Hoe houd ik mezelf onder controle

Laatste reactie 18/10/2020 21:57 door paula
· Markeren als ongelezen
Theo Plezier 1 maand geleden geplaatst
Hallo! Ik heb een groot probleem wat zich continu herhaalt. Wanneer het goed met mij gaat, zakelijk en privé gezien dan vind ik het lastig om mezelf onder controle te houden.

Wanneer er weer successen worden geboekt.. honderden tot duizenden euro’s per dag dan ga ik weer helemaal los.

Niet full time aan de drugs of drank maar met geld investeren, laat of niet thuis (continu doorwerken) en dan heb ik nog maar 1 ding voor ogen, meer en sneller en juist dan gaat het weer allemaal fout.

Ik laat het gezin in de ‘steek’ ‘spreek minder mensen’ ‘ben kortaf’..

Het voelt dan of ik onsterfelijk ben (klinkt echt raar nu ik het type maar dat is om jou als lezer een goed beeld te geven) en dat niets meer kan stoppen..

En dan gaat de hoge piek van een paar weken weer snel naar een nieuw dieptepunt, werk niet meer leuk, minder inkomsten, slaap tekort.. etc!

Ik weet het donders goed hoe het moet maar toch gaat het weer ‘fout’.

Wat kan ik hier aan doen?

Ik heb echt begeleiding hierin nodig, en iemand die mij wekelijks belt hoe het gaat en wat de plannen zijn en of er nog ‘domme’ dingen zijn gebeurd etc..

Dit is echt een schreeuw om hulp! Anders weet ik het ook niet meer 😁

Gegroet een liefdevol en kleurrijk persoon.
paula van der Fluit 1 maand geleden geplaatst
Hallo Theo,

Tips!!\


Ik herken het alleen niet zo heel hoog maar wel dat ik soms zeg: ik heb hoge punten ,dan kan ik wel de president van Amerika zijn maar daarna komt weer de klap.

Ik zelf heb weer hulp gevraagd aan PSYQ.  Google maar even.

Het vervelende bij mij is dat als ik blij word ,ik al vanzelf denk : dat gaat vast weer een keer fout. 

Uiteindelijk heeft het denk ik te maken met het feit dat wij continue prikkels zoeken.
Dan zijn wij zo blij......! Maar daarna worden we overprikkelt en willen wij niets meer.

Is er een goede vriend die tegen jou kan zeggen : ho je zit weer op je verkeerde pad! of ben je dan net zoals ik dat je dan bot reageert. We willen vast houden aan dat "geluk" gevoel.

Hier zitten de mensen die zelf hiermee problemen hebben .
Tenminste zo sta ik erin dus zoek een goede vriend die jouw goed kent en jou hiermee wil helpen of zoek hulp bij een coach oid! 

SUCCES.   groetjes

Rohan Deelen 1 maand geleden geplaatst
Hi Theo, 

Goed dat je om hulp vraagd. 

Twee vragen voor je:
1. Mag ik vragen wat voor werk je doet? Klinkt namelijk als verkoop/sales. 
2. Vindt je het werk leuk?

Wat je zegt komt mij namelijk bekend voor aangezien ik in de sales zat.

Maar het advies van Paula is idd goed, heb je een vriend of familie-lid die je vertrouwd om je te laten weten dat je de verkeerde kant op gaat? Heb je het er wel eens overgehad met iemand die je goed kent? Professionele hulp is altijd het beste, soms staan vrienden/familie te dicht bij en moet je het echt van een ander horen. 

Groetjes, 

Ro  






JJ S 1 maand geleden geplaatst
Eens met Paula en Rohan. 

En wat het werk betreft is het soms ook goed om naar binnen te kijken en jezelf vragen te stellen voor wie je het eigenlijk doet. 

Want naast de 'dopamine rush' die ik je min op meer zie beschrijven, zie ik bij mensen met ADHD vaak ook een soort 'bewijsdrang' die een enorme prestatiemotivator kan zijn. Zelf heb ik die ook. En ik durf wel te zeggen dat die bewijsdrang me door mijn school en studieperiode en de eerste 10 jaar van mijn werkende leven heeft geloodsd. 

Maar ik kon naarmate ik op het werk tegen meer van mijn "beperkingen" aanliep steeds regelmatiger flink van slag raken van tegenslagen. Kritische opmerkingen die een ander van zich af zou laten glijden bleven mij dagen, maanden en soms zelfs jaren dwars zitten.

Bleek dat ik eigenlijk een ontzettend negatief zelfbeeld had/heb (ingegeven door faalervaringen en mensen die mij "anders" en "raar" vonden in mijn jeugd) waar ik me niet van bewust was omdat ik het altijd in een hoek had geschreeuwd door er maar gewoon keihard overeen te presteren. Maar één tegenslag kon dat prestatiegevoel dus ook keihard onderuit rammen.

Nu ik me daarvan bewust ben, heb ik gek genoeg minder bewijsdrang en kan ik beter omgaan met tegenslagen omdat ik weet waar dat gevoel vandaan komt en waar ik mijn aandacht moet richten om er uit te komen. Daarnaast heb ik ook wat andere keuzes op werkgebied gemaakt die dichter bij mijzelf lagen. En ook dat kon ik ook alleen doen met dat inzicht.

Ik zeg niet dat dit voor jou ook zo is of ook zo zal werken. Maar als een dergelijke 'bewijsdrang' je motivator is dan kan het een wereld van verschil maken als je weet waar die werkelijk vandaan komt. Kun je daarna gewoon lekker genieten van je beheersbare 'dopamine rushes' zonder bang te zijn dat die rebound aanstaande is.
Nina Rieder 1 maand geleden geplaatst
Dag Theo, 

Eens met Rohan - goed dat je om hulp vraagt! Niemand van ons kan dit alleen. We hebben allemaal anderen nodig die ons vooruit helpen, aan ideeen helpen, enz.

Paar ideeen. 
* Wanneer is het in het verleden wel goed gegaan? In welke omstandigheden functioneer jij het best? Probeer dat soort omstandigheden op te zoeken. Vraag ook anderen - vrienden, familie - wat zij zien dat het beste voor jou werkt. Welke structuur, sociale omgeving, baas of ondergeschikte heeft voor jou goed gewerkt? 
* Als je aan een vriend vraagt om je 'accountability partner' [AP] te zijn, neem je dan van tevoren voor om te luisteren, en NIET rot te doen tegen de AP. Anders gaat het zeker niet werken. Beloof je AP dat je zult luisteren en niet rot doen. Die extra sociale controle helpt. Misschien goed om een contract te maken met elkaar, basis regels? En goed om te beslissen wat de AP zal doen als jij je daar niet aan houdt. 
* Neem Cold Turkey op al je computers - een app waarmee je bepaalde websites uitschakelen, en je kunt de computer helemaal uitschakelen ['dead turkey' noemen ze dat] voor een bepaalde tijd. Ik heb her enorm veel plezier van gehad. 
* FocusMate is een website waar je 50 minuten samen met iemand anders werkt, om te helpen om te focusen. Het geeft extra sociale controle. 
* Hoe kun je een helpende structuur aanbrengen? Bv. als je tot diep in de nacht op kantoor zit adrenaline te vergaren, geef de sleutel terug, zodat je weg moet met de laatste die het pand verlaat. Als de andere laatste ook veel te laat weggaat, of het kantoor altijd open, vraag iemand je regelmatig op te halen, of maak een diner afspraak. Het helpt mij altijd om te weten dat iemand anders op me wacht. Alarm op de telefoon 10 minuten voordat je weg moet.
* Zoek andere vormen van adrenaline, bv. een hobby [windsurfen, wildwater kanoen, wielrennen, ik noem er maar een paar] - als het een fysieke sport is helpt het ook nog met je ADHD ook. En een afpraak met een club om te gaan sporten helpt je ook om bij het werk weg te blijven.
* Als je de neiging hebt om snel teveel geld uit te geven: kun je iemand anders het beheer over je geld geven? Bv. partner, of een accountant. De kosten daarvan heb je snel terugverdiend door wat je bespaart. Je zou bv. een accountant kunnen vragen om elke maand je rekeningen te betalen, spaargeld weg te zetten, en jou een weekgeld op je giro te storten. Als je weekgeld op is, gaat de giro 'nee' zeggen tegen uitgaven, en moet je tot de volgende week wachten. 

Als je zelf de zelfcontrole niet hebt [en dat is een van de grootste problemen bij ADHD] dan moet je die 'uitbesteden' aan een ander. Als die ander ook ADHD heeft, kun je misschien voor elkaar de 'zelfcontrole' zijn op bepaalde punten [maar besteed je geldzaken uit aan iemand die er geen misbruik van kan maken]. 
* Misschien heb je een personal assistant nodig die je dingen uit handen neemt. 

En als je dingen vindt die werken, laat het ons weten. Anderen kunnen er dan hun voordeel weer mee doen.

Succes! Geef het niet op Theo! Je kunt het. 
paula van der Fluit 1 maand geleden geplaatst
Hallo Nina,

Ook voor mij verhelderende tips.(zie hierboven)

Dank je wel.

Wat bedoel je met cold Turkey is dat een app? 
Ik ga zo wel even googelen.
En jawel hoor adhd ....ik zie nu dat het hierboven gewoon staat.

Ik ga hem installeren.



AnnoMien Annoe 1 maand geleden geplaatst
Een psycholoog kan uitkomst bieden. Hij/zij kan jouw hoogtepunten wellicht in toom houden en je dieptepunten ondervangen.

Je bericht komt over als “alle remmen los” waarna je ergens plotseling tot stilstand komt.
Hierboven werd het als rush genoemd. En ik denk dat dat fantastisch is als iemand dat in goede banen kan leiden.

Vraag me wel af wat die rush écht veroorzaakt. Zijn het persoonlijke overwinningen? Complimenten? Heerlijk als je er zo lang op kan drijven, maar vervelend als er een keerpunt komt.
Lastig voor je omgeving ook.
Klinkt alsof een middelmaat hierin jou nog steeds een gedreven persoon maakt.
Frenky BE 1 week geleden geplaatst
Als je jezelf rustig wilt houden, pas dan eens de volgende tips toe.

- Geen geraffineerde suikers
- Vast slaapritme
- Veel sporten

Dit zal je een flinke boost geven. Nu komt het.. mensen weten wel wat goed voor hem of haar is maar vaak ontbreekt de discipline:(
JJ S 1 week geleden geplaatst
@frenkybe​ Je zal het ongetwijfeld goed bedoelen maar ik krijg een heel vervelend gevoel bij deze reactie.

Alsof ADHD iets is dat je met een ander voedingspatroon en een beetje discipline wel overmeesterd. Misschien dat het voor jou zo werkt. Prima! Maar ga alsjeblieft niet op een belerende toon zeggen dat mensen met ADHD maar gewoon de discipline moeten opbrengen.

Er is al genoeg miskenning en onbegrip voor het gevecht dat veel mensen dagelijks ervaren. Dus laten we daar niet aan toe proberen te voegen door dit beeld zelf ook te gaan bevestigen. Zeggen tegen iemand met ADHD dat hij maar gewoon de discipline moet opbrengen is in mijn ogen net zoiets als zeggen tegen iemand die slecht ziet dat ie maar gewoon wat beter moet kijken.
paula van der Fluit 1 week geleden geplaatst
jjs...inderdaad ....
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 19 September 2020 om 16:21
Aantal lezers 35
Aantal reacties 10