus ik ga na de vakantie even weer een gesprek aan met de juf om dit op te helderen.

Tevens ben ik zelf ontzettend van de structuur, rust, regelmaat,.. dus daar heeft mijn dochter een goeide aan :). Ze is ook echt een lief kind welke sociaal is en lief. 
Alleen wat impulsief :) 

Mochten er nog meer praktische tips zijn.. ? Heel graag!
Rolan Van Ierland 1 maand geleden geplaatst
Wel grappig om te lezen allemaal, eigenlijk is er maar 1 conclusie en dat is dat alle kinderen anders zijn (met of zonder ADHD) lastig om zo jong al te diagnosticeren in groep 3 of 4 komt dit echt tot uiting en levert het problemen op. Daar zit dan ook de hulpvraag vaak, van school en van de ouders. Wij hebben er 2 (12/9) en 1 ervan met slecht kort werkend geheugen. De oudste zit op speciaal onderwijs en gebruikt voor school methylfenidaat lang werkend en dit werkt goed. Wel onder controle van een kinderarts/adhdpoli. De jongste zitten we nu bij RIOzorg om een soort bewustwording en omgangsvormen aan te leren. Waarschijnlijk zal die geen medicijnen nodig hebben. 
Over het herhalen.....blijven volhouden, positief blijven en soms maar laten gaan (jassen aan de kapstok is nog steeds een probleem, opruimen ook. En soms zitten ze wel samen uren in hun onderbroek op de bank)ook impulsief gedrag, zoals stiekem snoep kopen/pakken gebeurd bij ons regelmatig en zelfs uitleggen dat wanneer ze dat blijven doen dat er een keer de politie voor de deur staat maakt maar kort indruk. Maar voor de buitenwereld zijn ze zulke schatjes.... (en soms deugnietjes 😉)
Coen Olde Bijvank 1 maand geleden geplaatst
1 - Mijn kind heeft medicatie en gaat nu naar neurofeedback mensen ik kan het iedereen aanraden.

2 - Het kost veel energie idd!, steeds alles herhalen. En reacties als meer geduld hebben en rustig blijven etc lost niets op!! En ja ik heb een zoon met ADHD en pdd nos en een verstandelijke beperking.... Misschien toch een idee medicatie te proberen dan voelt je dochter zichzelf misschien ook beter. Ik wilde ook geen medicijnen voor mijn zoon maar kwam er niet onderuit. Het gedrag wat je omschrijft is echt ADHD. Dus misschien toch overwegen medicatie te proberen.

3 - Mijn zoon slikt ook methylfenidaat. Hij kan zich nu beter concentreren op school hij slikt het al vanaf zijn 8 jaar is nu 16. Zonder kan hij niet. Geef hij zelf aan. Hij slikt deze de laatste jaar alleen als hij naar school moet de rest van de dagen niet. Ik was er in het begin ook op tegen maar is beter voor het kind.

4 - Mijn zoon heeft medicatie maar alleen op school...hij verzette zich in het begin ertegen maar na de eerste schooldag met medicatie vloog hij me om de nek en was hij zo blij dat hij het toch had geprobeerd...zijn schoolresultaten waren ineens veel beter...thuis krijgt hij niets.

5 - Mijn zoon inmiddels 13 kreeg de diagnose toen hij 7 was. Medicatie wilde ik niks van weten... Maar door de begeleiding waarbij we waren voor hem uiteindelijk toch overstag gegaan. Hadden we eerder moeten doen. Nog steeds geen voorstander van de medicatie, maar onze zoon is er wel door geholpen. Hij krijgt niet Veel. En in het weekend en vakantie krijgt hij niks. Volg je gevoel en overleg goed met de specialisten.

6 - Hoe denk je dat het kind zich voelt. Jullie met zn tweeën worden al gek?! Het leest wel erg negatief ik doe het alleen met een adhder en add'er. Daarnaast is het genetisch bepaald dus wellicht dat 1 van jullie *zeer waarschijnlijk* hier zelf mee worstelt gezien de hoge mate van frustratie maar goed tips:
tip 1 Sport werkt heel goed
tip 2 Beperk computer tijd enz want dan raken ze snel onder prikkelt ja dat kan en gebeurt vaker dan overprikkeling.
tip 3 ga op ooghoogte vertel 1 opdracht per keer.
tip 4 focus op wat ze wel allemaal goed doet ipv niet hierdoor wordt ze angstig en gaat alleen nog fouter en ontwikkelt ze nog een trauma erbij ook.. hou maar op over zelfvertrouwen.
tip 5 persoonlijke begeleiding aan huis. Iemand die met haar komt spelen of ondersteunen later met bv huiswerk door een vertrouwensband te creëren heeft ze ook een onafhankelijk maatje dit of speltherapie. Daarnaast kan je ook aanvragen of ze gewoon eens wil observeren hoe het thuis gaat en wat beter kan.
tip 6 rots water vuur training oftewel emotie regulatie therapie
tip 7 zorg voor snelle lijnen met school zonder te stranden in voortdurend overleg wellicht via communicatie Schrift ook hier op school moet met vooral positief benaderen. Miss ipv 2 bladzijdes afmaken 1 bladzijde door haalbare doelen wordt leren leuker. Daarnaast wisselt mijn zoon bv na instructie niet van lokaal maar blijft bij de juf. Vind een weg wat haar het beste ligt. Evt stressbal of fidgetcube. Stel geen onhaalbare doelen zoals zelf je laatjes opruimen dit is erg lastig voor een jong kind met adhd en veroorzaakt dus stress en hierdoor gaan ze uitvallen samen is altijd beter
tip 8 werk je aan bovenstaande dan kan je medicatie proberen denk eraan dit duurt lang en het kan best zijn dat je kind van medicatie moet wisselen. Gedurende medicatie zorg ervoor dat er een vast eetpatroon is hier heeft het kind baat bij.
tip 9  gezond eten gezonde vetten zeg maar zoals je oma vroeger at wel suiker maar geen gigantische hoeveelheden hier drinken ze alleen soms bv cola zero ipv gewone en slimpie siroop etc.
Onthoud ze is gewoon nog jong dus verwacht niet teveel en kijk naar al haar positieve kanten ga veel wandelen en erken gevoelens als verdriet. Kids met add en adhd zijn in tune met gevoelens en uiten deze miss niet altijd op een manier waarop in de maatschappij verwacht wordt.

7 - Ik zou eerst eens gaan kijken wat er allemaal via andere voeding , of natuurlijke en of homeopathische middelen voor resultaat te boeken is , voordat je over medicijnen begint te denken!

8 - Misschien langs een homeopaat en eens kijken naar cbd-olie.
Het is natuurlijk, en ik ben zelf geen voorstander van medicatie, en al helemaal niet in z'n klein lichaampje. Snap dat ze hier zelf waarschijnlijk ook wel last van heeft, maar ik zeg altijd, laat de omgeving zich maar aanpassen en er mee leren omgaan 😊 dit is het kind, de persoonlijkheid, een stukje van haar. Waarom onderdrukken met medicatie?... Zat andere mogelijkheden. (speciaal onderwijs, in nog kleinere klassen, 1-1 begeleiding bv.)

9 - Heel herkenbaar, zowel bij mezelf vroeger als nu met mijn eigen kinderen (11 en 3). De standaard wijze waarop bij jou dochter de lesstof word aangeboden werkt blijkbaar niet. Wij hebben een hele goede ervaring met de kernvisie methode. Al staan scholen er meestal sceptisch tegenover, ze zien wel dat het werkt. Medicatie was geen optie, daar werd mijn zoon zo depressief van en kreeg allemaal tics, en zelfs een psychose. Voor thuis de tip: 1 opdracht tegelijk niet kleren aan, tanden poetsen schoenen aan, jas aan. Het laatste onthouden ze maar het eerste zijn ze al weer kwijt. 

10 - Allebei mijn kids (9 en 15) gebruiken methylfenidaat.. niet alles wat vervelend is verdwijnt, daar moet n soort acceptatie uit groeien vanuit de ouder maar de piek is eraf en de concentratie echt n héél stuk beter wat zich vooral op school positief uit en ze zijn zeker nog zichzelf en vrolijk!
Wij gebruiken wél de langwerkende, moet je wel n stukje zelf aan bijbetalen maar de "gratis" kortwerkende geeft naar mijn mening teveel pieken en dalen.

11 - 6 Jaar oud met een bovengemiddelde intelligentie. Hoe meet je dat als ze niet/ moeilijk tot het maken van opdrachten aangezet kan worden?

12 - Ja toch medicatie maar dan zou ik concerta vragen dan zijn ze geconcentreerden dat had mijn zoon ook. Ritalin zit te veel pieken en dalen in.

13 - Ik heb zelf ADD en een zoon die net zo is. Hij heeft toen hij jaar of 7 was groepstherapie/dagbesteding gehad waar hij leerde hoe hij dingen beste kon doen. Hij leerde dit met een wekker erbij. Wanneer er iets gedaan moest worden. Ook een beloningsbord hielp goed zelfs zo goed dat hij dingen vanzelf ging doen.

14 - Heb ook een zoon met ADHD 8 jaar en hoogbegaafd. En maakt toch niet uit dat je het moet blijven herhalen. Je weet toch wat je kind mankeert. Miss wat meer geduld kweken. en waarom medicatie. je kind lekker aan de drugs zetten dat is echt niet ok.. Je kan in plaats van continue zeggen het ook gewoon even naast haar neerleggen. of samen doen. scheelt een hoop frustratie.

15 - Onze zoon kreeg ook al vroeg de diagnose ( wat voor ons geen verrassing was😉) wij hebben altijd gezegd, geen medicatie totdat we merken dat hij op school gaat vastlopen. Hij heeft een disharmonisch intelligentie profiel dus dat versterkt alles nog wat meer. Toen hij in groep 3 niet mee kon en hij gefrustreerd raakte hierdoor, zijn wij ook met medicatie gestart, alleen voor de tijd dat hij op school zit. Je zag zijn resultaten omhoog vliegen en we hadden weer een blij kind. Op school hebben ze hem erg goed geholpen bij de werkhouding en nu hij in groep 6 zit kan hij wel weer verder met zijn taak, wanneer hij is afgeleid door iets. Het kost inderdaad veel tijd en nog meer geduld, en inderdaad een beetje hulp van een pilletje. Toch denk ik dat alleen jullie kunnen beslissen of je wel of geen medicatie geeft, ga op je intuïtie af. En betrek je kind hierbij. Ook al zijn ze jong, ze weten vaak heel goed wat ze willen.

16 - Toen mijn zoon 3 was kregen we te horen dat hij een milde vorm van ADHD had ik wilde en nog steeds eigenlijk niet dat hij medicatie krijgt. Heb het tot nu toe geprobeerd om alle vormen van suikers te vermijden uit zijn voeding. En met resultaat. Het ging beter.
maar nu zit hij in groep 4 en zijn school resultaten gaan zo hard achteruit dat ik even niet meer weet wat ik moet. Hij is met vlagen druk, en ja stil zitten kan hij niet. Gesprek op school gehad maar kreeg niet het gevoel dat ik begrepen werd. Het enige wat de juf kon zeggen was van: ja tja ik weet het ook niet. Vraag je de juf om advies met de vraag hoe zie jij het, is het verstandig om hem op nieuw te laten testen. En misschien wel medicatie?? Zegt ze alleen maar tja weet ik niet maar zo kan het ook niet. Ik stel voor om over een paar maanden weer te kijken naar zijn resultaten en ik verwacht van jullie een oplossing! Hu ik oplossing? Ik ben geen onderwijzer ik heb hier geen ervaring mee. Jullie zijn toch de leraren ? Jullie moeten ouders toch ook bij staan bij zulke keuzes.

17 - Wel grappig om te lezen allemaal, eigenlijk is er maar 1 conclusie en dat is dat alle kinderen anders zijn (met of zonder ADHD) in mijn beleving kun je niet een officiële diagnose krijgen met 4 of 5 jaar pas in groep 3 of 4 komt dit echt tot uiting en levert het problemen op. Daar zit dan ook de hulpvraag vaak, van school en van de ouders. Wij hebben er 2 (12/9) en 1 ervan met slecht kort werkend geheugen. De oudste zit op speciaal onderwijs en gebruikt voor school methylfenidaat lang werkend eb dit werkt goed. Wel onder controle van een kinderarts/adhdpoli. De jongste zitten we nu bij RIOzorg om een soort bewustwording en omgangsvormen aan te leren. Waarschijnlijk zal die geen medicijnen nodig hebben.
Over het herhalen.....blijven volhouden, positief blijven en soms maar laten gaan (jassen aan de kapstok is nog steeds een probleem, opruimen ook. En soms zitten ze wel samen uren in hun onderbroek op de bank)ook impulsief gedrag, zoals stiekem snoep kopen/pakken gebeurdt bij ons regelmatig en zelfs uitleggen dat wanneer ze dat blijven doen dat er een keer de politie voor de deur staat maakt maar kort indruk. Maar voor de buitenwereld zijn ze zulke schatjes.... (en soms deugnietjes 😉)

18 - Het word op een gegeven moment een gewenning om alles 20 keer te vragen,te vertellen.. mijn zoon van 17 jaar.. was 6 toen we hoorde dat hij adhd.. en aan de ritalin.. van de normale school naar speciaal onderwijs.. je merkt iets verschil met dan met zonder.. mijn zoon is met zijn 15de gestopt met de langwerkende concerta omdat hij zich zelf wou zijn.. hij voelde zich zelf niet meer.. onderdrukt door de meds.. en de dosis werd met de jaren hoger.. hij zat op het laatst 72 mg.. to much.. met 16 van school gehaald omdat hij daar niet meer te handelen was.. nu bleek dat hij ook nog ptss erbij heeft gekregen.. hele behandeling kwa zeer intensieve traumaverwerking van 3 weken en pmt.. is mijn jongentje nu een stuk rustiger.. maar ik blijf herhalen met dingen zeggen en vragen.. dat is adhd.. ik ben er inmiddels aan gewent..

19 - Zelf ADHD diagnose. Oudste erg drukke zoon ook. Nooit aan medicijnen gegaan. Wel gaan zoeken naar supplementen (waar ik ook veel anderen mee ben gaan helpen) anders gaan werken en anders gaan leven. Mijn kind had achteraf meer last van zijn hoogbegaafdheid dat leidde tot diepe boosheid. Dat zag eruit als adhd. Samen met hem zocht ik passend onderwijs. Daar ontdekte hij hoe hij ook rustig kon zijn wanneer hij zich betrokken voelde. Ik werk nu tijdelijk in een groep 8. 2 kinderen met medicijnen. Ik word 'gek' van ze. Maar ik zie ook wat er gebeurt als ze kunnen doen wat ze past. Dan zie ik ze rustig worden. En jouw kind thuis heeft zichtbare en hoorbare signalen nodig. Roepen heeft geen zin. Ik zou een gezinsvergadering in het leven roepen 1x per week. De mooie ervaringen delen en doelen bespreken. Dat werkt als een retteketet.

20 - Mijn dochter van 6 en zoon van 10 hebben beide medicatie... dat helpt hun (en ons) enorm. Verder hebben we training gehad wat ook helpt. Veel positief gedrag benoemen (lijkt makkelijker dan het is), belonen, rust, regelmaat en stabiliteit helpen echt. Maar het kan best pittig zijn. De medicatie haalt de 'scherpe randjes' eraf. We zien ook groot verschil voor en na de medicatie...

21 - Neurofeedback training heeft onze dochter heel goed gedaan.
Alleen wordt dit jammer genoeg niet vergoed.

22 - Blijkbaar is er nog te veel open om aan een andere opdracht te beginnen. Voor jullie lijkt de taak afgerond maar blijkbaar voor je kind nog niet. Als tip probeer eens een wekker te zetten. Als die af gaat is het tijd voor de andere taak.

23 - Onze oudste is net zo. Heeft adhd/add. Die heeft medikinet 20 mg s,morgen en om 13.00 nog 5 mg ritalin. Zit op cluster 4 onderwijs sinds zijn 6 de jaar is nu 11. Deze medicatie helpt hem om net wat comfortabeler door de dag te komen. En dat ik geen 100 keer iets hoef te zeggen maar 5 x. Onze tweede zoon heeft ADHD xxl die was zo dankbaar dat hij medicatie kreeg. Er ging een wereld voor hem open. We geven hem 15 mg medikinet en 7,5 ritalin om 13.00.
In de vakanties geven we vaak de middag medicatie niet bij de oudste en als de middelste het niet wil in de vakantie dan hoeft het wat ons betreft niet. Maar meestal wil hij het wel omdat hij zich veel beter kan reguleren met de medicatie. Concerta hebben we hier ook geprobeerd bij de middelste maar die voelde zichzelf er rot door. Hij heeft een stukje in de dag nodig dat hij gewoon zijn ADHD xxl kan zijn. Natuurlijk kost ons dat veel om het dan aan te sturen maar op deze manier hebben we 2 werelden gecombineerd. We hebben onze jongste nog zonder medicatie die heeft net een combi van de 2 jongens en die lijkt het goed te doen op de structuren die we in huis al hebben.
Medicatie is niet de oplossing maar voor onze jongens wel een heel goed hulpmiddel.

24 - Ik ben 72 jaar, en als terug kijk op mijn kindertijd, heb ik diep respect voor mijn moeder, Zij gaf mij de ruimte die ik zo hard nodig had. De ruimte die ik kreeg heeft me een fijne jeugd gegeven, Op school ging het redelijk, De klassen waren groter,maar er was dicipline die ik hard nodig had. Wist waar ik aan toe was, En dat blijkt nodig, Een kind moet weten waar het aan toe is, ADHD is geen ziekte, Je heb het er gewoon bij gekregen, Waar de omgeving mee moet leren om te gaan. Ik heb geen medicatie gebruikt, wel testen gedaan, maar meer voor mijn dochters dan mezelf. En door mijn adha heb ik nog veel energie, En hoop het nog lang te behouden.

25 - Mijn dochter van inmiddels bijna 11 met ook ADHD liep tegen precies hetzelfde aan.
Wij zijn op een bepaald moment gaan proberen om haar de gegeven opdracht zelf te laten herhalen, dus ga je aankleden en dan vragen wat we haar nu gevraagd hadden. Zij moest de opdracht zelf herhalen. Dat scheelde al heel veel maar op school was dat niet de oplossing.
Toch gestart met medicatie omdat ze zelf erg onzeker werd op school omdat het daar niet lukte zich te concentreren. Helaas voor ons als ouders maar godzijdank voor haar was dat wel de oplossing.
Haar resultaten zijn inmiddels echt super en wij nu toch ontzettend blij dat we het gedaan hebben.

26 - Nog geen 7 jaar, 2 keer laten diagnosticeren, en wordt gedwongen om dingen te doen die wel meer peuter/kleuters en zelfs kinderen van 6 nog niet vanzelf doen. Wie heeft de ouders van dit kind wijsgemaakt dat hierop een GGZ diagnose moet volgen? Dit kind ontwikkelt zich anders.

27 - Mij jongste zoontje heeft ook diagnose ADHD gehad, en met hem is het vooral zijn gedrag en concentratiestoornissen, want hij zit sinds vorig jaar september in type 3 klas.. Hij heeft een lange moeilijke weg afgelegd, en wat jij hier beschrijft is hier ook net hetzelfde typisch voor kids met ADHD 😊 mijn zoontje word 9 in september.
En ik als mama heb medicatie lang uitgesteld, tot ik eigenlijk zelf zag hoe moeilijk hij het soms met zichzelf heeft, die drukte in zij hoofdje en heb begin april de beslissing genomen om hem toch te laten starten met Rilatine 10mg, hij pakt 3x5mg p/d.. Tis nog maar het begin, maar ik zie toch al menig verschil, voor hem zelf brengt het een bepaalde rust en dat komt hij me ook zelf zeggen.

28 - Heel herkenbaar. Mijn zoon slikt sinds zijn 8e medicijnen en is nu 14, maar wil zelf niet meer zonder. Ik zou zeggen het gewoon proberen en onder goede medische begeleiding is er heel veel mogelijk. Succes en sterkte. Het valt niet mee om deze beslissing te nemen.




@yvonnevandijk de bovenstaande reacties heb ik kunnen verkrijgen via mijn ADHD-netwerk, ik hoop dat je wat aan de adviezen en ervaringen hebt. Succes in ieder geval.
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 21 February 2019 om 10:05
Aantal lezers 23
Aantal reacties 6