Waarom structuur bij ADHD?

Laatste reactie 14/11/2017 21:45 door Coen
· Markeren als ongelezen
Nem 37 2 maanden geleden geplaatst

Structuur belangrijk als je ADHD hebt? En zo ja, wat is een goede maar simpele structuur om aan te leren?

Hoe en waar begin je?

reactie op @nem37:
Iris Herpen Uitleg video over structuur en planning bij ADHD.


1 maand geleden

Beantwoord

Coen Olde Bijvank Leerzame video boordevol tips meer structuur en planning.
6 dagen geleden

Beantwoord


toon 1 overige reactie(s)
annette van kouwen 2 maanden geleden geplaatst

goeie nem ik heb er ook problemen mee plannen  grootste valkuil

Coen Olde Bijvank 2 maanden geleden geplaatst

Heel simpel maar voor veel mensen al moeilijk.

Doordeweeks een vaste tijd eruit, bijvoorbeeld 07:00, daarna half uur hardlopen, 07:30 douchen, eten 07:45 en daarna naar kantoor.

'S avonds eventueel het zelfde 'ritueel' met andere invullingen.

Koen van T 2 maanden geleden geplaatst

Ik heb echt geen regelmatig leven. Ik heb van 6:30 tot 18:00 de tijd om 8 uur te werken. Probleem is alleen dat dit betekend dat ik soms om 6:00 begin met Dex, maar ook wel eens om negen uur. All medicatie wekkers die ik geprobeerd heb werken voor geen meter... 

Kent er iemand een wekker app die je bijvoorbeeld om 7 uur kan zetten en die vervolgens om de 4 uur afgaat? 

In de tijd dat ik op zoek ben had ik er denk al 1 kunnen maken 😕

reactie op @koen-27:
Koen van T Inmiddels ben ik voor het innemen van me Dex gestopt met 'wekkers'. Het verzetten en vergeten gebeurde te veel en te onregelmatig. Op een gegeven moment was ik bezig met briefjes op de deur, koelkast en me stuur als geheugen steuntje. Doordat het zo onregelmatig moest worden aangepast voelde het juist als een gebrek aan structuur. 

Elke avond de wekker zetten en verzetten indien nodig is al automatisme 🙈 Bij de CGT training kwamen we vorige week ook tot de conclusie dat afstuderen, stage en werk bovenaan de prioriteitenlijst staan. Ik was meer bezig met het aanleren voor over een maandje of 7 (na me studie) dan voor nu. Omdat structuur en tijdmanagement niet te combineren bleek ben ik bezig met structuur door taken plannen. ~20 dag taken variërend van het bed opmaken, douche, eten en chill momenten. ~10 week taken zoals de was, vuilniszak, lakens en schoonmaken. 

Steeds stil staan bij wat ik doe en wat er vandaag/deze week nog moet worden afgestreept. Alleen de lunch en avondeten staan met tijd. Een kookwekker app voor de pillen werkt gelukkig beter (4, 8 12 en 16 uur). Ergens tussen me me ontbijt en voor ik de deur verlaat neem ik me pillen en zet ik de timers aan. Meestal vink ik de taken af die ik dan gedaan heb. Op me werk/stage tijdens een druk/remoerig moment het puntje "doelen definiëren" afwerken oftewel "ff over de dag nadenken". 

Om inzicht in mijn concentratie vermogen te krijgen probeerde ik al 2 weken te stopwatchen. Tja, dat was meteen het einde van het afgeleid raken 😕 Zodra ik hem weer zie weet ik weer waar ik mee bezig ben. Net een spiekbriefje bij een toets waarvan je mentaal alle antwoorden fotografisch heb opgeslagen. Het afgeleid raken en was nooit echt een probleem, de chaos en wirwar aan gedachten wel. Die zijn door de dex amper nog aanwezig. Daarvoor had ik een active noise canceling headset om mezelf enigszins te kunnen concentreren. Nu hoor/registreer ik het niet eens wanneer er iemand met een fijnzaag bezig is 👌 Aan de lunchtafel kan ik nu in het midden zitten en links of rechts een gesprek hebben. Vandaag 'bewust' (we gingen lekker lunchen en dex op een lege maag vind ik niks) de rebound in de lunch gepland en al grinnikend en boos even terug gedacht aan het vele simpelweg niet mee krijgen wat er gezegd wordt. 

Inmiddels als 'ontspanning' begonnen met het verdiepen in Windows ..... puntje app development tool om een combi app te maken. Google EN outlook agenda met 7 dagen kalender, een takenlijst vergelijkbaar met Wunderlist en wat nog een erg moeilijke wordt; een interface waarmee je al je tijden/wekkers naar eigen wensen inzichtelijk en flexibel in kan stellen. Een leuk langer termijn project waarvan alle meningen en suggesties welkom zijn. 

hmmm, ruim 3 kwartier verder 😳
1 maand geleden

Beantwoord

Fránces . 1 maand geleden geplaatst
Ik heb ook geen regelmatige diensten. Hecht mij ook niet zozeer aan vaste tijden. Wat voor mij prettig werkt is alles voorbereiden van tevoren om chaos in de ochtend te vermijden. Kleding klaar leggen, ontbijt vast voor bereiden en de lunch vast inpakken. 
Met medicatie een app op mijn telefoon en na het werk voor avondeten zorgen wat simpel te bereiden is. 
reactie op @frances:
Coen Olde Bijvank Goed bezig @frances​ dat doet ik echt steeds meer.. wat zeker de volgende dag met gebeuren, allemaal klaar leggen.. zodat ik zo door kan en ergernissen op deze manier voorkom. 

Zoals het kwijt zijn van spullen en ernaar zoeken.. haha.

 
6 dagen geleden

Beantwoord

Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 16 September 2017 om 20:44
Aantal lezers 17
Aantal reacties 9