Gebruiken jullie nog tools of hulpmiddelen om je leven met ADHD makkelijker te maken?

Laatste reactie 23/03/2020 19:01 door Karim
· Markeren als ongelezen
Mieke m 3 weken geleden geplaatst
Hai, ik ben nu 3 weken gediagnosticeerd met ADHD en er vallen veel puzzelstukjes in elkaar, hele opluchting voor mijzelf. 

Het is niet altijd makkelijk. Heb vooral last van chaos en prikkels. 

Ik ga volgende week ook starten met Lisdexamfetamine, vind het heel spannend en hopelijk geeft het mij wat rust.

Naast medicatie, gebruiken jullie nog tools of hulpmiddelen die jullie leven een stuk makkelijker maakt?

Fijne groet
Mieke
Sterre K 3 weken geleden geplaatst
Hi Mieke, 

Ik bevond mij een jaar geleden in hetzelfde schuitje, alleen kreeg ik de diagnose ADD. Wat voor mij werkt is het bewust worden van je valkuilen en medicatie gebruiken wanneer dit nodig is. 

Doordat ik zelf bewust ben van mijn valkuilen, gaan de mensen in mijn naaste omgeving daar ook bewuster mee om. Als ik op bezoek ben geweest bij mijn moeder, dan vraagt ze voordat ik wegga of ik alles heb. Ze gaat dan vaak een rijtje af met de meest essentiële spullen; pinpas, sleutels en telefoon. Natuurlijk wordt dan niet alles benoemd, maar je wordt je bewuster van alle spullen die mee had. Ik ben een aantal maanden geleden ook bij een ADD coaching van mijn opleiding gegaan, daar kan je ook fijne tips krijgen en bovenal een stukje herkenning. Je valkuilen zullen natuurlijk altijd blijven, maar probeer te kijken waar je tegenop loopt en daar cognitieve trucjes toe te passen. 

Ik slik nu een tijdje ritalin en dat vond ik eerst ook heel spannend, maar je vind daar snel een weg in. Wat werkt wel en wat niet. Je psychiater heeft (denk ik) medicatie voorgeschreven waarvan hij/zij denkt dat het goed bij je past, probeer te vertrouwen op dat oordeel. Mocht je het niet prettig vinden, dan kan je altijd nog overstappen. 

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Groetjes,
Sterre
K.J. ❀ 3 weken geleden geplaatst
- Google agenda met verschillende kleurtjes/categorieën waarin ik ook mijn sportsessies plan.
- Google keep samen met agenda om m'n takenlijsten te zien. Ik heb een boodschappenlijstje, een 'lange' takenlijst en een weektakenlijst.
Beide heb ik op m'n telefoon zodat altijd als ik me plotseling iets bedenk ik het erbij kan zetten. Maar als ik aan m'n takenlijst ga werken dan open ik het op de computer zodat ik overzicht heb. En wat ik dan die dag ga doen schrijf ik op een lijstje op papier en dat vink ik af.

Heb heel lang een papieren agenda gehad omdat ik vond dat dat meer overzicht gaf, maar sinds ik dit zo allemaal heb ingesteld gaat het echt veeeeeeeeel beter met afspraken maken en ik vergeet minder vaak dat ik iets moet doen omdat ik het direct noteer.

En verder:
- 3x per week sporten (ik ga afwisselend hardlopen, klimmen en fietsen zodat het leuk blijft en plan hardloopwedstrijden zodat ik een doel heb)
- Slaap/meditatie podcasts luisteren voor het slapen gaan
- Oordoppen! voor als je wil slapen, voor drukke ruimtes, voor op de motor, voor op festivals, voor ALLES
Coen Olde Bijvank 3 weken geleden geplaatst
Mijn hulpmiddelen en tools zijn;
1) Google agenda app
2) Noise cancelling koptelefoon
3) Dagplanning en weekplanning op papier
4) Google docs en sheets (online)
5) Oordoppen
6) Medicatie
7) Maandelijks gesprek met een coach
8) Mastermind groep
9) Wandelen en hardlopen in het bos
10) Podcasts luisteren over ondernemen

En zo nog wel wat tools en hulpmiddelen maar die mij nu niet te binnen schieten.
Last Vangekte 2 weken geleden geplaatst
Hai! Ik heb sinds een week de diagnose ADD gekregen, de opluchting wat je beschrijft kan ik mij ook zo goed in vinden! Zie je wel ik ben niet gek! Of nouja een beetje dan..

Haak ook aan, ben ook nog zoekende naar hulpmiddelen en trucjes die ik kan toepassen. Wel heb ik nu een 'structuur - muur', hier hangt een grote overzichtelijke kalender, boodschappenlijst, takenlijst en alles wat je maar kan bedenken op een stukkie muur. Pal in het zicht en tot nu toe werkt dit perfect! Google agenda is het voor mij niet, ben dan ook wel zo'n trut die geen zin heeft om de app te openen om mijn planning te zien..
Edwin van Bergen 2 weken geleden geplaatst
Hi! Ook hier hetzelfde, nu ongeveer anderhalve maand na de diagnose. Wel nog zoekende naar hoe ik het goed inricht, de focus ligt al snel alleen bij de medicatie.
 
Voor mij nu
1) Medicatie
2) Sporten
3) Agenda's en todo's (altijd al gehad, zonder kan ik niet)
4) Medicatie App op de telefoon
Xixi Druk 2 weken geleden geplaatst
Google Agenda en alarm functie op de telefoon.
Dorien Do 2 weken geleden geplaatst
Hoi,
Een superhandige app is 'Anydo', waar je in kunt zetten wat je wilt doen onder het kopje 'vandaag', 'morgen', 'binnenkort' of 'ooit'  (Dat 'ooit' vind ik goed bedacht en heel fijn, omdat ik daar alles in kwijt kan dat door m'n hoofd schiet waar ik voorlopig toch niet aan toe kom, maar niet vergeten wil) 

Zo plan ik per dag een paar makkelijk haalbare dingen, die ik daarna afvink. Ideaal. En als je iets gepland hebt, maar het komt niet uit, krijg je een notificatie en kun je heel makkelijk kiezen hoeveel later je het wilt doen (bv over 3 uur, of een van de volgende dagen of weken). 
Van deze app raak ik niet opgejaagd, omdat je steeds rustig bepaalt wat haalbaar is en je ziet je alles wat afgevinkt is. 
Waar je niet aan toegekomen bent schuift automatisch op. 
Je kunt ook heel makkelijk met de volgorde schuiven. 

Ik heb deze app getipt gekregen van mijn dochter die psycholoog is. 
Het goede vind ik dat je er niet zelf aan hoeft te denken (zoals met bv 'Keep') om hem te openen, want je krijgt dagelijks een notificatie om je dag te plannen. Hij geeft overzicht en rust en aan het eind van de dag mij in ieder geval een tevreden gevoel. 
Dat meen je niet! 2 weken geleden geplaatst
Misschien ken je hem al, maar sinds ik dit gezien heb, hoor ik het in gedachten als ik de deur uitga: check op ongeveer 3.40 min https://youtu.be/mTfyOHKKinI.

Plus: zelf een tas gemaakt met aan de binnenkant een lus voor mijn sleutels een extra lange lus (hoef ik niet los te maken als ik hem uit mijn tas haal) voor een portmonneetje met pinpas papier en klein geld. Andere passen in aparte houder of app.
En een briefje op opvallende plek met gaspit en kachel uit en laag, deuren op slot, ramen dicht.
Jorna Postma 2 weken geleden geplaatst
- google agenda gedeeld met partner
- bullet journal voor planning dat ik ook daadwerkelijk nog iets doe
- podcast luisteren als ik iets moet doen dat ik saai vind (lees: alles huishoudelijk)
- Lastpass zodat ik nooit meer wachtwoorden hoef te onthouden
- mediteren zodat ik altijd een strategie heb om m'n gedachten stil te krijgen
- uit voorzorg meerdere keren per dag een paar minuten 'ontprikkeltijd' zonder mensen/elektronika/andere prikkels
- routines routines routines, zodat niet elke dag meer de grote improvisatieshow is
- koptelefoon met rustige muziek als ik geconcentreerd moet werken
-soms een wiebelkussen voor hetzelfde effect (de extra prikkel zorgt ervoor dat mijn brein niet op zoek hoeft naar nog meer prikkels
- soms melatonine om goed te kunnen inslapen, meestal volstaat mijn avondroutine/slaaphygiene, zo rond het einde van m'n cyclus een stuk minder. En mijn dag staat of valt echt met de kwaliteit van m'n nachtrust de nacht ervoor.

wat ik nog wil testen, maar niet zelf gebruik
- noise cancelling koptelefoon 
-verzwaringsdeken
Karim M 1 week geleden geplaatst
Ik merk nu met thuiswerken ook dat ik stuiterballen van mijn dochters tegenkom. Heerlijk stuiteren tijdens de zakelijke telefoontjes 😂
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 13 March 2020 om 11:43
Aantal lezers 35
Aantal reacties 11