Het lijkt alsof de dexamfetamine niet meer goed werkt.

Laatste reactie 16/05/2019 09:07 door Linda
· Markeren als ongelezen
kirsten uitdewilligen 1 week geleden geplaatst
Hoihoi!

In de december ben ik gediagnosticeerd met ADHD, ik heb toen dexamfetamine voorgeschreven gekregen. Ik slik 2 a 3 keer per dag 7,5 mg. In het begin hielp dit goed ik had meer concentratie en de drukte in mijn hoofd was ietsie minder, nog steeds vermoeiend maar wel wat makkelijker mee te dealen.

Maar nu heb ik het idee dat deze medicatie minder goed werkt dan eerder. Ik begin nog steeds wat makkelijker aan dingen en heb wat meer energie maar vooral de concentratie is opeens erg slecht, het lijkt soms alsof het slechter is geworden! Het voelt af en toe alsof heel de wereld maar doordraait en ik op een afstandje sta toe te kijken terwijl mijn hoofd alle kanten op schiet.  Ook ben ik onrustiger en soms erg zenuwachtig, ik weet niet of dit met de medicatie te maken heeft want dit gedrag heb ik altijd al wel met vlagen gehad.

Ik slaap de laatste tijd soms wel te kort, dit is niet gerelateerd met de medicatie want die is dan al uitgewerkt. Maar merk soms niet zoveel van de vermoeidheid door het slaaptekort doordat de dex mij wat energie geeft. Zou het hier aan kunnen liggen?

Herkennen meerdere mensen dit? en hebben jullie hier tips voor? Ik hoor het graag!

Groetjes Kirsten.
Sylvia de Wit 1 week geleden geplaatst
Helaas heb ik geen verstand van Dexamfetamine ik slik nl zelf Concerta( nu al 8 jaar), maar heb nu ook hetzelfde gevoel. 
Dat het minder goed werkt. 😨
reactie op @sylviadewit:
kirsten uitdewilligen ja super vervelend he! ik ben continu bezig met vergelijken en bedenken of ik het nu wel of niet merk, mega vermoeiend!

Soms denk ik ook; zou het niet gewoon de gewenning van het effect zijn waardoor het minder opvalt? Ik vind het maar lastig ;p 
1 week geleden

Beantwoorden

Linda Alexandra 1 week geleden geplaatst
@kirstenuitdewilligen​, heb je iets veranderd in je levensstijl? Ben je meer gaan doen of meer van jezelf gaan vragen? Dit kan een valkuil zijn. Of meer stress? Hormoonschommelingen kan ook een reden zijn. Of dat de dosis toch te hoog  of te laag is. 

Slaapproblemen met dex komen wel vaker voor. Ik had toen dat ik midden in de nacht wakker werd en niet meer in kon slapen, soms door verhoogde hartslag. Ik dacht ook dat het niet door dex kon komen, omdat ik het uitgewerkt zou zijn. Daarna heb ik er nog een paar dagen last van gehad. Toen ik weer terugging naar methylfenidaad kon ik weer heerlijk slapen...

Ik zou contact opnemen met je behandelaar en het probleem voorleggen.
reactie op @lindaalexandra:
kirsten uitdewilligen Hoi Linda!

bedankt voor je reactie!

Ik werk de laatste wat meer en ervaar daardoor wat meer spanning. Dat zou het misschien kunnen zijn... 

Waar ga jij naar  toe moet dit soort vragen? Ik weet dat mijn huisarts niet zoveel heeft met de adhd diagnose en heb het idee dat hij er niet in geloofd ( ik ben al bezig met een andere huisarts zoeken, want ik durf gewoon niet naar hem toe met dit soort dingen, hahah ). Maar weet jij ook andere instanties die hier veel van weten en terecht kan? op de plek waar ik ben gediagnosticeerd zit ik niet meer, de farmotherapie is daar namelijk afgerond. 



1 week geleden

Beantwoorden

Linda Alexandra @kirstenuitdewilligen​, ik kom ook van ADHD Centraal en de huisarts heeft de medicatie inmiddels overgenomen. Ze hebben bij het afsluiten tegen mij gezegd dat ik altijd contact kan met hen kan opnemen. Je kunt je vraag ook per mail stellen en ze adviseren dan of het een éénmalig advies gaat of om je opnieuw aan te melden. 

Behalve medicatie werd me ook gezegd om mijn levensstijl in de gaten te houden. Structuur aanbrengen, grenzen stellen en op tijd rust nemen bijvoorbeeld. Wat heb je naast medicatie nog meer nodig om goed te kunnen functioneren? Medicatie is slechts een steuntje in de rug.

Ik kan me ook niet voorstellen dat de dosering te laag is. Misschien dat meer spanning en het slechte slapen ertoe leidt dat je minder focus hebt. Zomaar ophogen zou ik niet doen, ik heb hier op het forum mensen voorbij zien komen die met hartklachten in het ziekenhuis zijn beland. Mijn advies is om eerst met ADHD Centraal of huisarts te overleggen.
1 week geleden

Beantwoorden


toon 1 overige reactie(s)
John Dex 1 week geleden geplaatst
@kirstenuitdewilligen
Wat is je gewicht ?

Ik heb in het begin ook een paar keer verhoogd met dex ik weeg 85kg en zit nu op 10mg en gaat nu al een tijdje goed.
Ik zou gewoon een keer met 2.5mg verhogen en kijken of dat beter of juist slechter gaat.


Dex geeft je vaak wat meer energie maar dat wil niet zeggen dat je lichaam niet vermoeid raakt.
Probeer dus wel op tijd je rust te nemen is erg belangrijk !

Meer info over dosering gaat meestal via huisarts of psychiater. 
Maar misschien via adhd centraal of psyq ?? 
reactie op @johndex:
kirsten uitdewilligen Thanks voor de reactie! Ik weeg 55 kilo, toen ik begon woog ik 63.  Dus denk niet dat de dosering te laag is... maar morgen probeer ik voor de zekerheid een keertje 1 pilletje meer te nemen. Heb morgen niks bijzonders dus als het niet goed valt is dat geen probleem! 

Bij ADHD centraal ben ik gediagnosticeerd, maar omdat mijn traject daar is afgelopen kan ik daar niet nog een keer naartoe, zij bieden alleen hulp direct na de diagnose (denk om lange wachttijden te voorkomen?). Zou ik nog wel een mailtje kunnen sturen naar mijn behandelaar daar, of is dat niet gepast?
1 week geleden

Beantwoorden

John Dex Mailen kan je natuurlijk altijd proberen al verwacht ik dat ze je zullen doorverwijzen naar de huisarts.
Maar nog belangrijker zoek een huisarts waar je je wel prettig bij voelt !

Met 55kg zou je dosering eigenlijk idd wel goed moeten zitten maar dat is toch per mens verschillend.
Ik ben er zelf heel makkelijk in geweest en heb meerdere doseringen geprobeerd en weet wel dat dosering bij dex precies goed moet zijn voor een optimale werking.

Veel hoger dan 10mg zou ik met 55kg in ieder geval niet doen zonder overleg met de huisarts.

Ik lees ook dat jij slecht slaapt dat is wel iets om aan te werken als je niet voldoende rust krijgt ga je alleen maar verder achteruit je lichaam heeft wel rust nodig !
Heb je al Melatonine geprobeerd ?
1 week geleden

Beantwoorden


toon 1 overige reactie(s)
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 15 May 2019 om 21:24
Aantal lezers 10
Aantal reacties 9