Moeilijk te motiveren...

Laatste reactie 29/11/2017 18:59 door Renée
· Markeren als ongelezen
Hester Van der Kwaak 8 maanden geleden geplaatst
Mijn zoon 7 is zeer moeilijk te motiveren om te komen tot leren. Vooral lezen vind hij vreselijk. Het lukt niet goed en hij blokkeert echt. Op school weigert hij te lezen en loop vast met zelfstandig werken omdat hij de instructie niet leest.
Iemand goede ideeën om hem te motiveren?
Nicole Hoogenboom 8 maanden geleden geplaatst
@hestervanderkwaak

Hallo Hester

Iets wat meteen bij mij opkomt als ik jou vraag lees is het volgende: kan jouw zoon überhaupt wel lezen wat er staat? Niets is natuurlijk zo frustrerend als iets nodig hebben, in dit geval de kwaliteit om te lezen, wat je niet beheerst. Een van mijn kinderen was vroeger ook niet te zetten tot lezen, hierdoor liep zijn schoolwerk op alle fronten spaak. Totdat wij er achter kwamen dat hij dyslectisch is. Op dat moment snapte ik zijn weerzin tegen school. En vergis je niet, bij zoveel vakken moeten ze kunnen lezen. Het niet herkennen van cijfers komt bij dyslexie ook vaak voor. net als het niet kunnen klok kijken, automatiseren etc.
Misschien iets om hier door een professional eens naar te laten kijken. Is maar een tip hoor.

Met warme groet,

Nicole
www.nhbc.nl
Linda Teusink 8 maanden geleden geplaatst
Voor mij is dit heel herkenbaar. Onze zoon is inmiddels 9 en onlangs is er bij hem dyslexie geconstateerd. Het schijnt zelfs 'familie' van elkaar te zijn, dyslexie en ADHD. Opvallend veel kinderen met ADHD schijnen ook moeite te hebben met lezen. De school van onze zoon heeft ons in het traject om te komen tot een diagnose heel fijn begeleid. Sinds hij weet dat hij dyslectisch is, is zijn motivatie al stukken beter geworden. Hij weet nu dat het in ieder geval niet aan hem ligt. Ook slikt hij nu medicatie voor zijn ADHD waardoor zijn concentratie erg is verbeterd. Ook dit heeft veel effect gehad. Volgende week starten we met dyslexiebegeleiding. Ik ben benieuwd!
Irma Yilmaz van den Berg 2 maanden geleden geplaatst
Herkenbaar die gebrek aan motivatie. En dan met name voor de dingen die moeten, die zijn allemaal saai volgens mijn zoon van 11. Ook bij hem is er naast adhd; dyslexie vastgesteld. Alhoewel hij totaal niet gevoelig is voor beloningen (gelukkig maar want dat is helemaal niet mijn stijl) heeft hij toch vaak iets “extra’s” nodig om echt zijn best te doen. Eindeloze zwemlessen gehad, want ondanks dat hij heel snel watervrij was, was hij totaal niet met de instructie bezig destijds. Pas toen hij te horen kreeg nu echt zijn best te moeten doen omdat hij anders nog met zwembandjes om zou moeten zwemmen, had hij binnen een paar week zijn diploma.
Volgend jaar gaat hij naar het voortgezet onderwijs. Zijn Cito-toetsen zijn al die jaren erg laag geweest. Ondanks een normaal iq (vmbo/havo niveau) Nu blijkt dat hij misschien niet naar de middelbare school van zijn keus mag, vanwege zijn toetsen, hoop ik dat hij alsnog aan de slag gaat nu.
Koen van T 2 maanden geleden geplaatst
Hoi, 

Ik ben altijd belabberd geweest met spelling en grammatica. Diktees😅, dikte's😕, dikté's😳, dikthees 😔 ->ctrl+C->www.googel.nl-> daar werkt de spellings controllen😞, controle beter -> www.googLE.nl -> ctrl+V -> https://www.google.nl/search?q=dict%C3%A9%27s&oq=dict%C3%A9%27s&aqs=chrome..69i57j0l5.937j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8 -> dictees waren zo lang ik me herrinder, herinder, herriner 😡 Dictees gaan zo lals -> lang als ik me herinder, ->google-> herinner slecht {hier stop ik even; dat stukje waar ik diktees schreef vond ik wel grappig om het te laten staan. Ik kon er vervolgens ook echt niet op komen en moest het googlen, googelen. Bij herinneren was ik het zat, begon de zin om te bouwen om het wordt te ontwijken, besloot het toch maar te googlen googelen. 

Ik loop weer over van frustratie. Normaal ga ik gewoon door en trek ik me er niks van aan. 

Ik ben 27, bijna klaar met HBO werktuigkunde en werk als ingineur, ingeneur en zelf hier weer. Engineur, engineer -> "ik wil die nNederlandse versie" -> google -> ingenieur. Hé hé eindelijk. voor de leesbaarheid zal ik de juiste probleem stukjes dik maken.

***dat kan alleen niet, volgens de spellingscontrole stonden er 34 spelfouten in***

Ik hoef niet meer uit te leggen dat ik spellings problemen heb hoop ik. Gisteravond wou ik dit wel doen maar toen drukte ik per ongeluk de pagina weg en dit lijkt me eigenlijk beter/duidelijker. 

Op de basisschool begon rond groep 5 voor mij de bijlessen om me spelling te verbeteren. Voor ik van de basisschool af kwam had ik de hoop opgegeven. Het kosten zo veel extra moeite en tijd en ik zag geen resultaat. Mijn begrijpend lezen en leessnelheid zijn goed. De 8+ compenseerde de viertjes genoeg en de niet talen gingen goed. Ik had voor me zelf al besloten alles waar schrijven belangrijk was zo veel mogelijk te ontwijken en vermeiden. Vmbo basis richting bouwkunde , Mbo 2 en 3 voor timmerman (werken leren) en op me tweeëntwintigste haalde ik op de avondschool mijn Mbo 4 Assistent uitvoerder in de burger en utiliteitsbouw. Begonnen aan Hbo werktuigbouwkunde en nu bijna klaar. 

Rond mijn twintigste nog een poging gedaan om het te leren. Een leerar Leraar waar ik zeer veel respect voor heb merkte op dat ik wordt zonder "t" schreef. Een soort van discussie gehad die mij genoeg motivatie gaf om het nog eens te proberen. Ik vond het (vind) het echt kut om te zien dat er een soort medelijden en teleurstelling bij hem was. Ik kreeg het idee dat hij dacht dat het aan me inzet lag en dat hij dat niet begreep. Ik motivatieproblemen had ik nergens mee namelijk. 

Fok schaap erbij. Kijken wat je tegen dyslexie kon doen en misschien zou werken. Ik heb het maanden geprobeerd zonder resultaat en weer opgegeven. Geaccepteerd dat ik het niet kon. Ik compenseerde alles ruimschoots en zonder moeite met andere vakken. Het hele vmbo/Mbo traject was super makkelijk. Hbo niet. Alles was een veelvoud moeilijker. Als ik toen voor add was gaan kijken, want ik wist het toen al maar wou het niet, dan had ik er zo veel makkelijker door heen gekomen. Mijn spelling gaat de laatste 2 maanden (sinds de start met Dex) veel makkelijker. Kun je bedenken hoe erg het soms is. Dit is trouwens niet echt een beste dag. Straks tentamen en een hele drukke week gehad. Zo druk daarboven is het eigenlijk niet geweest de laatste 2 maanden. 

Ik heb nu veel meer 'ruimte' om na te denken over hoe ik het wordt, woord ga spellen. Dat was helemaal niet waar ik heen wou met bovenstaande verhaal [diepe zucht]. Ik moest op de basisschool extra schrijven en continu herhalen, thuis als oefening een bladzijde?n? van een schrift over schrijven. Geen zichtbaar resultaat en niks dat motiveerde en ik gaf er op een gegeven moment niet meer om. Niemand die uit kon leggen waarom ik het niet snapte. Wel wisten ze dat het geen dyslexie was, het zou aan inzet en gebrek aan interesse liggen, dat klop. Dat klopt heer heel erg zelfs. Zodra ik ergens het nut niet meer van inzie, dat gebeurd heel erg zelden, want bij bijna alles vind of verzin ik wel een reden waarom het toch wel nut heeft, ben ik er klaar mee.

Veel mensen hebben er in de loop van de tijd wat van gezegd(!!!!!). Ik zij dan bij me zelf, zelden hardop (gelukkig); "tja, leuk dat jij dat vind. Ik heb er zo veel tijd in gestoken en ik heb het echt wel geprobeerd. Ja, veel langer en vaker dan je denkt!  (om je volgende gedachten al vast te ontkrachten, want iedereen denk dat dat wel mee valt. Jij kan niet eens {vul hier maar iets technisch in}, ga dat maar eens leren, dan is het mijn beurt om jou te vertellen wat makkelijk is". Dit denk ik in zekere maten nog steeds, maar niet meer met die intensiteit/woede van vroeger. 

Als er op het Hbo niet zo'n "slechte" naam aan dyslexie hing dan had ik al lang een verklaring gehad. Met de studenten die het voor de extra tijd en stufie doen wil/wou ik niet geassocieerd worden. Ook omdat er mensen zijn die ooit gezegd hebben dat het aan inzet/interesse ligt bij mij. Daar koester ik blijkbaar nog_steeds een soort wrok voor. 

Het is super goed dat er tegenwoordig zo veel gedaan kan worden. Er zijn zo veel verschillende instanties, methode en veel meer kennis dan 20 jaar geleden. Dat er er nu vast iets te vinden is dat werkt. Zoek naar iets wat motiveert en resultaten laat zien. Lukt dat niet en breekt de wil dan dan lukt het zeker niet en komen ze zichzelf later wel tegen. 

Ik heb hier nog_steeds best wat emoties bij en praat er niet graag over. Als we het er over hebben gooi ik het meteen op dyslexie en dat ik wegens de naam geen wil en het zonder verklaring ook wel red. Dan vinden de meeste mensen het in eens een stuk minder erg 😅. Mochten mensen dit nu over gedramatiseerd vinden....; "tja, leuk dat jij dat vind. Ik heb er zo veel tijd in gestoken en ik heb het echt wel geprobeerd. Ja, veel langer en vaker dan je denkt! (om je volgende gedachten al vast te ontkrachten, want iedereen denk dat dat wel mee valt. Jij kan niet eens {vul hier maar iets technisch in}, ga dat maar eens leren, dan is het mijn beurt om jou te vertellen wat makkelijk is". 

"ff" 5 minuten me pauze van het leren.... Gelukkig dat het thermodynamica is en geen Nederlands. 

Groetjes,

Koen.

Ps: als u kleine hierdoor denkt dattie dus blijkbaar ook 'gewoon' ingenieur kan worden met slechte cijfers voor Nederlands en dat hij er dus niet zo veel aan hoeft te doen...; Jammer joh, er vallen er zo verschrikkelijk veel meer uit wegens hun spelling doordat het zo verschrikkelijk veel extra moeite en tijd kost. Jij dus waarschijnlijk ook!!! Ik heb meerdere keren met me hakken over de sloot... met 1 been in de sloot gestaan. Zo vaak bijna niet door mogen en zo vaak willen stoppen! Tegenwoordig is elk jaar dat je er langer over doet een klapper in je portemonnee waar je U tegen zegt. Met het nieuwe leenstelsel had ik echt nooit gaan studeren! Dus doe er nu iets aan! Ik wou dat ik dat gedaan had!
reactie op @koen-27:
Renée Lijten Persoonlijk heb ik een talenknobbel, maar ik kan er mee instemmen dat de Nederlandse spelling erg onsamenhangend is en dat er niets van klopt. Helaas heeft dit niks te maken met de opbouw van onze taal, maar de verkoop van het groene boekje, en de chronische drang van de overheid om aandacht te besteden aan de verkeerde onderwerpen.
Ik zou je niet meer proberen te focussen op spelling als dat je probleem is, maar de daadwerkelijke logica in onze taal. Weet wat dingen betekenen, hoe taal in elkaar steekt en waarom. Taal is communicatie en grammatica is niks meer dan een set regels die de schriftelijke communicatie hoort duidelijk te maken voor elke lezer.
Is misschien lastig om je mee bezig te houden als je nooit op zo'n manier met taal bezig bent, maar dan ben je al veel verder dan je nu bent, omdat je gaat begrijpen waarom dingen op bepaalde manieren geschreven zijn, en wanneer spelling zoals pannenkoek volkomen achterlijk is en de betekenis van een woord voorbij gaat omdat die tussen n er tussen moet om een of andere duistere reden die niets met onze taal te maken heeft.
Zo wordt je spelling beter omdat je het begrijpt. Je hoeft niet meer te kijken hoe iets geschreven wordt, want dan kun je het al raden. Vooral zonder sprake van dyslexie.
2 weken geleden

Beantwoord

Nicole Hoogenboom 2 maanden geleden geplaatst
Bedankt Koen van T voor jouw eerlijke en oh zo herkenbare verhaal.
Toen ik dit aan mijn zoon (21 jaar ) vooras zei hij:" Nicole dit is mijn verhaal en mijn frustratie en mijn verdriet".
Roos Bakker 1 maand geleden geplaatst
Hier een xoon van ruim 8.5 jaar, groep 5 en de motivatie us bij hem ook ver te zoeken.  Eigenlijk voor alles wat moet. Op school is het ook ren.enorm probleem. Hij vindt alles saai, wat volgens mij synoniem staat voor" lastig vol te houden " 😉 hij heeft een goed iq, ( havo niveau) maar scoort grotendeels onder gemiddeld. Vooral op spelling. Hij schrijft nog steeds hartstikke fonetisch.  Lezen is een grote straf al.leest hij technisch vlot/ goed. Dys volgens leerkrachten geen dyslexie.
Volgens de psycholoog van wie we begeleiding krijgen is motivatie een enorm onderschat probleem bij adhd'ers. Iets wat pas sinds enkele jaren zo duidelijk is geworden na diverse onderzoeken. Adhd'ers schijnen ook meer dan anderen gevoelig te zijn voor belonen.  
Psycholoog gaf aan dat het altijd wel een ding zal blijven.  Ik vind het erg lastig want moet elke dag mn best doen om hem te motiveren er iets van te maken.  En je kind zo gedemotiveerd te zien maakt me ook gefrustreerd. We zijn nu bezig te bekijken hoe we hem het leren iets makkelijker kunnen maken.  Dmv werkplannen, concretere uitleg en positieve benadering. Wanneer het hele leren zoveel moeite kost, is het ook logisch dat dat ten koste gaat van de motivatie.
Thuis merk ik het ook: wanneer niet alles heel concreet wordt uitgelegd is ieder plan bij voorbaat al stom. Inmiddels ben ik er op bedacht maar anderen reageren soms wat verontwaardigd/ beledigd.
Coen Olde Bijvank 1 maand geleden geplaatst
Heel belangrijk, jezelf, jouw kinderen en andere waar je om geeft te motiveren. Demotivatie levert alleen maar stress op en kosten heel veel onnodige energie.

Het is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.

Ook bij mij is het zo dat je goed moet uitleggen wat je precies bedoeld en hoe diegene het wil. Doe precies wat er gezegd wordt.. 

Leuk om te lezen al die ervaringen.

Renée Lijten 2 weken geleden geplaatst
Het enige wat naar mijn kennis en eigen ervaring werkt, is om dingen leuk en interessant te maken. Vooral bij het onderwerp school is dit nogal lastig, maar bij lezen etc. liggen de onderwerpen geheel in de tekst. Als je dat nou eens beschrijft op een manier dat hij het leuk vindt, is hij waarschijnlijk wat geïnteresseerd en komt die concentratie op gang. Het is nu in ieder geval niet leuk genoeg voor hem om waarschijnlijk iets te onthouden van alles wat hij leest. Dat is frustrerend, ook voor iemand zelf. Probeer iemand zich te laten interesseren, om motivatie op te wekken. Zo komt het ook uit jezelf en voelt het niet als verplichting. Als iets voor mij als verplichting voelt, ben ik theoretisch gezien mijn concentratie al kwijt. Dan boeit het me al niet meer. Presenteer schoolwerk zo, dat hij er iets leuks inziet.
Interesseren=motiveren=inzet=betere en makkelijkere resultaten.
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 27 March 2017 om 22:56
Aantal lezers 71
Aantal reacties 10