Hoe lang duurt overprikkeling

Laatste reactie 15/01/2021 17:55 door C
· Markeren als ongelezen
Renate R. 4 maanden geleden geplaatst
Een paar dagen geleden was ik erg overprikkeld. De reactie was dat ik erg angstig en paniekerig werd. Nu een paar dagen later gaat het wel wat beter.

Wel merkte ik vandaag op dat ik even bij familieleden was met in totaal 5 mensen maar dit werd mij al snel teveel en voelde direct weer onrust en kreeg een naar gevoel.

Direct aangegeven en ben naar huis gegaan.

Daarna even gewandeld en nu gaat het gelukkig weer war beter.

Iemand enig idee of dit normaal is als je overprikkeld bent?

En hoelang duurt het voordat de overprikkeling weer verdwenen is?

Zijn hier tips voor..

Ben er in ieder geval achter gekomen wanneer het mij teveel wordt en ik een time-out moet nemen.. dat is natuurlijk wel weer een positief signaal.
Frank Schoonoord 4 maanden geleden geplaatst
Hi Renate,

Ik herken dat volledig. Ik zoek ook nog naar de goede balans. Het heeft volgens mij met impulsen te maken. Dus de neiging om overal direct op te reageren, terwijl dit natuurlijk helemaal niet hoeft. Je kunt ook passief luisteren of je bewust even afsluiten. Erg moeilijk als je de neiging hebt om je overal in te mengen. Bij mij heeft het altijd te maken met vermoeidheid, maar dan toch doorgaan. Niet toegeven aan de behoefte van rust. Dus toch iets gaan doen, terwijl alle signalen op rood staan. Een normaal mens (zie mijn vriendin) stopt dan met alles en trekt zich terug. Ik heb dan juist het gevoel ...ik moet niet zeiken, maar 'gewoon' even doorgaan. Altijd dezelfde fout. Ik heb nog veel te leren, maar de beste leerschool is ervaringen opdoen en daarvan leren. Ik heb totaal geen feeling met inspanning en energieniveau. Daardoor heb ik geen grens. Dus achteraf ga ik alles nog eens analyseren. Wat deed ik die dag, hoeveel heb ik gereden, hoeveel tijd was ik in beweging, spande ik mij in, etc. en kom dan vaak tot bizarre conclusies. Op 1 dag 2x naar het bos met de hond. Klinkt relaxed, maar dit betekende in totaal 2 uur rijden en 2 a 3 uur lopen. M.a.w. ik kon net zo goed naar Antwerpen rijden en een 2 uur winkelen. Je bent dan ook gaar en moet dan even bijkomen. M.a.w. als je een optelsom maakt en dat gaat vergelijken, dan zie je pas hoe idioot je (ik) denkt over inspanning en energie. Grenzen bewaken, luisteren naar de signalen, niet direct reageren op impulsen, etc. En hoelang het duurt om de klap te verwerken, is afhankelijk van de rust die je daarna neemt. Bij mij helpt een warm bad of douche goed en daarna zeker 1 a 2 uur lummelen en geen vooruitzicht meer die dag op activiteiten.
Renate R. 4 maanden geleden geplaatst
Hoi Frank, overprikkeling speelt ook bij jou dus een grote rol? Maar als je overprikkeld bent, dan kun je daar weer met een dag af zijn?

Het gaat gelukkig nu weer wat beter.. maar ik besef nu hoe gevoelig ik ben voor prikkels en dat er maar weinig voor hoeft te gebeuren. Wel geleerd dat ik nu prikkels veel sneller voel en als ik denkt dat het teveel wordt dan grijp ik in.

Leuk om hier en daar ervaringen van anderen te lezen die in hetzelfde schuitje zitten :p
Frank Schoonoord 4 maanden geleden geplaatst
Yep, dat is zeker fijn. Het is voor mij een wereld die opengaat i.i.g.

Wetenschappelijk gezien is duidelijk dat je hersenen 'anders zijn' en je stofwisseling niet klopt. M.a.w. je kunt er helemaal niets aan doen en is medicatie simpelweg noodzakelijk. En ja, tips & tricks helpen zeker, maar de basis is...je bent ermee geboren, accepteer het 'gewoon' en leer continue van de momenten wanneer het mis gaat en zoek daarvoor een oplossing. Het is alsof een blinde iedere dag zich afvraagt waarom hij niets ziet 😊

Voorbeeldjes van hoe ik deal met dingen:
Ik ontplof al geruime tijd niet meer van woede. Waarom? Omdat ik besloten heb om de ander in eerste instantie direct gelijk te geven (ik zeg gewoon: OK, meer niet) en zo het onderwerp te pareren of parkeren. M.a.w. ik doe er niets mee of ga het later voor mijzelf nog een keer bekijken. Wat eigenlijk nooit gebeurd. Maar nooit meer impulsief reageren. Scheelt een héle hoop ruzie, verdriet en stresspieken. 

Ik heb mijzelf voorgenomen dat niets 'moet'. Ging ik vroeger vaak dwangmatig dingen doen (ik moet naar buiten, ik moet sporten, ik moest appen..), nu ga ik bewust bij zo'n impuls bedenken...wat zou mijn vriendin doen? Dus begint het te regenen, terwijl je net deur uit wilt, dan zou ik dat "vroeger" gewoon doen. Mijn vriendin zou haar jas uittrekken, thee zetten en zeggen, dat doe ik na de regenbui wel. Ook als een vriendin van haar belt of appt. Dan kijkt ze eerst op haar schermpje, bedenkt of ze er op dat moment wel tijd voor heeft en besluit dan pas om direct of (veel) later te reageren. Er zit dus altijd een stapje tussen dat ik moet aanleren. Klinkt makkelijk, maar is het niet (voor mij). 

Gegroet,
Frank 
C -- 4 maanden geleden geplaatst
Hey Renate, 

Ik raak ook snel overprikkeld, zoals je zegt bezoek niet aankunnen en angst/paniekklachten krijgen. Ik raakte ook een keer overprikkeld en nam toen weinig rust/herkende de signalen niet.
Toen duurde het 2 maanden en ik kon zelfs even niet meer werken. Ik heb echt moeten herstellen toen. Gelukkig ging het wel snel beter. Dus over je vraag hoelang duurt het? Dat is denk ik verschillend per persoon, hoeveel rust je neemt en of je op tijd signalen hebt herkend. 

Mijn tips: 
- Bijhouden en opschrijven waarvan jij je beter voelt/kalmeert. 
- Op een rijtje zetten wat signalen zijn dat het rustiger aan moet. bijvoorbeeld het angstig voelen. 
- Mijn ervaring nu is als ik me overprikkeld voel dat ik doordeweeks al een versnelling terug ga en ik het weekend rust neem (dus ook bezoek afzeggen of niets plannen)
- Af en toe een 'selfcare saturday' waarin de hele dag gewoon in een go with the flow modus ga en niet moet, gewoon doe waar ik zin in heb. Vaak onderneem ik de dingen die op het lijstje staan van dingen die mij goed doen. 

Hopelijk heb je hier iets aan!

Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 05 January 2021 om 17:43
Aantal lezers 15
Aantal reacties 5