Adhd in de ochtend

Laatste reactie 21/06/2019 12:49 door Mark
· Markeren als ongelezen
Leroy Leroy 3 weken geleden geplaatst
Hallo, ik ben 29 jaar, vader van jonge kinderen en sinds 2,5 in een zware burn-out. De diagnose adhd kreeg ik voor de diagnose burn-out 3jaar geleden. Het raakte me niet, omdat ik het altijd al wel geweten heb.

Mijn vraag is hoe gaan jullie om met die extreme drukte in je hoofd? En wat ik vooral het irritante vind, is dat als dekids snacht wakker worden. Dat het molentje (zoals ik het noem) meteen keihard begint te draaien en de gedachtes van de vorige dag en de problemen weer supersnel door m’n hoofd gaan spoken, en vervolgens een paar minuten later begint m’n maag dan ook weer te geluiden maken. En dat het ik als ik wakker word ook al. M’n ogen open en de liedjes en gedachtes spoken razendsnel door mnkop. Hoe gaan jullie daar mee om?
reactie op @leroyleroy:
Uleke Hoogeveen Typisch voor beeld de druk in je leven neemt toe en nu merk je pas echt  wat ADHD IS ik weet niet welke medicijnen je neemt conserta  en citlopram en bewegen hebben mij al 25 jaar prima geholpen citlopram is vooral bedoelt om anavond s de terug slag op te vangen het haald de scherpe kantjes er af 
2 weken geleden

Beantwoorden

John Dex 3 weken geleden geplaatst
- S'avonds proberen rust te nemen voordat je gaat slapen.

- problemen van je af te praten of schrijven.

- sporten
Leroy Leroy 3 weken geleden geplaatst
Ik mediteer 2 keer per dag 20min, ook ivm agorafobie. Dus ook voor het slapengaan.
Verder schrijf ik elke dag in ene soort logboek al 3jaar, en doe aan bodybuilding 6uren per week, en ren 1,5 uur per week. Zelfs nu in ik een b.o zit.

Ik heb die super drukke kop ook al m’n hele leven, en het is eigenlijk alleen vrij rustig als ik mediteer en sport. Maar ik baal soms van de ochtenden en als ik snachts wakker word van de kinderen. Dat ik altijd wakker word met een 100 gedachten die elekaar aanknopen tot hele verhalen onder het genot van een liedje ben ik wel gewend maar dan nog.
Samantha Stefan 3 weken geleden geplaatst
Ik heb hier nog niet veel voor gevonden. Het praten over de dingen die je dwars zitten helpen soms bij mij wel. Of het van me afschrijven. Verder hoop ik elke avond door te kunnen slapen. Afleiding zoeken is ook een dingetje. Ik sport om mn gedachtes ergens anders op te zetten. Boksen vooral. Daar gooi ik meteen mn agressie eruit en alle gedachten die op dat moment in mijn hoofd zitten. Maar daarna begint het weer opnieuw. Dus of er ooit iets zal zijn dat het helemaal weghaalt weet ik niet.. 
Linda Alexandra 3 weken geleden geplaatst
Bij frustratie:
Een trapkussen werkt goed om je frustraties op bod te vieren, ramen en deuren dicht en denk aan de situatie waar je opgefokt door bent. Schelden en trappen op het kussen.

Bij piekeren en zorgen:
Valeriaan nemen en denken aan iets wat je rustig maakt, ik hou bijvoorbeeld van dieren en als ik hieraan denk dat voel ik zoveel rust..

Coen Olde Bijvank 3 weken geleden geplaatst
@johndex heeft al hele goede tips gegeven die ik zou op willen schrijven:

- Sporten ('s morgens vroeg) eventueel half uur eerder uit bed en 's avonds een half uur er vroeger in, als je denkt langer nodig te hebben.. dan maak je er 3 kwartier of een uur van.
- Schrijven helpt ook enorm goed. (dat doe je al, goed bezig!!)
- Keuzes maken.. dus nutteloos dingen.. beter besteden (de tijd)
- Weet niet of je televisie kijkt, maar dat sowieso minderen.. wat heb  je eraan? 

Van de kinderen herken ik enorm goed.. denk er aan dat je ervoor gekozen hebt (neem ik aan) kijk hun lach elke dag, hun plezier.. het opgroeien.. de nieuwe dingen.. kijk naar hun.. het was voor mij ook zwaar, helemaal voor mijn vrouw.. daar kwam veel druk op te liggen..

Nu komt er balans en gaat het goed en het kan nog beter!

Heel veel sterkte en succes, alles komt goed! Als je er maar voor gaat.. en dat doe je volgens mij wel!
🔥 War Hoofd 3 weken geleden geplaatst
Ik probeer goed ontspannen naar bed te gaan. En lees eerst tor ik bijna in slaap val. 
Dan nog wordt ik wel eens wakker en idd, er is een liedje of de droom nog. Ook heb ik moeite met ontspannen als ik in de avond ergens geweest ben en op heb moeten letten of echt actief iets gedaan als vergaderen ofzo. Dan is de tijd tussen thuis komen en naar bed gaan te kort. Dan hoor ik alles nog in mij  hoofd.
Wat mij ook helpt is douchen bij thuiskomst. Dan spoel ik alle indrukken als het ware weg.  Bij iets heftigs,  ik heb wel eens iets op mijn werk wat een beetje aangrijpt, beeld ik me dat ook in. Dat ik alles door het putje spoel,  dat werkt aardig.  
Leroy Leroy 3 weken geleden geplaatst
Hahah zo te horen moet ik er meer mee leren leven. Ik doe tot nu toe wat ik kan idd. Sporten in de ochtend, schrijven (dat deed ik al veel voor m’n muziek) en en let veel op m’n eten, geen koffie, aspartaam, e nummers enz.
De kinderen heb ik het idd wel moelijk mee, omdat ik een zware piep nu tijdens mijn burn-out heb, en m’n jongste een huilbaby was. Ik heb om dese redenen er een huis bij gehuurd zodat mijn vriendin en ik onze slaap om de beurt kunnen inhalen.
reactie op @leroyleroy:
Joris Bank Hey Leroy,

Ik heb praktisch hetzelfde als jij. Ik ben 29 (over een maandje 30) en heb een tweeling die  eind juli 5 wordt. Anderhalf jaar terug ging ik met overspannen klachten naar de dokter en bleek ook ADHD te zijn. Dit was bij mij als kind al geconstateerd maar na mijn schooltijd geen moeite meer ingestopt.

ADHD is helaas iets wat er altijd zit en zich voornamelijk laat zien op de drukke momenten waar je het echt niet kan gebruiken. Het is iets wat je constant moet managen en je zal harder moeten werken als een niet adhder om dezelfde structuur te scheppen. En dat is kut... En daar mag je vlink van balen maar het is zo.
Verder merk ik dat vroeg naar bed gaan goed werkt. In bed liggen is uitrusten of je nu slaapt of niet. Voorheen werd ik altijd boos en gefrustreerd als ik lag te piekeren in bed omdat ik gewoon wilde slapen GVD! Maar dit werkt niet. Je kan beter een luisterboek op je oren zetten of je gedachten in een kladblok je op je nachtkastje schrijven.
Of embrace the chaos... Je wordt vanzelf moe relax 😉

(Ik lees vaak dat mensen geen koffie drinken en aspartaam en E nummers meiden maar volgens mij heeft dat relatief weinig nut. Adhd gaat voornamelijk over een gemische onbalans in je hooft. Dus juist af en toe wat spul wat je grijze massa motiveert moet geen probleem zijn. Tenzij je daar niet tegen kan natuurlijk 🙂)

Groet 
Joris
1 week geleden

Beantwoorden

M Kortman 2 weken geleden geplaatst
Iedereen gaat er verschillend mee om. Ik heb ADHD, met de nadruk op HD. Ik moet dus iets doen om onrust te verminderen. Bij rondspokende gedachten helpt bij mij, een e-mail schrijven aan een echt of fictief persoon, bij wie ik mijn verhaal kwijt kan. Bij mij werkt een dagboek niet omdat ik er tijdens het schrijven niet van moet uitgaan dat ik schrijf aan iemand die alles al weet. Ik moet dus doen alsof ik iets uitleg aan iemand zonder achtergrondinfo. Dan krijg ik mijn gedachten helder. Dit helpt ook om inzicht te krijgen. Waar gaat het over? Welke gedachten spoken rond? Verder lees ik de mails regelmatig terug en ook dit helpt om beter te verwerken. Sporten, wandelen, ochtendgymnastiek werkt ook. Als ik onrustig ben zonder dat het echt om gedachten gaat, werkt dit prima. Ook helpt dit tegen problemen met je maag. Maak er een gewoonte van om na het sporten iets te eten. Het verteert dan heel erg goed en haalt de onrust op je maag weg. Bij mij helpt yoga en meditatie niet tegen onrust, bij sommige mensen is dit anders. Mijn zoon heeft ADD en bij hem helpt het slapen met oordopjes erg goed en een heel rustige ochtend ook, waarbij hij alleen gaat ontbijten. Afzonderen helpt bij hem. Bij mij werkt dit niet, ik heb teveel HD. Ik ben te hyper. Ik kan hierdoor trouwens beter ontladen dan hij kan. Hij heeft een burn-out gehad in november 2017 en heeft hier nog steeds last van. Ik zou graag willen weten wat bij jou voor de burn-out heeft gezorgd. Was er een heel duidelijke aanleiding?
Remsterio Frinkel 2 weken geleden geplaatst
Sporten, mediteren en verdieping in de psyche/geest/bewustzijn. Ik lees graag over de werking van de geest (meditatie/zen/nondualiteit/...)
Vooral niet in de slachtofferrol gaan zitten omdat je adhd hebt.(niet dat ik zeg dat jij dat doet!)
Met bewust bezig zijn met je ademhaling kun je veel piekeren stoppen, rustig ademen zorgt voor ontspanning en lagere hartslag. Maar vooral ook het verleggen van de aandacht van je hoofd naar meer 'in je lijf'. Denken is er namelijk hoofdzakelijk voor om praktische zaken op te lossen, verder niet.
Makkelijker gezegd dan gedaan, maar t kan maar beter gezegd worden 😂
Etienne Scheeper 2 weken geleden geplaatst
Onderzoek bij jezelf wat je echt fijn vindt, leuk vindt. Neem daar tijd voor en wees niet met je eerste idee, je opwelling, tevreden. Zoek iets wat dichtbij en haalbaar is. Dit zoeken kan maanden duren, maar blijf onderzoeken. Wat vind je leuk en doe daar meer van. Ik heb zo ontdekt dat ik bv koken fijn vind. Ik heb het opgewaardeerd van 'leuk' naar 'hobby' en kan nu dagelijks met een hobby bezig zijn die me ontspant. 

Verder blijven doorzoeken naar de kleine dingen die leuk zijn en die dus vaker doen. Ik schat in dat je te grote stappen wilt maken in te weinig tijd en je de kleine dingen (die je wel ziet) onvoldoende waarde aan hecht. Zoals de tijd met je kinderen. Kijk eens terug naar je foto's en realiseer je wat een prachtige tijd, prachtig proces je middenin zit. 

Neem pauze en realiseer je echt wat er om je heen voor moois gebeurt.
Etienne Scheeper 2 weken geleden geplaatst
En schrijf die momenten op
Leroy Leroy 2 weken geleden geplaatst
Hallo, m kortman. Wat voor mijn burn-out heeft gezorgd is denk ik niet alleen werkgerelateerd. Ik heb ene redelijke niet leuke jeugd gehad, en was 13 toen ik eruit werd gegooid. Achteraf gezin door jeugdzorg, lag dit probleem niet aan mij. In die tijd was het juist de leukste tijd, omdat ik 2/3 keer per week met mijn band speelde, en nog naar een muziekfans opleiding ging. En natuurlijk de rust zonder mijn ouders. Toe Pb ik 19 was kreeg ik voor het eerst ocs. Dit was het ergste in mijn leven, en heeft 1,5 jaar geduurd. Ik heb altijd al geweten vanaf jongs af aan dat ik veeel drukker was en vooral ook in mijn hoofd. Ik heb nooit medicatie gebruikt, en nu tijdens mijn burn-out ook bewust voor gekozen om dat niet te doen. Mede omdat ik zie wat het met andere mensen heeft gedaan, en omdat ik heel veel kees over psygologie, voeding en medicatie. En dan geen internettroep, maar een boek. Toen ik 25 was werkte ik gewoon 40/50uren per week, en kreeg ik mijn eerste kleine. Toen hij 6 maanden oud was kreeg ik mijn eerste klachten. Veel misselijk, altijd een lichte ruis in mijn hoofd. En een piep in mijn oor. Ook begon ik vaak te trillen, maar omdat ik naast mijn werk en muziek ook nog 7uren per week fitness en aan boksen deed, dacht ik dat ik te weinig at. Een aantal maanden later had ik zoveel last van mijn maag dat ik 5x per dag naar de wc moest, en voel soms flauw van duizeligheid, en was heel veel verdrietig opeens. M’n zicht was slecht en viel veel af. Ik was te moe om de trap op te lopen, en leefde alsof ik niet meer bestond. Toen kreeg ik mijn ocs plots weer terug, (daar heb inmiddels een hele goede online cursus voor en hier ben ik al voor 90% vanaf!) mijn lichaam deed pijn en kreeg agorafobie, ik durfde niet meer naar de winkels, rijden, en andere beklemmende situaties, zoals praten met iemand, of in een groep. Het gaat me nu beter af! Weer door een goede cursus online.

Marja wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat m’n eigen dokter heeft gezegd dat ik dit allemaal aan mijn adhd te danken heb en geen burn-out had. Ik ben nu inmiddels 29 maanden verder en heb nu sinds 1,5 een prive dokter, die dit wel heeft bevestigd. Ik onderzoek nu een hele hoop zelf, en dit is ook voor mij het allerbeste! Ik weet alleen wel dat adhd een hoop psygische stoornissen kan voortzetten vanwegen dat vele denken en gedachtes. Als ik wakker word moet ik er binnen 3sec uit, want als ik 1minuur blijf liggen het ik al 3boeken en 6films en 8levensjaren afgespeeld in mijn hoofd herkenbaar?😂😂😂😂
reactie op @leroyleroy:
Ann V Hallo,

Als mediteren voor jou werkt zou ik zeggen ga ook verder op dat pad want mediteren is de aandacht verleggen op iets anders. Gedachten worden niet als belemmerend gezien maar gewoon als iets dat opkomt en weer voorbij stroomt zonder er teveel in op te gaan. Misschien eens een mindfulness cursus volgen of zo...,?
Gr ann
6 dagen geleden

Beantwoorden

Angelo Schijven 1 week geleden geplaatst
Ik slik zelf langwerkend metylfenidaat
En daarna om een uur of 6 nog 20 Mg ritalin om de ergste rebound op te vangen.
Wat ik ook doe bij gedachtenstorm
Focus verleggen je heel bewust bezighouden met een kleur alle spullen in de tuin die bruin zijn bv
Of alles wat rood is inde woonkamer..
Als dit zelfs niet lukt door de chaos,
Kleur ik mandala’s vrouwelijk of kinderlijk?
Jammer dan de voorspelbare eentonige vormen geven mij rust.
Hoop dat je de oplossing voor jou snel hebt
Succes gr angelo
Zara Vermeulen 1 week geleden geplaatst
Pfff Leroy, ik zag je verhaal en ging direct lezen. Het klinkt erg pittig wat je allemaal meemaakt en ook hebt meegemaakt. De dingen die je schrijft: sporten en mediteren, schrijven en op je voeding letten klinken allemaal al erg goed. Eigenlijk kan ik alleen maar zeggen: ik herken veel in wat je schrijft en hoop echt dat het je beter zal gaan.
 
Zelf ben ik alleenstaande moeder van drie kinderen en heb ik ook een burn-out die maar niet wil weggaan. Wel zijn de gedachten in de ochtenden rustiger geworden. En dat komt omdat ik structuur heb aangebracht. Dát is misschien nog iets wat je verder kan helpen naast de fantastische dingen die je al doet. Ik zelf schrijf ook en ik vond het zo mooi wat iemand eerder schreef, dat het fijn is om te schrijven voor anderen, omdat je dan nóg meer je gedachten ordent én ik merk dat anderen er iets aan hebben. 

Misschien heb je iets aan een blog die ik heb geschreven over structuur. Ik voeg hem toe voor je: https://zaraslife.com/het-belang-van-structuur-bij-adhd-en-burn-out/

Rest me je veel succes te wensen en ook je te bedanken voor je verhaal. Ik ben zó blij met dit forum, echt!

hartelijke groet, Zara 
Mark Lemmers 4 dagen geleden geplaatst
@leroyleroy

Die gedachtes die je snachts hebt, zijn dat ook pieker gedachtes? Dus negatieve gedachtes als "ik ben nu wakker, ik moet goed slapen", "ik mag nu niet piekeren", "wat als dit dit allemaal mis gaat"?

Denk dat het goed is om dan eerst even tot rust te komen. Ik had namelijk hetzelfde vroeger (en nog wel eens), maar doordat ik het nu accepteer (of probeer te accepteren) heeft het minder effect. Het vechten tegen je gevoelens en gedachten kost zoveel energie.

Het linkt wellicht wat zweverig, maar dit boek heeft mij goed geholpen; https://www.bol.com/nl/f/denk-wat-je-wilt-doe-wat-je-droomt/9200000079750495/

Rustig elke week een hoofdstuk lezen en ook echt de opdrachten doen. Stapje voor stapje gaat het dan steeds beter... Succes.
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 30 May 2019 om 20:45
Aantal lezers 66
Aantal reacties 19