Hulpmiddelen voor volwassenen met ADHD?

Laatste reactie 23/11/2017 08:52 door Angel
· Markeren als ongelezen
Hermien de Jonge 1 maand geleden geplaatst

Gebruiken jullie hulpmiddelen om het leven met ADHD makkelijker te maken? Ik bedoel geen medicatie, voeding, sporten.. maar bijvoorbeeld een boekje waarin je opschrijft wat er wel of niet goed ging die dag.

reactie op @hermiendejonge:
Stephanie van der Heijden-Bovens hoi Hermien,

Ervaringen noteren doe ik niet, maar ik creëer wel overzicht voor mezelf (en mijn gezin) door elke week op mijn white-board te noteren wanneer ik moet werken (ik werk helaas niet op vaste dagen, wat wel mijn voorkeur eigenlijk heeft), welke afspraken er die week zijn, welke klusjes ik het beste aan het begin en aan het eind van de week kan doen, wanneer mijn dochter naar d'r bijbaantje moet, wanneer ik mijn dochters moet overhoren voor een toets, enzovoort, ofwel alles wat niet standaard is op een doorsnee dag. Zo voorkom ik dat ik me in tijden of dagen vergis, plus het geeft me het inzicht dat als ik niet uitkom met mijn tijd ik na kan gaan of wat ik wilde wel realistisch gepland is.... (want ik vergat ooit tussendoor rust te nemen en denderde maar door).
Voor mij werkt het om op die manier overzicht te creëren en nergens op mis te pakken.
Ook maak ik altijd een eetplanning voor een dag of 5, wat voorkomt dat ik mispak op boodschappen, en wat rust geeft voor mijn man, zodat hij weet wat hij kan voorbereiden op de dagen dat ik tot laat werk. 
Ben benieuwd of meer mensen op deze wijze meer orde in hun hoofd krijgen.

groetjes,
   Stephanie
3 weken geleden

Beantwoord

War Hoofd 3 weken geleden geplaatst
Ik kan niet zonder mijn, papieren, agenda. Zonder gaat het mis. Ik schrijf daar alle afspraken in op en eventuele acties die ik moet doen. 
Koen van T 3 weken geleden geplaatst
Ik probeer er routine in te stampen en 'bewuster' bezig te zijn door alles via Wunderlist in te plannen.
Coen Olde Bijvank 2 weken geleden geplaatst
Digitale agenda, A1 kladblok met pen, planboard in de keuken. 
Tim Vrancken 2 weken geleden geplaatst
Samen met mijn vrouw een gedeelde digitale agenda met alle afspraken! Verder helpt het om s avonds voor het slapen gaan de belangrijkste zaken die op dat moment door mijn hoofd zwerven op te schrijven. Zodra ik dat heb gedaan neemt mijn onrust ook af... 
reactie op @timvrancken:
Coen Olde Bijvank Dat is goede Tim; 's avonds voor het slapen gaan alle belangrijke dingen opschrijven.

Maar ook met je vriendin/vrouw of vriend/man te bespreken en eventueel ook punten te noteren.
2 weken geleden

Beantwoord

Angel A 9 uur geleden geplaatst
Ik heb een agenda voor mijn afspraken en die van de kinderen. Een weekplanner voor ons gezien aangezien ik niet alleen Adhd heb maar ook een dochter met Add en een zoontje met Adhd. Verder heb ik een takenboekje. Deze is erg belangrijk voor me. Hierin staan mijn taken in prioriteitsvolgorde. A-taken, B-taken en C-taken. A-taken moeten binnen 1 a 2 dagen gedaan worden. B-taken 1a 2 weken en C-taken zijn de taken die wel moeten gebeuren maar langer duren. Dit boekje heeft tabbladen. Ik heb daarin ook nog een tab dagelijkse taken. Waar ik de avond ervoor opschrijf wat er de volgende dagen naast afspraken moet gebeuren. Zo hou ik een beetje grip op mijn prioriteiten en taken. Omdat ik anders van impuls naar impuls ga in mijn huishouden en vrije tijd en vaak niet toekom aan de dingen die moeten gebeuren.
Ik maak ook gebruik van autiplan op mijn telefoon voor de echt belangrijke dingen die ik niet mag vergeten en ik heb alarmpjes om me die te herinneren.
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 28 September 2017 om 04:20
Aantal lezers 16
Aantal reacties 8