Invloed van tekorten op ADHD

Laatste reactie 29/06/2017 23:57 door Harm
· Markeren als ongelezen
🔥 Coen Olde Bijvank 9 maanden geleden geplaatst
Verschillende onderzoeken zoals in 2009 en 1990 keken ook naar de invloed van een tekort aan het mineraal zink op ADHD. Zink is betrokken bij allerlei lichamelijke processen zoals celgroei, celdeling en stofwisseling. Volgens de pathofysiologie is dopamine een van de belangrijkste factoren bij ADHD. Het hormoon melatonine speelt een belangrijke rol bij de regulatie van dopamine en zink is noodzakelijk voor de aanmaak van melatonine. Hierdoor kan, aldus dit onderzoek, worden aangenomen dat voldoende zink een belangrijke rol speelt bij het voorkomen van symptomen van ADHD. Daarbij zou de medicatie voor ADHD een negatieve invloed kunnen hebben op de hoeveelheid zink in het lichaam, evenals bepaalde kunstmatige toevoegingen in fabrieksmatige voedingsmiddelen. Zink zit veel in vis, peulvruchten en schaal- en schelpdieren zoals oesters en mosselen. De B vitamines zijn ook belangrijk voor de aanmaak van o.a. dopamine. B vitamines helpen ook om beter te concentreren en bij een goede nachtrust. Een tekort aan vitamine B12 wordt ook in verband gebracht met hyperactief of angstig gedrag bij kinderen.

Verder is een tekort aan magnesium ook in verband gebracht met ADHD. Magnesium wordt ook wel het ‘anti-stress mineraal’ genoemd, omdat elk orgaan in ons lichaam (en met name het hart, de spieren en de nieren) dit mineraal nodig heeft. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 60% van de mensen in de westerse wereld tegenwoordig een tekort aan magnesium heeft, waarvan een groot deel dit helemaal zelf niet weet. Magnesium is te vinden in voeding, maar door de verarming van de bodem door landbouw en kunstmest is het gehalte aan magnesium niet meer zo hoog als vroeger, er wordt veel magnesium uit onze bodem onttrokken.

Bovendien krijgen we niet meer zoveel binnen door de bewerking van onze voedingsmiddelen. Frisdrank, medicijnen, suiker en chemicaliën in ons milieu zorgen voor een verhoogde magnesiumbehoefte en versnelde uitscheiding van het mineraal. Als een van de symptomen van een tekort aan magnesium wordt ADHD genoemd en een groot deel van de kinderen met ADHD zou een magnesiumtekort hebben. Magnesium zit veel in kelpnoodles, amandelen, noten, pompoenpitten, zonnebloempitten, avocado, gedroogde vijgen, makreel en groene groenen. Verder zit het in superfoods als rauwe cacao, spirulina, chlorella en hennepzaad.

Een tekort dat ook veel voorkomt bij ADHD zijn Omega-3 vetzuren. Deze helpen om de hersenen optimaal te laten functioneren. Uit onderzoek in 1996 onder jonge jongens bleek dat kinderen met tekorten omega 3 vaker gedragsproblemen en leerproblemen hadden. Je vindt omega 3 in (vette) vis, zaden en noten.
Jessica Overeem 3 jaar geleden geplaatst
Duidelijk artikel. Op zich mooi om te kijken of het mijn zoon helpt. Alleen is het grote probleem dat hij heel veel niet lust. En in elk geval de boven genoemde dingen na. Er is maar 1 gerecht met vis dat hij dit eten we wel elke week. Maar ja, om het op een hoger peil te krijgen werkt het niet. Hebben we visolie tabletten geprobeerd maar die vond hij vies. Iemand nog tips?
Harm van Wijk 2 jaar geleden geplaatst
Zie http://forum.adhdblog.nl/conversations/visolie-capsules-ervaringen

Hebben jullie overigens ook wel eens hier naar gekeken?

Volgens drs. K.M.W. Janssen kan dit leiden tot overprikkeling en bijdragen aan het ontstaan van allerlei gezondheidsklachten en gedragsproblemen bij kinderen, waaronder ADHD, ADD en autisme. Volgens haar is het belangrijk om te voorkomen dat de spreekwoordelijke emmer met prikkels overloopt en is er voor ouders veel winst te behalen in het bewust omgaan met straling.

https://progezondheid.nl/conversations/drs-kmw-janssen-kinderen-kunnen-overprikkeld-raken-door-straling ?

Wellicht kan dit ook helpen:

bellen met een headset, zodat je het apparaat niet tegen je hoofd aan hebt

wifi uitzetten als ik geen wifi-verbinding wil gebruiken of beschikbaar heb

bluetooth alleen aanzetten als ik het nodig heb

lokalisering (GPS-signaal) alleen gebruiken als ik het nodig heb voor bijvoorbeeld navigeren

de telefoon zo min mogelijk op mijn lichaam dragen (niet in kont- of borstzak)

's nachts de telefoon op vliegtuigstand en niet in de buurt van mijn hoofd

zie ook https://progezondheid.nl/conversations/wat-ik-doe-om-mijn-smartphone-veiliger-te-gebruiken

Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 16 May 2016 om 23:17
Aantal lezers 19
Aantal reacties 3