Hulpmiddelen voor volwassenen met ADHD?

Laatste reactie 17/04/2018 14:34 door Nele
· Markeren als ongelezen
Hermien de Jonge 6 maanden geleden geplaatst

Gebruiken jullie hulpmiddelen om het leven met ADHD makkelijker te maken? Ik bedoel geen medicatie, voeding, sporten.. maar bijvoorbeeld een boekje waarin je opschrijft wat er wel of niet goed ging die dag.

reactie op @hermiendejonge:
Stephanie van der Heijden-Bovens hoi Hermien,

Ervaringen noteren doe ik niet, maar ik creëer wel overzicht voor mezelf (en mijn gezin) door elke week op mijn white-board te noteren wanneer ik moet werken (ik werk helaas niet op vaste dagen, wat wel mijn voorkeur eigenlijk heeft), welke afspraken er die week zijn, welke klusjes ik het beste aan het begin en aan het eind van de week kan doen, wanneer mijn dochter naar d'r bijbaantje moet, wanneer ik mijn dochters moet overhoren voor een toets, enzovoort, ofwel alles wat niet standaard is op een doorsnee dag. Zo voorkom ik dat ik me in tijden of dagen vergis, plus het geeft me het inzicht dat als ik niet uitkom met mijn tijd ik na kan gaan of wat ik wilde wel realistisch gepland is.... (want ik vergat ooit tussendoor rust te nemen en denderde maar door).
Voor mij werkt het om op die manier overzicht te creëren en nergens op mis te pakken.
Ook maak ik altijd een eetplanning voor een dag of 5, wat voorkomt dat ik mispak op boodschappen, en wat rust geeft voor mijn man, zodat hij weet wat hij kan voorbereiden op de dagen dat ik tot laat werk. 
Ben benieuwd of meer mensen op deze wijze meer orde in hun hoofd krijgen.

groetjes,
   Stephanie
5 maanden geleden

Beantwoorden

War Hoofd 5 maanden geleden geplaatst
Ik kan niet zonder mijn, papieren, agenda. Zonder gaat het mis. Ik schrijf daar alle afspraken in op en eventuele acties die ik moet doen. 
Koen van T 5 maanden geleden geplaatst
Ik probeer er routine in te stampen en 'bewuster' bezig te zijn door alles via Wunderlist in te plannen.
Coen Olde Bijvank 5 maanden geleden geplaatst
Digitale agenda, A1 kladblok met pen, planboard in de keuken. 
Tim Vrancken 5 maanden geleden geplaatst
Samen met mijn vrouw een gedeelde digitale agenda met alle afspraken! Verder helpt het om s avonds voor het slapen gaan de belangrijkste zaken die op dat moment door mijn hoofd zwerven op te schrijven. Zodra ik dat heb gedaan neemt mijn onrust ook af... 
reactie op @timvrancken:
Coen Olde Bijvank Dat is goede Tim; 's avonds voor het slapen gaan alle belangrijke dingen opschrijven.

Maar ook met je vriendin/vrouw of vriend/man te bespreken en eventueel ook punten te noteren.
5 maanden geleden

Beantwoorden

Angel A 4 maanden geleden geplaatst
Ik heb een agenda voor mijn afspraken en die van de kinderen. Een weekplanner voor ons gezien aangezien ik niet alleen Adhd heb maar ook een dochter met Add en een zoontje met Adhd. Verder heb ik een takenboekje. Deze is erg belangrijk voor me. Hierin staan mijn taken in prioriteitsvolgorde. A-taken, B-taken en C-taken. A-taken moeten binnen 1 a 2 dagen gedaan worden. B-taken 1a 2 weken en C-taken zijn de taken die wel moeten gebeuren maar langer duren. Dit boekje heeft tabbladen. Ik heb daarin ook nog een tab dagelijkse taken. Waar ik de avond ervoor opschrijf wat er de volgende dagen naast afspraken moet gebeuren. Zo hou ik een beetje grip op mijn prioriteiten en taken. Omdat ik anders van impuls naar impuls ga in mijn huishouden en vrije tijd en vaak niet toekom aan de dingen die moeten gebeuren.
Ik maak ook gebruik van autiplan op mijn telefoon voor de echt belangrijke dingen die ik niet mag vergeten en ik heb alarmpjes om me die te herinneren.
Renée Lijten 4 maanden geleden geplaatst
Het is gebruikelijk om zo je handigheidjes en trucjes te hebben als je ADHD hebt. Ik heb ze zelf ook; ik doe het zelfs onbewust. ADHD is echter een neurobiologische stoornis wat alles te maken heeft met hormonen en stofjes die in je hersenen uitgewisseld worden....dus met die trucjes los je niks op. Dat is de kijk die ik tegenwoordig heb hierop. Ik denk in de theorie, want in de praktijk doe ik dit ook nog niet; je verandert je visie en kijk op dingen en handelt daar ook naar niet van de ene op de andere dag. Van die stofwisseling in je hersenen komt gedrag tot stand, die alles te maken heeft met jouw ervaringen, normen, waarden, meningen, en alles wat jou een persoon maakt. Ik denk dat het effectiever is om je bewust te worden van hoe je dingen doet en aanpakt, en waarom. Ik denk dat dat veel oplossingsgerichter is dan alles wat ik altijd gedaan heb. Ik houd 4 agenda's en to do lijsten bij waaronder 2 op mijn telefoon waar 500x per dag wekkertjes voor af gaan. Ik moet altijd iets bij hebben om op te schrijven omdat ik ontzettend veel vergeet. Ik hou alles op dezelfde plek en alles heeft een vaste plek zodat ik niets meer kwijtraak. Andere trucjes zijn weer intern. Eerst rondkijken en de situatie zien voordat je wat doet; dit is nog steeds erg lastig voor mij. Er zijn zo veel trucjes, maar ik denk dat als je dat als oplossing wilt gebruiken, het beste zelf kunt uitzoeken wat voor jou werkt. Wij zijn immers compleet andere mensen, ook al hebben we zo veel gemeen.
Nele Van den Bergh 2 dagen geleden geplaatst
ik heb een gezinsplanner in de keuken hangen, iedereen heeft per dag zijn vakje om afspraken in de noteren. In de laatstte kolom zetten we de maaltijden ( van de hele week). Naast de kalender hangt een boodschappenlijstje. Als de kinderen iets willen dan moeten ze het opschrijven en niet vragen aan mij. Er gaat zoveel door mama haar hoofd, dat ze het anders vergeet :-)
Voor ik vertrek naar de winkel, vragen de kids al standaard of ik het lijstje wel bij heb en de winkelzakken ( gekend probleem ? )
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 28 September 2017 om 04:20
Aantal lezers 34
Aantal reacties 10