Waar moet je opletten bij ADHD medicatie in 2017, laatste ontwikkelingen zorgverzekeraars

Laatste reactie 10/07/2017 08:59 door Rafael
· Markeren als ongelezen
Coen Olde Bijvank 11 maanden geleden geplaatst
Waar moet je allemaal opletten bij ADHD medicijnen in 2017? Wie ADHD heeft zit vaak voor langere tijd aan medicijnen vast. Ouders van kinderen met ADHD weten dat maar al te goed. Ben je op zoek naar een zorgverzekering die ADHD vergoedt dan zijn er een paar dingen waar je op moet letten.

ADHD medicatie hoe vergoed krijgen

Voor ADHD worden verschillende medicijnen voorgeschreven, onder meer Ritalin, Concerta, Amfexa en Strattera. De goedkoopste hiervan is Ritalin en daarom krijg je alleen dat medicijn volledig vergoed. Heb je meer baat bij andere ADHD-medicijnen dan zul je moeten bijbetalen. De overheid heeft het zo geregeld dat je dan alleen het bedrag dat Ritalin kost, vergoed krijgt. Omdat Concerta, Amfexa en Strattera duurder zijn, moet je de rest zelf betalen. Dat heet een eigen bijdrage. Voor de eigen bijdrage kun je wel een aanvullende verzekering afsluiten.

Hoger eigen risico afsluiten is geen goede keuze

Volwassenen betalen voor medicijnen altijd een eigen risico (385 euro in 2017). Dat moet je dus eerst opmaken voor je zorgverzekeraar je medicijnen betaalt. Dit geldt uiteraard alleen voor het deel dat onder de basisverzekering valt. Voor het gedeelte van de kosten dat niet binnen de basisverzekering valt, geldt geen eigen bijdrage. Want dat betaal je zelf of de aanvullende verzekering, als je die hebt afgesloten. Voor kinderen geldt geen eigen risico, maar als ouders betaal je wel een eigen bijdrage voor de medicijnen (behalve voor Ritalin).

Verzekeraars sturen op ADHD

Steeds meer verzekeraars selecteren op ADHD. Dat wil zeggen dat je niet zomaar een zorgverzekering kunt afsluiten met een vergoeding voor ADHD. Een aantal verzekeraars wil meer weten over degene die deze medicijnen gebruikt. Aan de hand van de antwoorden bepaalt de verzekeraar dan of je de zorgverzekering kunt afsluiten of niet. Wil je overstappen met je zorgverzekering? Dan raden we je aan niet te lang te wachten. Want in december hebben verzekeraars het erg druk en bestaat de kans dat je niet op tijd hoort of je de verzekering kunt afsluiten of niet. En dat zou wel heel vervelend zijn.

Kies jij voor een eigen apotheek of internetapotheek?

Gebruik jij of je kind regelmatig medicijnen dan is het fijn als je een vaste apotheek hebt, die de medicatie in de gaten houdt. Wel iets om rekening mee te houden als je wilt overstappen. Want met budgetpolissen kun je maar bij een beperkt aantal apotheken terecht. En met een internetverzekering kun je te maken krijgen met een internetapotheek. Er zijn verzekeraars die willen dat je herhaalrecepten alleen via een internetapotheek bestelt omdat dat goedkoper is. Voor jou is het voordeel dat je dan je medicijnen thuis bezorgd krijgt. Maar bij zo’n apotheek weten ze natuurlijk niet welke medicijnen je in het verleden hebt gebruikt en waar je mogelijk allergisch voor bent.
Frederieke Boom 10 maanden geleden geplaatst
Interpolis vergoed alle ADHD medicatie in 2017
reactie op @frederiekeboom:
Laila Jansen Hoi frederieke,
Jij zegt dat interpolis alle adhd medicatie vergoedt Is dit in basispakket?hoeveel kost deze,
Want er waren diversen verzekeringen die medicatie vergoeden, alleen was je maanpremie
150 euro bv tja dit is natuurlijk ook weer niet de bedoeling
Mvg laila
6 maanden geleden

Beantwoord

Coen Olde Bijvank 4 maanden geleden geplaatst
@rafaelschelhaas @nicolehoogenboom @timvrancken @chrisjonge @jornapostma @lizazeldenrust @frances kan één van jullie mij helpen met de volgende vraag:

Hoe kom ik er precies achter wat een zorgverzekeraar vergoed voor ADHD medicatie?

Allemaal bellen of is hier wel een lijst van beschikbaar? Dit omdat ik het dan ook met andere mensen kan delen, die zouden daar zeker baat bij hebben.

Zit er overigens nog verschil in een kind met ADHD of een volwassene of maakt dit niks uit?
Chris Jonge 4 maanden geleden geplaatst
Bellen idd. ik ken geen lijst, maar die zal er best zijn.
Er is ook het één en ander te lezen op de site van Balansdigitaal over verzekeringen en adhd.
Ook is er iets te lezen over een collectieve verzekering.

Wij hebben een verzekering waar er ruimte is tot 1000 euro vergoeding, voor medicatie die ze normaal niet vergoeden.
Er zitten wel wat regels aan vast, maar dat ben ik even kwijt.
En ja, dat is idd een wat duurdere verzekering, maar daar krijg je dan ook weer een hoop voor terug,
in dit geval geld ;)
Rafael Schelhaas 4 maanden geleden geplaatst
Ik zou de apotheek bellen, of daar langs gaan. Ik bel altijd even van te voren als ik mijn medicatie ophaal en vraag dan ook gelijk of het vergoed wordt of niet. Zo niet dan bel ik degene die het voorschreef met de vraag of hij wat anders kan voorschrijven. Naar mijn weten zijn dokters enz hier niet van op de hoogte. Dat is ook bijna niet te doen want alles wisselt zo snel. En het heeft ook weer met eigen risico te maken, de eerste keer dat je iets krijgt moet je het soms ook zelf betalen.

En misschien is het op internet te vinden? Of inderdaad je verzekering bellen.

Coen, bedoel je dat van de kinderen met adhd en volwassenen qua medicijnen of gewoon zoals het er staat :) Voordat ik er dingen ga neerzetten wat je niet bedoeld :)

Groetjes!
Rafael Schelhaas 4 maanden geleden geplaatst
En inderdaad ik denk ook echt dat dit te maken heeft met je polis. Ik heb een belachelijk dure verzekering maar hoef me zelden druk te maken over medicatie wat wordt vergoed. Soms alleen als ik iets de eerste keer krijg dat ik het zelf moet betalen.

Dat heeft er ook nog allemaal me te maken, welke polis, en hoeveel sterren je verzekering is...meer sterren meer vergoed. Denk dat de basis verzekeringen waarschijnlijk weer veel dingen niet vergoeden.
En je eigen risico...
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 09 December 2016 om 10:41
Aantal lezers 64
Aantal reacties 7